آموزش و تجربه : مدرسه دیجیتال پویان

فناوری، علم، هنر، معماری و دکوراسیون، شبکه های اجتماعی، ابزار و ترفندهای کاربردی

منو اصلی

منو اجتماعی

جهانگردی با زوج جوان ماجراجو: گشتی در سرزمین سریلانکا

مطالب عمومی سری اول

امروز می خوایم با یه زوج جوون ماجراجوی غربی، به سریلانکا، سرزمین فیل، چای و لبخند در جنوب شرق آسیا بریم. جایی که یکی از عجیب ترین مقصدهای طبیعت گردی قاره قدیمی بوده و خیلی واسه ما ایرانیا،‌ مقصد شناخته شده ای نیس.
همراهی با زوج غربی و مشاهده شگفتیای سریلانکا از لنز دوربین نکته سنجشان، گزارش امروز سرویس گردشگری ما رو تشکیل میده.

با ما همراه باشین.

سریلانکا کجاس؟

سریلانکا، یکی از مقصدهای عجیب طبیعت گردی در قاره آسیا بوده که مثل اقلیم باور نکردنی هندوستان، جشنواره ای از رنگا و دیدنیای فوق العاده رو در برابر دید گردشگران قرار میده. جایی خاص و منحصر به فرد مثل مقصد عروسی گردی در آسیا (مالدیو) که گر چه واسه لوکس گرده ها، اولویت اول آسیا نیس، اما واسه گردشگری خودمونی، جایی بس جذاب و خاطره انگیزه.

واسه ما ایرانیا که بعضی از مقصدهای گردشگری دنیا به واسطه دریافت روادید، با مشکل همراه س، سریلانکا، مثل هندوستان، گرجستان و ماداگاسکار، مقصد جدید و جذابیه که ارزش دست کم یه بار گردش رو داره.
دریافت روادید اون آسون و به نسبت بعضی از مقصدهای گردشگری آسیایی و اروپایی، به نسبت دیدنی هاش، گران تموم نمی شه.

ماکائو، لائوس، مالدیو و سریلانکا، مقصدهای گردشگری کمتر شناخته شده آسیا واسه ما ایرانیا، در روزگاری که سفر به اروپا و آمریکا و آفریقا، کمی مشکل شده، سرزمین چای، ‌فیل و لبخند، انتخاب ارزشمندیه.

این جزیره استوایی واقع شده در اقیانوس هند و جنوب آسیا که قدمتی دیرینه داره، زیباییای فوق العاده و با سواحلی با شنای سفید و دریایی سبز و آبی، مقصد رویایی به خصوص واسه زوجایی هست که می خوان مقصد جذابی واسه گذران ماه عسل داشته باشن.

کوه های مه آلود، والای بزرگ و پلنگای چابک و فیلای قوی، فرصت فوق العاده واسه گردشگری طبیعی هیجانی در سرزمین لبخندهای آسیایی رو به ارمغان می آورد که شکوه این سرزمین رو میشه با چای ناب این کشور که معروفیت جهانی داره، بیشتر احساس کرد.

ساحلای شنی آفتابی و بلندیای سرسبز درختان و زندگی وحشی عجیب که یادآور جنگلای کنیا واسه حرفه ایای طبیعت گردیه، فقط بخش از ظرفیتا و پتانسیلای گردشگری هیجانی در سرزمین چای و لبخنده.

به هر حال، تعجبی نداره که یه زوج جوون ماجراجوی آمریکایی، سریلانکا رو که هزاران کیلومتر از خونه و کاشانه اونا فاصله داره، به عنوان مقصد گردشگری هیجانی در نظر گرفته و در درگاه خود، هزاران مخاطب خود رو واسه سفر به اون تشویق می کنن.

ساحل‌های زیبای این کشور با سه ویژگی معروف ماسه‌های سفید، دریای آبی و نور تابان خورشید با درختانی که هرجا سایه افکنده‌ان اونو با عنوان یکی از بهترین مقصدها واسه علاقمندان به مناطق ساحلی مخصوصا اونا که قصد ازدواج یا رفتن به ماه عسل دارن، دل پذیر می‌کنه.

این کشور قشنگتر و جذاب طبیعت گردشگری در جنوب شرق آسیا، دارای ۶ اثر جهانی در میراث یونسکوه :

سیگیریا (Sigiriya)

عنوان بهترین شهر مراقبت شده آسیا در هزاره اول رو داراس که در منطقه Matale سریلانکا قرار داره.
این ناحیه باستانی در نزدیکی شهرک دامبولا در استان مرکزی این کشور در دسترس میشه. ظرفیتای گردشگری این منطقه تاریخی و جذاب سریلانکا رو در این درگاه دنبال کنین.

صفحه خاص سیگیریا در پرتال یونسکو رو در این نشانی ببینین.
اگه خواستین به این منطقه در نوروز ۹۶ سفر کنین، تجربه های لونی پلنتیا رو یادتون نره.

تریپ ادوایزریا واسه مسافران سیجیریا، پیشنهادات جالبی دارن که در این لینک ببینین.

