آموزش و تجربه : مدرسه دیجیتال پویان

فناوری، علم، هنر، معماری و دکوراسیون، شبکه های اجتماعی، ابزار و ترفندهای کاربردی

منو اصلی

منو اجتماعی

فن صنعتی (هواکش صنعتی)

ترفند و آموزش

 

در هواکش صنعتی، تهویه ها از بخش های زیر ساخته شده اند:

  1. ورودی هوا: اولین قسمت یک فن صنعتی که برای انتقال هوای بیرون و هوای داخل می باشد
  2. دستگاه تمیز کننده هوا
  3. فن: برای مکش و ورود هوای بیرون و بیردن کردن هوای آلوده از محیط داخل

 

انواع روش های تهویه :

  1. تهویه رقیق : برای محیط های صنعتی که میزان آلاینده ها خیلی خطرناک نیستند و محیط های صنعتی کوچک از این نوع هواکش های صنعتی استفاده می شود. قابل ذکر است که با استفاده از این تهویه نمی توانید میزان آلودگی را کامل از بین برد فقط میتوان غلظت آن محیط را کم کرد با توجه به اینکه وجود آلاینده ها روی تنفس افراد تاثیر بسیار بدی دارد این روش برای رفع و کنترل مواد شیمیایی خطرناک مناسب نمی باشد
  2. استفاده از فن های کف: این هم یک روش تا مطمئن دیگر است که باز هم نمیتوان حرکت هوای آلوده را به طور کامل کنترل کرد و خارج کرد
  3. سیستم اگزوز: یک روش بسیار مناسب برای از بین بردن آلاینده ها و جلوگیری از انتشار گازهای مضر و آلاینده ها در محیط هایی کارگاهی

نکته بسیار مهم که در استفاده از هواکش صنعتی و انتخاب آن باید در نظر داشت ، وجود میزان هوای کافی برای ورود و جایگزینی هوای آلوده خارج شده از سیستم می باشد که اگر خلاف این باشد محیط داخل دچار معرض فشار منفی می شود و این مسئله بسیار برای کارگران داخل این محیط ها مضر می باشد.

با توجه به شرایط محیطی و ابعاد کارخانه ها  ودر نظر گرفتن فشار استاتیک از فن های صنعتی متفاوت استفاده می شود:

در محیط هایی با فشاراستیک پایین از مدل های دایرکت درایو استفاده می شود و در محیط های فشار استاتیک بالا که دمای آن بالاتر از 50 درجه می باشد از هواکش بلت درایو استفاده می شود. اگر دمای محیط هوا کمتر از 40 درجه باشد از مدل پروانه ای استفاده می شود. از فن های گریز از مرکزدر جایی که دمای بالا و فشار استاتیک بالا دارند استفاده می شود و از مزیت این فن ها نسبت به فن های دیگر صدای کم این فن می باشد.

نصب فن صنعتی:

برای نصب فن باید بهترین جایگاه برای ایجاد جریان هوا انتخاب کرد که بهتر است که قبل از این کار ابتدا نقشه ساختمان را بررسی کرد تا بتوان بهترین جایگاه نصب را برای ایجاد هوای کافی برای هواکش مهیا کرد و مکش از محیط آلوده به راحتی صورت گیرد.

یکی دیگر از مطالب سایت :   38 نکته برای هوش مصنوعی

در مورد فن صنعتی این نکات را حتما رعایت کنید :

1. روانکاری بلبرینگ‌ها

یکی از اساسی‌ترین کارها برای جلوگیری از هرگونه مشکل در دستگاه‌های صنعتی، استفاده از گریس برای روانکاری آن‌هاست. شما می‌توانید برای این کار برنامه‌ای تنظیم کرده و به صورت دوره‌ای فن صنعتی خود را به وسیله گریس مناسب روانکاری کنید.

2. محکم‌کاری پیچ‌ها

با شل شدن پیچ و مهره‌های فن صنعتی، عملکرد تیغه‌ها مختل شده و دستگاه آسیب می‌بیند. شما می‌توانید به صورت دوره‌ای، پیچ و مهره‌ها و قرقره‌های موجود در فن خود را بررسی کرده و آن‌ها محکم کنید. مطمئن شوید که همه قسمت‌ها را بررسی کرده‌اید چرا که حتی یک پیچ شل، می‌تواند عملکرد تمام دستگاه را با مشکل مواجه کند.

3. کنترل محل قرارگیری

زمانی که می‌خواهید فن صنعتی را در محلی قرار دهید، باید توجه داشته باشید که این دستگاه بزرگ و قدرتمند، می‌بایست در محلی صاف و بدون پستی و بلندی قرار بگیرد. وجود هرگونه سطح نامتوازن زیر هواکش صنعتی می‌تواند باعث ایجاد ارتعاشات و لرزش‌های آسیب‌زننده به دستگاه شود.

4. کنترل دمای فن

کاهش اوقات، دمای دستگاه به دلیل طولانی بودن زمان عملکرد، به شدت بالا رفته و ممکن است ناگهان خاموش شود. همچنین داغ بودن طولانی مدت فن صنعتی، به اجزای داخلی آن نیز آسیب می‌زود. به منظور جلوگیری از این مشکل، بهتر است به کمک کارشناس، دمای فن صنعتی خود را بررسی کنید. در صورت نیاز، به صورت دوره‌ای آن را برای مدتی خاموش نگه دارید تا کمی خنک شود.

5. تعویض پیچ و مهره‌ها

در برخی مواقع، به دلایل مختلفی از جمله فعالیت طولانی مدت فن صنعتی و دمای بالای دستگاه، ممکن است پیچ و مهره‌های آن دچار مشکل یا ساییدگی شوند. در چنین موقعیتی می‌توانید هنگام بررسی دوره‌ای فن صنعتی، این موضوع را نیز چک کرده و در صورت نیاز، پیچ و مهره‌های آن را تعویض کنید.

6. وجود ترک یا زنگ‌زدگی در بدنه

دستگاه فن خود را از نظر خوردگی و وجود ترک در قسمت‌های فلزی از جمله پایه، بدنه، محفظه، تیغه‌ها و… بررسی کنید.

مهر تجهیز ایرانیان بیش از 15 سال تجربه در زمینه ی صنعت تهویه