آموزش و تجربه : مدرسه دیجیتال پویان

فناوری، علم، هنر، معماری و دکوراسیون، شبکه های اجتماعی، ابزار و ترفندهای کاربردی

منو اصلی

منو اجتماعی

اقامتگاه بوم‌گردی؛ خانه‌ای با عطر نان و طعم زندگی

مطالب عمومی سری اول

چند بار براتون پیش اومده با خودتون فکر کنین که ایکاش بشه یه هفته به یه کلبه در دل جنگل یا یه خونه در دهاتی کوچیک اما قشنگتر برید و به‌دور از دود و ترافیک و شلوغی‌های زندگی شهری به استراحت بپردازید؟

خیلی از ما دست‌کم یه‌بار اینجور رویایی رو در سر پرورانده‌ایم؛ رویای خوابیدن تو یه کلبه چوبی در جنگل با بوی هیزم و شنیدن صدای سوختن چوب‌ها و بیدار شدن در مه صبحگاهی و هیجان‌زده شدن از این همه زیبایی و حیرت زدگی. نوشیدن یه لیوان چای تازه‌دم و خوردن نون داغ و پنیر محلی در اینجور فضایی کیف بی‌حدی داره که حتی تصورش هم حال آدم رو خوب می‌کنه چه برسه به حضور در اون مکان.

مثلا تصور کنین در ییلاق بی‌مثل شهرستان ماسال در کنار گاوهایی که در آرامش به چِرو می‌پردازند و خیلی صلح‌آمیز با اردک‌ها، مرغ‌ها و خروس‌ها زندگی می‌کنن، به تماشای جنگل‌ها و تصاویر بی‌مثل بشینین و نفستون تازه شه و روحتون کیفور.

یا در خونه‌ های دستکند میمند در دل کوه بدون هیچ تلویزیون و کولر و وسیله مدرن دیگری، تجربه زندگی به سبک قدیم رو تجربه کنین.

ساخت اقامتگاه‌های موافق با طبیعت و فرهنگ منطقه که کمترین آسیب رو به اکوسیستم بومی وارد کنن از ملزومات اکوتوریسم بشمار می‌رود.

بوم‌گردی یکی از ظرفیت‌های گردشگریه که در مقام احترام به طبیعت و محیط‌زیست بوجود اومده و در سال‌های گذشته با استقبال بسیار خیلی از طرف گردشگران مواجه شده.
اکوتوریسم رو می‌توان این‌طور تعریف کرد: «سفری که موجب رشد و پایداری زیست بوم، فرهنگ و کیفیت زندگی ساکنین منطقه‌ی گردشگری خاصی شه.»

جالبه بدونین که انجمن جهانی اکوتوریسم از ۲۵ سال پیش هم جهت با ایجاد آگاهی فرهنگی و زیست‌محیطی، هم اینکه گسترش فرهنگ احترام به طبیعت و مردم بومی فعالیت رسمی خود رو شروع کرده. آموزش قوانین و باورهای الهی مردم محلی به گردشگران و ایجاد همکاری و مشارکت بین گردشگران و محلی‌ها با هدف توانمندسازی فردی و گروهی یکی از ارکان اساسی بومگردی حساب می‌شه.

بر این پایه، ضرورت ساخت اقامتگاه‌های موافق با طبیعت و فرهنگ منطقه که کمترین آسیب رو به اکوسیستم بومی وارد کنن از ملزومات اکوتوریسم بشمار می‌رود. بخاطر این، در سراسر جهان و کشور عزیزمون ایران، خونه‌ هایی طراحی و ساخته شده که به طور کامل منطبق بر این اصول هستن. به این خونه‌ ها، «اقامتگاه بومگردی» یا «اکولانژ» می‌می گن.

اکولانژ یعنی زندگی کردن در مکان‌های دهاتی و به سبک و راه و روش محلی‌ها. آدمایی که در این اقامتگاه‌ها ساکن می‌شن باید کمترین اختلاف رو با محیط داشته باشن.

