۱۰ راه برای افزایش قدرت ذهنی و هوش هیجانی

قدرت ذهنی (یا هوش هیجانی) به معنی توانایی درک و همراهی احساس ، احساسات و نیازای روحی خود و بقیه و هم اینکه توانایی مدیریت اضطراب ،استرس ، تنش و بحرانای روحیه

زندگی بیشتر وقتی که اصلا انتظار اونو ندارین به روش خود قدرت ذهنی شما رو آزمایش می کنه. هرچه این رقابت قوی تر باشه، عکس العمل منطقی در برابر اون سخت تر می شه.

قوی بودن از نظر ذهنی مخصوصا وقتی که به مشکل بزرگی برخورده اید بسیار سخته، و تنها افراد دارای روحیه قوی از توانایی شکستن حصار دور و بر، کار کردن در راه درست و حتی توانایی رهبری بقیه بهره مند هستن.

یکی از مثالای باحال در این مورد توماس ادیسونه. در سال ۱۹۱۴ کارخانه اون در اثر آتیش سوزی به تلی از خاکستر تبدیل شده وخسارتی ۲۳ میلیون دلاری به بار آورد. اون در بین تماشای این منظره اسف بار جمله جالبی بر زبون آورد که می تونه سرمشقی واسه همه باشه:

خدا رو شکر که تموم اشتباهات ما از بین رفت و حالا می تونیم همه چیز رو از اول استارتشو بزنیم.

ادیسون با نگاهی مثبت به فرصتا و انجام اقدامات لازم هنگام برخورد با مشکلات، نمی خواست در احساس بدبختی دست و پا بزنه، بنابرین میشه اونو نمونه ای عالی از فردی با قدرت ذهنی بالا دونست.

آدمایی که دارای اندازه بالایی از این قوه هستن، احساسات خود رو خوب تحتِ کنترل قرار داده و به بقیه هم در مدیریت احساسات و هیجانات کمک می کنن. در ادامه مقاله ۱۰ راه واسه افزایش قدرت ذهنی و هوش عاطفی ارائه شده.

۱٫ تلاش واسه بهبود شرایط

با دقیق شدن و فوکوس کردن بر مشکل تنها استرس و احساسات منفی رو بالا می برید اما با دقیق شدن و فوکوس کردن بر انجام اقدامات عملی واسه بهبود شرایط میشه احساسات مثبت و اعتماد به نفس رو زیاد کرده و به یافته های مطلوب رسید.

این افراد بین خود و اشتباهاتشان فاصله ایجاد کرده اما هیچوقت اونا رو از یاد نمی برن. اینجوری می تونن در صورت ضرورت به اشتباهاتشان مراجعه کرده و از اونا درس بگیرن.

۲٫ نبود رابطه با افراد منفی نگرافراد منفی نگر با تلقین تفکرات غیر مثبت مثل یه مریضی به ذهن شما نفوذ میکنن. اونا دوست دارن دور و بریا رو به صرف غصه به مهمانی نبود موفقیت خود دعوت کنن چون در این صورت احساس بهتری دارن.

بیشتر افراد هنگام شنیدن درددل بقیه با اونا احساس همدردی می کنن اما باید بین قرض دادن یه گوش و درگیر شدن در احساسات منفی اونا مرز مشخصی قائل شد. مثلا اگه یکی از دوستانتون کنار شما نشسته و تموم روز سیگار بکشه، شمام واسه همدردی حاضرید اینجور شرایطی رو تحمل کنین؟ شک نداشته باشین از اون فاصله میگیره، این موضوع در مورد احساسات منفی هم به همین ترتیب و شاید بدتر هم باشه.

۳٫ حفظ اعتماد به نفسافراد با قدرت ذهنی بالا هنگام خستگی درست از کار نکشیده و حتی در صورت روبرو شدن با شکست اونو راهی به سمت موفقیت می دونن. اونا به جای دقیق شدن و فوکوس کردن بر احساسات گذرا روی هدف پایانی تمرکز می کنن. علاوه بر این اجازه نمی دن نظرات منفی بقیه روی عملکردشون تاثیر بزاره. وقتی که کسی به اونا میگه: هیچوقت نمی تونی اون کار رو بکنی، فقط به عنوان نظر یه نفر و نه بیشتر به اون نگاه می کنن.

