آموزش و تجربه : مدرسه دیجیتال پویان

فناوری، علم، هنر، معماری و دکوراسیون، شبکه های اجتماعی، ابزار و ترفندهای کاربردی

منو اصلی

منو اجتماعی

کوفی عنان، دبیرکل سابق سازمان ملل در سن ۸۰ سالگی درگذشت

مطالب عمومی سری اول

«کوفی عنان» دبیر کل قبلی سازمان ملل متحد در سن ۸۰ سالگی درگذشت. ایشون که واسه درمان، به سوئیس رفته بود، اوایل وقت صبح امروز در بیمارستانی در ژنو درگذشت.

آقای عنان، که اهل غنا بود، اول به عنوان یکی از کارکنان سازمان بهداشت جهانی به سازمان ملل ملحق شد.
ایشون به مدت دو دوره، بین‌ سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۶ دبیرکل سازمان ملل و اولین دیپلمات سیاهپوستی بود که از یه کشور آفریقایی به این مقام رسید.

اون در سال ۲۰۰۱ واسه کمک به تقویت نقش سازمان ملل برنده جایزه نوبل صلح شد.
دوره دبیرکلی کوفی عنان در سازمان ملل با بحران‌هایی جهانی چون گسترش ایدز و هم اینکه اشغال عراق از طرف نیروهای آمریکایی و بریتانیایی و متحدانشان همراه بود.

در زیر به دوران خدمت این برنده جایزه نوبل صلح  نگاه کوتاهی داریم. همراهمون باشین.

کوفی عنان موسس و رئیس بنیادی به نام کوفی عنان بود. کوفی عنان در سال ۲۰۰۱ به صورت مشترک با سازمان ملل جایزه صلح نوبل رو گرفتن.

کوفی عنان از سال ۱۹۵۴ تا ۱۹۵۷ در مدرسه نخبگان فنتسیپم تحصیل کرد و در همون سال فارغ‌التحصیلی کشور غنا از سلطه انگلستان خارج شد و استقلال خود رو به دست آورد. ایشون سال ۱۹۵۸ واسه ادامه تحصیل در دانشکده علم و فناوری کوماسی مشغول به تحصیل شد و دوره تکمیلی کارشناسی رو در دانشگاه مک آلیستر در سنت پل، مینسوتای آمریکا گذراند. عنان سال ۱۹۶۱ در موسسه علم‌آموختگان تحقیقات بین المللی شهر ژنو سوئیس به مدت یه سال تحصیل کرد و سال ۱۹۷۲ مدرک کارشناسی ارشد خود در رشته مدیریت فناوری اطلاعات رو از دانشکده مدیریت برنامه اعضای اسلون گرفت.

کوفی عنان اشغال عراق رو “غیرقانونی” خونده بود.

عنان هم اینکه رئیس گروه کاری پیشرفت آفریقا بود که در عالی ترین سطح هم جهت با پیشرفت پایدار و مساوی در آفریقا تلاش می‌کنه. پس از اون مقام‌هایی در کمیساریای عالی پناهندگان و دفتر دبیرکل سازمان ملل داشت و بعد در مقام‌های جور واجور دستیار دبیرکل بود. اون آخرسر در حالی جانشین پطروس غالی شد که سازمان ملل در آستانه ورشکستگی بود.

یکی دیگر از مطالب سایت :   چگونه از نظر فکری و مغزی انسان قدرتمندی باشیم

آقای عنان در دوره نسل کشی رواندا و هم اینکه جنگ بوسنی مسئول صلحبانان سازمان ملل بود و بخاطر این هدف انتقادهای زیادی قرار گرفت. اون، که به خاطر نقشش در اجازه دخالت در جنگ بوسنی مناسبات خوبی با دولت آمریکا داشت، از آمریکا خواست بدهی خود به سازمان ملل رو بپردازه.

کوفی عنان به کاهش نیرو در سازمان ملل پرداخت و هزار نفر از نیروی انسانی این سازمان در مقر نیویورک کم کرد.
اون پس از پایان دوره دبیرکلی در سازمان ملل یه مدت به عنوان فرستاده خاص این سازمان در امور سوریه کار کرد.

کوفی عنان تدوین سند اهداف پیشرفت هزاره رو بزرگترین نتیجه کار خود می‌دونست. در این سند واسه اولین بار کشورای جور واجور در اموری چون فقر، نابرابری و مرگ و میر کودکان اهدافی در سطح جهانی تعریف کردن.

کوفی عنان هم اینکه ریاست سازمان ریش سفیدان سازمان ملل که به عنوان سازمان متنفذین هم شناخته می‌شه رو عهده‌دار بود. این سازمان تشکیل شده از چهره‌های دولتیه که هم جهت با صلح و دفاع از حقوق‌بشر تلاش می‌کنن.

کوفی عنان شهریور ۱۳۸۵ به خاطر انجام دیداری دو روزه و مشورت با مقامات ایرونی به تهران سفر کرده بود.

عنان هم اینکه سال ۱۳۹۱ به عنوان فرستاده خاص دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه چندبار به تهران اومده بود.