دامبولا (Dam bulla)

یه معبد قدیمی مربوط به یه قرن قبل از میلاد مسیح که زیر یه صخره ساخته شده، دومین میراث جهانی سریلانکا رو تشکیل میده که واسه علاقمندان به گردشگری در آثار تاریخی، مقصد خوبی به نظر می رسه. تجربه های تریپ ادوایزریا در سفر با داموبلا رو در این لینک دنبال کنین.

معبد طلایی دامبولا در سایت یونسکو در این نشانی قرار داره.

انورادهاپورا  (Anuradhapura)

از جمله دیگر آثار ثبت جهانی سریلانکا رو باید مجموعه انورداهاپورا دونست که به فهرست یونسکو اضافه شده.
این مجتمع وسیع، شامل مجموعه ‌ای غنی از حیرت زدگی‌های باستان شناسی و معماریه که برج‌ های آجری، استخرها و ساختمانای مذهبی باستانی که در طول دوران حکومت هزار ساله انورادهاپورا بر سریلانکا ساخته شده رو در بر می‌گیرد.

امروزه بخش‌هایی از این مجتمع وسیع به عنوان مکان‌های مقدس مورد استفاده قرار می‌گیرند. هم اینکه، مراسم مکرری که در این مکان برگزار می‌شه از تازگی و تندوتیزی برخورداره که با محیط پولونارووا (Polonnaruwa) در اختلاف قرار داره.

انورادهاپورا از آب و هوای خوب و باحالی برخورداره و درختان بالغ اون بر مهمانخانه اصلی سایه انداخته و این درختان منظره زیبایی رو در خیابون اصلی به وجود آورده. این مناظر نسبت به خیابون‌های بتنی و بیریخت دیگه مناطق زیبایی خاصی داره.

تجربه تریپ ادوایزریا و لونلی پلنتیا رو در بازدید از مجموعه جذاب سرزمین فیل و لبخند، در نظر داشته باشین.

پولونارووا (Polonnaruwa)

یه شهر محدود با دیوار که در قرن ۱۰ شاخته شده ‌است.

ساخت شهر پولونارووا (Polonnaruwa) به زمان شاه کبیر پاراکراماباهو برمیگرده. هنوز باقیمانده های سالن میزگرد دژ سلطنتی، حموم شاهزاده و معبد سنگی Gal Vihare همراه با مجسمه های بزرگ بودا در میان بیشه درختان دیده می شه.

پاراکراما سامودرا آب انباریه که در فاصله کمی از بناهای دیگه قرار داره و هنوز قابل استفاده س. موزه جدید ماکتی دقیق و قشنگتر از شهر قدیمی رو در خود جای داده.

اطلاعات تکمیلی درباره این مقصد گردشگری تاریخی سریلانکا در سایت یونسکو دنبال کنین.

تجربه لونلی پلنتیا و تریپ ادوایزریا رو هم در صورت سفر به این منطقه در نظر داشته باشین.

کاندی (Kandy)

معبدی با معماری خاص، یکی از شش مقصد گردشگری تاریخی سریلانکا هستش که به فهرست یونسکو اضافه شده.

یکی دیگر از مطالب سایت :   پایان جشنواره کن با دوجایزه برای سینمای ایران

اطلاعات بیشتر درباره اونو در سایت یونسکو ببینین.

تجربه لونلی پلنتیا و تریپ ادوایزریا رو هم در صورت سفر به این منطقه در نظر داشته باشین.

گال (Galle)

بندر و شهری قدیمی – مناظر زیبای طبیعی با کوه‌های سرسبز و دریاچه‌ها، آبشارها، مزارع بهترین چای دنیا، هوای خنک که از قرن سوم قبل از میلاد پناهگاه حیات وحش بوده، هم بخشی از دیدنی‌های این کشوره.

حیات وحش سریلانکا

سریلانکا، سرزمین بکریه که نزدیک به شونزده پارک ملی داره و ۱۰۰ منطقه گیاهی حفاظت شده در اون مشاهده می شه.
محل زندگی ۹۲ گونه از پستاندارانیه که ۱۶ گونه اون، بومی سریلانکا هستن.

سریلانکا، زادگاه بزرگترین پستاندار زمینی و دریاییه. ده درصد از جمعیت فیل‌های آسیا و بیشترین تعداد پلنگ‌ها در این منطقه قرار دارن.

این منطقه با ۴۸۲ گونه پرنده (۲۳ نوع بومی) بهشتی واسه پرنده شناسانه. ۲۴۴ گونه پروانه در این کشور هست.
در کنار این‌ها شکلای جور واجور باغ‌های زیر ابی و شکلای جور واجور موجودات زنده ساکن اونا منظری دیدنی واسه علاقمندان جفت و جور می‌آورد.

بیشتر از ۳ هزار ساله که در این سرزمین شکلای جور واجور تمرین‌های مراقبه و تمرکز انجام می‌شه. درمان‌های گیاهی هم با بهره بردن از گیاهان بومی در این کشور رایجه.  یکی از بهترین شکلای جور واجور چای دنیا – چای سیلان – در سریلانکا تولید می‌شه.