۴٫ بخشیدن بقیهکنار گذاشتن کینه ها و بخشیدن بقیه حتی کسائی که درخواست معذرت خواهی نکرده ان، باعث افزایش آرامش و تمرکز می شه. کینه، نفرت و خشم لذت زندگی رو از بین برده و  باعث می شن که مسائل قدیمی حال و آینده شما رو هم تحت تاثیر بذارن.

علاوه بر این احساسات منفی باعث افزایش سطح استرس می شن که می تونه عواقبی جدی رو به دنبال داشته باشه. در نظر داشته باشین که بخشیدن بقیه اعمال اونا رو تائید نمی کنه بلکه آرامش رو به شما برمیگردونه.

۵٫ سرزنش نکردن بقیه

خود رو بدشانس دونستن و لعن و نفین چرخ روزگار به معنی خود رو قربونی دانستنه. این موضوع نه فقط رو مخه بلکه اراده لازم واسه تغییر شرایط رو هم نابود می کنه. اگه خود رو مسئول شرایط موجود بدونین، بدون حساب کردن روی قضا و قدر و بقیه، همیشه به تلاش خود متکی هستین.

۶٫ دور کردن استرسمواجه با شرایط پیچیده طبیعتا استرس رو هم با خود به همراه می آورد. اندازه کمی از استرس می تونه در تحریک و به هیجان آوردن واسه تلاش بیشتر به درد بخور باشه اما تحقیقات بسیاری نشون دادن که استراس همیشگی فشار خون و بیماریای قبلی رابطه مستقیم داره. بنابرین تلاش کنین در هر حالتی شرایط رو درک کرده و اضطراب رو از خود دور کنین.

۷٫ نبود مقایسه خود با بقیهاگه احساس لذت و رضایت شما در نتیجه مقایسه خود با بقیه به دست اومده باشه، پس بر احساسات خود کنترل ندارین چون ممکنه بقیه به سطح بالاتر از شما دست یافته و در نتیجه هنگام مقایسه با اونا احساس کمبود کنین.

عوضش بهتره خودتون رو با خودتون مقایسه کنین، شاید این جمله از نظر شما اشتباه یا خنده داره بیاد اما اگه موفقیتای امروزتان رو ملاک قرار داده و تلاش کنین در هفته، ماه یا سال بعد به موفقیتای بیشتری دست پیدا کنین همیشه در حال رشد و پیشرفت هستین.

۸٫ شریک شدن در شادی بقیه

حسادت معمولا به دلیل ضعف شخصیتی و احساس کمبود اتفاق می افته، بنابرین کسائی که از نظر ذهنی قوی هستن، واسه اینکه خود به احساس رضایت دست پیدا کنن به تخریب و نقد بقیه احتیاجی نداره.

حسادت و خشم دو موردی هستن که انرژی شما رو خیلی سریع تخلیه می کنن. به جای هدر دادن انرژی بهتره در شادی بقیه شریک شده و احساسات مثبت رو به سمت خود جلب کنین.

۹٫ تنبلی نکردنیکی از تحقیقات «انستیتوی تحقیقات اونتاریو» نشون می ده آدمایی که روزی دوبار به مدت ۱۰ دقیقه ورزش می کنن، از نظر جسمی، فکری و اجتماعی تر احساس بهتری دارن. ورزش با افزایش اعتماد به نفس و سطح اندروفین، قدرت ذهن هم رو هم بهتر کنه.

۱۰٫ مثبت نگر بودناگه واسه یه مدت به اخبار نگاه کنین می بنین که جز جنگ، خشونت، مشکلات زیست محیطی و سیل و آوارگی چیز دیگری واسه گفتن نداره. بیشتر ما روی این مسائل هیچ کنترلی نداشه و قدرت تغییر اونا رو نداریم، بنابرین بهتره انرژی داخلی رو به جای لعن و نفرین سیاستمداران صرف دو چیز کنین که می تونین شما رو به هدفتون برسونه: دقیق شدن و فوکوس کردن وتلاش

چیجوری اشتباهات کاریمون رو تشریح کنیم تا بخشیده شیم؟

edame

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

جعبه ابزار: پنج کتابخوان خوب فارسی برای اندروید، iOS و ویندوز

چ آبان ۲۲ , ۱۳۹۸
میدونیم، هیچی نمی تونه با لذت ورق زدن کتابای کاغذی برابری کنه. اما مطالعه در موبایل و تبلت هم می تونه امتیازات خاص خودشو داشته باشه. به لطف اپلیکیشنای کتابخوان که از فرمت تغییرپذیر epub پشتیبانی می کنن می تونین فونت و پس زمینه رو تغییر بدین، سریع تر از […]