بوم‌گردی یکی از ظرفیت‌های گردشگریه که در مقام احترام به طبیعت و محیط‌زیست بوجود اومده

هر چیزی که باید در مورد اقامتگاه بومگردی بدونین

اقامتگاه بومگردی در ایران دقیقا براساس بافت تاریخی، معماری بومی و دید طبیعی منطقه تاسیس می‌شن و تعامل زیادی با اجتماع محلی دارن. بیشتر این خونه‌ ها به وسیله خود محلی‌ها اداره می‌شه و به این دید یه جور اشتغال‌زایی پایدار هم بشمار می‌رود چون واسه سرویس دهی در اینجور مکان‌هایی به چندین نیرو در مورد‌های جور واجور نیازه.

هم اینکه توانمندسازی جوامع محلی به دنبال ایجاد اینجور اقامتگاه‌هایی و پیشرفت گردشگری دهاتی تا حد خیلی از مهاجرت جوانان از داهات هم پیشگیری می کنه؛ حتی دلیل ایجاد گردشگری برعکس هم می‌شه.

اقامتگاه بومگردی به سه درجه یه، دو و سه دسته‌بندی می‌شن. مبنای این درجه‌بندی براساس امتیازهاییه که کارشناسان در آزمایش میدن.
روند امتیازدهی هم به توضیح زیره:

  • ساختمون، لوازم و خدمات: ۳۰ درصد از کل امتیازات
  • نیروی انسانی، ایمنی و بهداشت: ۳۰ درصد از کل امتیازات
  • پایداری، رعایت اصول زیست‌محیطی و ابعاد فرهنگی: ۴۰ درصد از کل امتیازات

سیستم امتیازدهی واسه تموم موارد گفته شده از صفر تا ۱۰ و به توضیح زیره:

  • اقامتگاه‌های درجه سه باید از تموم آیتم‌ها دست کم امتیاز ۱ و از میانگین تموم آیتم‌ها امتیاز ۲ رو به دست بیارن.
  • اقامتگاه های درجه دو باید از تموم آیتم‌ها دست کم امتیاز ۴ و در میانگین کل امتیازات دست کم امتیاز ۵ رو به دست بیارن.
  • اقامتگاه‌های درجه یه باید از تموم آیتم‌ها دست کم امتیاز ۷ و در میانگین کل امتیازات باید دست کم ۸ رو به دست بیارن.

آشنایی با امکانات و ویژگی‌های اقامتگاه‌های بومگردی در ایران

اگه به دنبال اقامتی به دور از تجملات هستین، ساده‌زیستی در اقامتگاه‌های بوم‌گردی رو از دست ندین. اقامتگاه‌ بوم‌گردی یه جور محل اسکانه که بیشتر در خونه‌ های قدیمی بازسازی شده و با روش‌ای که مطلوب واسه مسافران باشه اداره می‌شه.

باید به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که به دلیل حفظ معماری سنتی و القاء حسی نوستالژیک، معمولا اتاق‌های اقامتگاه‌های بوم‌گردی بدون بعضی امکانات رفاهی از جمله تلویزیون، یخچال، حموم، سرویس بهداشتی و تخت هستن که واسه آسایش هرچه بیشتر مهمانان، حموم و سرویس بهداشتی به صورت عمومی در محوطه تعبیه شده.

در این اقامتگاه‌ها تلاش بر اینه تا میهمانان با روش سنتی زندگی در اون محل خاص آشنا شده و از غذاهای محلی اونجا استفاده کنن.

