آموزش و تجربه : مدرسه دیجیتال پویان

فناوری، علم، هنر، معماری و دکوراسیون، شبکه های اجتماعی، ابزار و ترفندهای کاربردی

منو اصلی

منو اجتماعی

پایان جشنواره کن با دوجایزه برای سینمای ایران

مطالب عمومی سری اول

شصت و نهمین جشنواره فیلم کن برندگان خود رو معرفی کرد که این وسط دو نخل طلا به سینمای ایران رسید و کن لوچ هم نخل طلای بهترین فیلم رو گرفت.

به گزارش سایت جشنواره کن، این مراسم که از ساعت ۱۷:۱۵ روز گذشته به وقت محلی شروع شد، برندگان خود رو اینجور معرفی کرد:

برنده نخل طلا: «من ،دانیل بلیک» ساخته کن لوچ

نخل طلای جشنواره کن ۲۰۱۶ به «من دانیل بلیک» ساخته تشویق شده کن لوچ ۷۹ ساله رسید. این فیلم کارگردان کهنه‌کار بریتانیایی توجه بسیاری رو به خود جلب کرده بود. اون سال ۲۰۰۶ واسه فیلم «بادی که بر مرغزار می‌وزد» واسه بار اول برنده نخل طلا شده بود و این موفقیت رو ۱۰ سال بعد تکرار کرد.

برنده جایزه بزرگ: خاویر دولان واسه «این فقط پایان دنیاست»

جایزه بزرگ هیات داوران به خاویر دولان واسه «این فقط پایان دنیا هستش» محصول مشترک فرانسه و کانادا رسید. کارگردان ۲۶ ساله کانادایی در فهرست داوران نشریه اسکرین که تشکیل شده از منتقدان بین‌المللیه، نمره ۱.۳ رو بدست آورد. در این فیلم  که با اقتباس از نمایشنامه ژان-لوک لاگارس ساخته شده، ماریون کوتیار، لیا سدو، ونسال کاسل و گاسپار یویل بازی می‌کنن. داستان فیلم درباره نویسنده‌ایه که پس از سال‌های غیبت بی‌خبر از خونه، پیش خونواده‌اش برمیگرده تا بگه داره می‌میرد.

برنده بهترین کارگردان: اولیویه آسایاس و کریستین مونجیو به طور مشترک

اولیویه آسایاس از فرانسه واسه «خریدار شخصی» با بازی کریستن استوارت این جایزه رو گرفت. این اولین فیلمی بود که در جشنواره امسال هو شد ولی بعضی منتقدان اونو فیلم متفاوتی خوندن.

کریستین مونجیو کارگردان رومانیایی هم واسه فیلم «فارغ‌التحصیل» این جایزه رو گرفت. فیلم اون درباره دکتر یه شهر کوچیک با بازی آدریان تیتینیه که با ناامیدی توقع داره تنها دخترش امتحانات خود رو با موفقیت بگذرونه و بلیت خروج از رومانیِ گرفتار فساد و سازشکاری رو پیدا کنه.
اون سال ۲۰۰۷ با درام تشویق شده «چهار ماه، سه هفته و دو روز» با موضوع سقط جنین در دوران کمونیستی، برنده جایزه نخل طلا شده بود و سال ۲۰۱۲ واسه «اون طرف تپه‌ها» جایزه بهترین فیلمنامه رو برد.

جایزه بهترین بازیگر مرد: شهاب حسینی از ایران واسه «فروشنده»،شهاب حسینی در این فیلم در نقش مردی بازی کرده که تلاش داره بفهمه کی به همسرش حمله کرده و بعد بین انتقام و بخشش بهترین راه حل رو انتخاب کنه.

یکی دیگر از مطالب سایت :   از فراموشکاری تا ترس و نگرانی؛ از کجا بدانیم عادت ها و رفتارهای خاص مان بیماری روحی نیستند؟

جایزه بهترین بازیگر زن: ژاکلین ژوزه واسه فیلم فلیپینی «ماروسا».

برنده جایزه هیات داوران: آندریا آرنولد واسه «عزیز آمریکایی»،در این فیلم که محصول مشترک آمریکا و بریتانیا هستش، آندریا آرنولد کارگردان بریتانیایی به سراغ ساخت فیلم جاده‌ای، رفته و وضعیت فقر در امریکا اشاره کرده. این کارگردان ۵۵ ساله تا کنون دو جایزه هیات داوران کن رو دریافت کرده. فیلم گروهی از جوانان مجله‌فروش رو در مرکز توجه قررا داده که با سفر به سراسر امریکا، تلاش دارن مردم رو به دریافت اشتراک مجله‌های جور واجور تشویق کنن.

برنده جایزه سناریو : اصغر فرهادی واسه «فروشنده»،جایزه بهترین فیلمنامه به نویسنده و کارگردان فیلم «فروشنده» یعنی اصغر فرهادی از ایران اهدا شد.
اون داستانی تعلیق‌آمیز رو بر مبنای خشونت و انتقام در این فیلم ارائه کرده.

برنده دوربین طلا: «Divines» به کارگردانی هدا بنیامین ،این جایزه که به فیلم اول هر کدوم از بخش‌های رقابتی، دوهفته کارگردانان یا هفته منتقدان اهدا می‌شه به فیلم بنیامینا تعلق گرفت.

برنده نخل طلای فیلم کوتاه: خوانجو خیمنز واسه «تایم کد»این فیلم کوتاه اسپانیایی برنده جایزه نخل طلا شد.

نخل طلای تقدیر خاص فیلم کوتاه: «دختری که با شیطان رقصید»،این فیلم ساخته جوآ پائولو میراندا ماریا از برزیله.

برنده نخل طلای افتخاری: ژان پی‌یر لئو

در این مراسم هم اینکه از ژان پی‌یر لئو بازیگر کهنه‌کار فرانسوی که در سن ۱۴ سالگی با فیلم «۴۰۰ ضربه» فرانسوا تروفو به معروفیت رسید تقدیر شد و نخل طلای افتخاری جشنواره امسال به اون اهدا شد.

این مراسم با اجرای لوران لافیت کمدین و بازیگر فرانسوی برگزار شد.
اون مجری برنامه افتتاحیه هم بود.