تنوع ادویه‌هایی مثل دارچین، وانیل، هل و میخک در این کشور فراوانه.

یکی از بهترین محل‌ها واسه چانه زدن در خرید لباس و کفش و پوشاک صادراتی – دارای شکلای جور واجور صنایع دستی ساخته شده از چرم، چوب، سفال، نی و برنج – ۴۵ گونه از ۸۰ نوع سنگ‌های قیمتی جهان و تعدادی از بهترین شکلای جور واجور یاقوت کبود دنیا در این کشور هست.

سریلانکا رو مرکزی واسه هنرهای معاصر می دونن. نقاشی، ادبیات، موسیقی، فیلم و نمایش از نظر گردشگری ورزشی و ماجراجویانه هم این کشور خیلی مهمه.

تجربه‌های ماجراجویانه‌ای مثل فیل سواری، دیدار از پلنگ‌ها، دوچرخه سواری کوهستانی – دیدار از وال‌ها – یکی از بهترین مقاصد واسه موج سواری – بالن‌های هوای داغ از جمله فرصتای گردشگری هیجانی در این منطقه س که واسه انجام بعضی از اونا، باید به نقاط جور واجور جهان سفر کرد اما در سریلانکا، همه با هم تو یه منطقه در دسترس گردشگران قرار داره.

داستان زوج جوون

زوجای جوونی که با دوچرخه و پیاده و هواپیما، به گردشگری پرداخته و روایتای هیجانی خود رو در اینترنت به خصوص سایت خود منتشر می کنن، روز به روز در حال زیاد شدنه و بخاطر این، جنبش توریست بلاگرا، مخاطبان بسیار داره.

حالا با جادوی شبکه های اجتماعی، گردشگری آسون شده و خیلی از مقصدهای گردشگری رو میشه از راه تصاویر و متون و ویدئوهایی که گردشگران در کانالا و صفحات خود به اشتراک می ذارن،‌دنبال کرد.

یکی از این توریست بلاگرا، Dave و Deb هستن که بیست سال پیش با هم ازدواج کردن و از سال ۲۰۰۸ میلادی تا کنون، به باشگاه گردشگران خودمونی وارد شده و با کم ترین هزینه، سفر به دور دنیا رو شروع کردن و روایتای دیجیتالی از جهانگردی رو در وبلاگ خود به اشتراک می ذارن که درخشش جهانی پیدا کرده.

وبلاگ اونا تا کنون جوایزی از جمله جایزه نویسندگان گردشگری آمریکا (SATW) رو دریافت کرده. راه اندازی درگاه theplanetD که به وسیله این زوج جوون گردشگر هدایت می شه،‌ تا کنون به معرفی ده ها مقصد هیجان انگیز گردشگری در سراسر جهان اقدام کرده که تلاش میکنیم با لنز دوربین این گردشگران، به بررسی نقاط جور واجور دنیا بپردازیم.

در این گفتار، نگاهی داریم به سریلانکا و روایت این زوج جوون رو در این کشور تقدیم حضوتون می کنیم.

این زوج جوون واسه خلاص شدن از زندگی تکراری، سفر به دور دنیا رو شروع کردن که هر چند چالشای بسیاری براشون داشت، اما الهام بخش بسیاری واسه تغییر سبک زندگی خود بودن. اونا حالا بیشتر از ۸ ساله که در سفر هستن و از زیباییای سراسر دنیا حال می کنن.

شاید واسه شما باحال باشه که بدونین، چیجوری میشه مرتب در سفر بود و خرج کرد.
اونا از جامعه میلیونرها هستن؟ باید اضافه کنیم که این دو گردشگر، با شرکتای مختلفی قرارداد دارن تا در سفرهایی که به کشورای جور واجور دنیا انجام میدن، کالا و اجناس اونا رو معرفی کرده و با بازاریابی و تبلیغات حضوری که انجام میدن، درآمد خوبی دارن.

در واقع، روش اونا، اهمیت اقتصاد مشارکتی در رونق گردشگری با به کار گیری روشای جدید بازاریابی و تبلیغات رو نشون میده که می تونه واسه دانشجویان گردشگری و مدیریت، موضوعات خوب و خلاقانه ای واسه تحقیقات جور واجور باشه.

این زوج جوون،‌ با روشای بازاریابی خود در روند گردشگری به دور دنیا، جوایزی هم از موسسات و سازمانای بین المللی گرفتن و بخاطر این، شعار خود رو ماجراجوایی واسه همه قرار دادن تا اثبات کنن که واسه سفر، اراده و برنامه لازمه و بس!

سال ۲۰۱۰ میلادی که اونا عزمشونو جزم کردن به سریلانکار برن. تصاویری که در زیر مشاهده می کنین، روایتی از سریلانکا با لنز دوربین دیو و دبه.

سفری جذاب به سرزمین فیل و لبخند

از سرزمین چای و فیل و لبخند در روزای آینده بیشتر میگیم و شما رو به دیدار جشنای رنگارنگ این اقلیم قشنگتر می بریم.