در مورد اینکه   اقامتگاه‌های بوم‌گردی موجب کسادی کار هتل‌های لوکس می‌شن یا خیر باید گفت که این‌طور نیس. بیشتر گردشگرانی که به اقامتگاه‌های بوم‌گردی می‌روند گردشگران کوله‌پشتی هستن که بیشتر ارزون سفر می‌کنن و کمتر پیش میاد که این دسته از گردشگران خواهان اقامت در هتل‌های چند ستاره باشن، به خاطر همین اشکالی در کار مراکز اقامتی دیگه از جمله هتل‌ها ایجاد نمی‌کنن.

ارزش و اهمیت بوم‌گردی

در بوم گردی، گردشگران با فرهنگ و نوع زندگی مردم منطقه از نزدیک آشنا می شن و در فعالیتای روزمره اونا مشارکت می کنن؛ در این رابطه ایجاد شده بین میزبانان و گردشگران ، مردم منطقه هم با فرهنگ مردمون دیگه مناطق و کشورها آشنا شده و این دو گروه، کم کم یه جور علاقه نسبت به همدیگه پیدا می کنن. با ایجاد این آشنایی و فرهنگ دوستی، گرشگران نسبت به منطقه میزبان حساس شده و به شرایط اون اهمیت بیشتری میدن.

یکی دیگر از مطالب سایت :   زنگ خطر وزارت بهداشت؛ ۶ میلیون ایرانی افسرده هستند

مردم محلی با نمایش آداب و رسوم خود به گردشگران، فروش اجناس صنایع دستی شون به اونا و مشارکت دادن گردشگران در فعالیتای روزمره خود به ارزش میراث فرهنگی خود پی برده و هرچه بیشتر در حفظ اون تلاش می کنن.

علاوه بر این اونا تلاش می کنن که چیزی که واسه گردشگران و طبیعت گردان جذابه رو حفظ و نگهداری کنن؛ چون که بوم گردی به روشنی یکی از راه ها و منابع کسب درآمد براشون مطرح می شه.

آمار رسمی اقامتگاه‌های بومگردی در ایران

به طور میانگین، استانای مرکزی و شمالی کشور ایران در بردارنده بیشترین تعداد اقامتگاه بومگردی هستن. مثلا، استان یزد به دلیل دارا بودن بافت شهری قدیمی، از اقامتگاه های بوم گردی زیادی برخورداره.

از بین ۶۶۹ اقامتگاه بومگردی که در ۳۱ استان و دو منطقه آزاد قشم و چابهار پراکنده شده، اصفهان با ۲۰۸ واحد بوم‌گردی پرتراکم ترین استان از این توجه هستش.
کرمان و پس از اون یزد به ترتیب با ۱۰۴ و ۱۰۲ واحد در جایگاه بعدی قرار گرفته‌ان.

در شهری مثل یزد، بیشتر اقامتگاه‌های بوم‌گردی خونه‌ های سنتی هستن که با گذشته باستانی مختص خود، به روایت تاریخ گذشتگان می‌پردازند. مصالح خشتی و کاهگلی به کار رفته در بنای این خونه‌ ها، موجب استقبال گردشگران داخلی و خارجی از این شهر تاریخی شده.

استان پر مسافری چون مازندران که چند سالیه جز دریا، روستاهای اونم مقصد گردشگری شده و سفرهای اکوتوریستی در اون رونق گرفته هم تا کنون موفق شده ۵۴ واحد بومگردی داشته باشه، اما استان همجوار اون گیلان با توان اکوتوریستی بالا، فقط سه واحد رسمی بومگردی داره.

در کردستان، کرمانشاه، گلستان، هرمزگان، همدان، کهگیلویه و بویراحمد، زنجان، خوزستان، آذربایجان غربی، بوشهر، چابهار و مرکزی که اتفاقا سفر به بیشتر اونا به قصد دیدار طبیعت، داهات و بافتای تاریخیه، شمار بوم گردیا به کمتر از عدد ۵ می رسه. در بعضی از استانا از جمله لرستان که طبیعت بکرشان نیاز به بومگردی رو در مقایسه با سازه هایی مثل هتل، شدت بخشیده، تنها یه واحد رسمی بومگردی هست.

آذربایجان شرقی، البرز، تهران و قم هم استانایی هستن که هنوز هیچ اقامتگاه بومگردی رسمی ندارن، این درحالیه که این استانا روستاها و مناطق طبیعی نامعلوم زیادی دارن که نه فقط در راه گردشگران داخلی قرار داره، بلکه جزو مقاصد خارجیا هستش.

معرفی سایت‌های اینترنتی ارائه دهنده اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران با امکان رزرو آنلاین و تخفیف

ایران هتل

وب‌سایت  ، بخشی با عنوان «اقامتگاه‌ بوم‌گردی» داره که با کلیک روی اون به لیست اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران با امکان رزرو آنلاین و تخفیف دسترسی پیدا می کنین.

ایران هتل

در صفحه‌ای که باز می‌شه، فهرست کاملی از اقامتگاه‌های بوم‌گردی در سراسر ایران رو مشاهده می‌کنین. در پیش‌نمایش هر کدوم از اکولانژها، نام و عکس اقامتگاه، شهر، رتبه‌بندی اون براساس نظرات کاربران و شروع قیمت رو مشاهده می کنین. با کلیک روی نام یا گزینه‌ی «مبادرت به رزرو» وارد صفحه جدیدی می‌شید که اطلاعات تکمیلی اقامتگاه دلخواه (به توضیح زیر) در اونجا قابل دسترسیه:

 

 

  • نشانی دقیق اقامتگاه

 

 

 

    • رتبه‌بندی اقامتگاه براساس پاکیزگی هتل و اتاقا، کارکرد کارکنان، امکانات، کیفیت غذا، آرامش و راحتی، موقعیت و دسترسی و ارزش هتل نسبت به قیمت
  • درباره اقامتگاه
  • قوانین و مقررات اقامتگاه

  • اطلاعات مهم دیگه

در انتهای صفحه شما می‌تونید به صورت اینترنتی مبادرت به رزرو اتاق کنین. واسه این منظور باید تاریخ ورود و خروج خود رو مشخص کنین و از بین گزینه‌هایی که نشون داده می‌شه، اتاق دلخواه رو برگزیده و رزرو خود رو تکمیل کنین.

ایران بوم‌گردی

در سایت «ایران بوم‌گردی» به این نشانی فهرستی از اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران با امکان رزرو آنلاین و تخفیف  نشون داده شده.

در پیش‌نمایش هر کدوم از اکولانژها، نام و عکس اقامتگاه، شهر و شروع قیمت رو مشاهده می کنین. با کلیک روی نام اقامتگاه‌ وارد صفحه جدیدی می‌شید که اطلاعات تکمیلی اقامتگاه دلخواه (به توضیح زیر) در اونجا قابل دسترسیه:

 

 

  • نشانی دقیق اقامتگاه

 

 

 

  • معرفی خدمات اقامتگاه

 

  • موارد مشابه: معرفی اقامتگاه‌های مشابه

 

 

پرسیس تور

 

در صفحه اول سایت پرسیس تور به این نشانی تماشاگر فهرستی از اقامتگاه‌ها به صورت جدا شده از هم استان‌ها هستین. با کلیک روی هرکدوم از استان‌های دلخواه، به صفحه‌ای وارد می‌شید که لیست کاملی از همه اقامت‌گاهْ های اون استان با قیمت و عکس نشون داده می‌شه.

با انتخاب گزینه دلخواه، وارد صفحه دیگری می‌شید که اطلاعات تکمیلی اقامتگاه دلخواه (به توضیح زیر) در اونجا قابل دسترسیه:

  • عکس اقامتگاه
  • نشانی دقیق اقامتگاه

  • خدمات و هزینه‌ها

 

 

  • قوانین و مقررات اختصاصی اقامتگاه

 

 

 

  • توضیحات تکمیلی

  • نظرات کاربران