نگاهی به بازار خودرو شب عید؛ پیش بینی خودروسازان برعکس از آب در آمد

پس از فراز و نشیبای بسیار در بازار خودرو سال ۹۷، حالا در شرایطی به بازار شب عید نزدیک میشیم که قیمتا دوباره روندی افزایش به خود گرفتن و برخلاف وعده و وعید کارشناسان دعوتی به تلویزیون و مشاوران خودروسازی، کوچیکترین اثری هم از کاهش قیمت در بازار دیده نمی شه.

خودروسازان که میخواستن تا با اعلام قیمتای در حاشیه بازار (۵ درصد کمتر از نرخای حاشیه بازار) و عرضه گسترده اجناس ثبت نامی، روند زیاد شدن قیمت در بازار آزاد رو متوقف کنن، یهو تغییر روش دادن و عزمشونو جزم کردن تا برابر نظر وزارت صنعت، خودروهای ثبت نامی تا آخر دی ماه رو برابر با قیمتای قبلی عرضه کنن.

این تغییر راه و روش باعث شد تا فرمول پیشنهادی بعضی از کارشناسان واسه کاهش قیمتا (به دنبال عرضه گسترده خودرو به بازار) به کلی از روند اجرا خارج شه و از طرف دیگه مشخص شد که در کوتاه مدت از تحویل خودروهای ثبت نامی خبری نیس و برعکس شاید تحویل بعضی از خودروها به روزای آخر سال و ایام بعد از عید سال ۹۸ می افته.

با این اوصاف مشخصه که امیدی به کاهش قیمتا در بازار شب عید وجود نداره و فروشندگان آگاه به این مسئله هم با در نظر گرفتن داغ تر شدن بازار در این بازه وقتی و نبود عرضه خودرو از طرف کارخانجات، نسبت به افزایش قیمتا اقدام کردن. در اینجور شرایطی انگار قیمتا دوباره روند صعودی به خود گرفته و مصرف کنندگان هم در آخر ناچار هستن تا با پذیرش قیمتای تازه نسبت به خرید خودرو دست به کار شن.

افزایش هزینه های تولید؛ مانع اصلی نبود کاهش قیمت

افزایش شدید اندازه ارز و تورم عمومی کشور، واقعیتیه که نمیشه اونو ندیده گرفت، قطعه سازان بخش خصوصی فکر می کنن که افزایش حدود ۲۲۰ درصدی قیمت قطعات ساخت داخل، در مقایسه با قیمتای سال ۹۶، چیزی پیشگیری ناپذیره و اینجور افزایش به معنی افزایش بیشتر از ۲٫۲ برابری خودروهای تولیدی کشوره. در واقع اگه قرار باشه تا فارغ از قیمت قطعات، افزایش عمومی هزینه های تولید، هزینه های سربار تولید و افزایش احتمالی اندازه دستمزد کارکنان هم به معادله فوق اضافه بشه. حتی افزایش ۲٫۵ الی ۳ برابر قیمت خودروها (نسبت به نرخای ۹۶) بعید نیس. با این اوصاف مشخصه که در دراز مدت هم امیدی به کاهش قیمتا در بازار خودرو وجود نداره، مگه اینکه براساس تغییر شرایط کلان اقتصادی، اندازه ارز دوباره کم بشه و قیمتا در سطح فعلی حفظ شده یا کم کم کاهش شه.

پیش بینی شرایط بازار خودرو در بهار ۹۸

بدیش اینه تغییر همیشگی قوانین و شرایط، ویژگی روشن چند ماه گذشته در صنعت و اقتصاد کشور بوده. اما اگه فرض کنیم که شرایط اقتصادی تغییر چندانی نداشته باشه و اتفاق تازه ای اتفاق نیفته، با خوش بینی تحویل خودروهای ثبت نام در سال ۹۸، ورود خودروهای صفر کیلومتر به بازار یهو سرعت گرفته و شاید رکود تورمی در بازار شدید شدن می شه. در واقع مشتریائی که نزدیک به یه سال در انتظار تحویل خودرو خود بودن، شاید تمایل چندانی به فروش خودروهای خود با قیمتای کمتر از نرخای فعلی بازار ندارن و در آخر تماشاگر ورود موج تازه ای از خودروهای مدل ۹۸ هستیم که ممکنه بتونن سقفای فعلی قیمت رو هم شکسته و واسه یه مدت در بازار رکورد شکنی کنن.

در اینجور شرایطی احتمال داره که معاملات در بازار با محوریت خودروهای دست دوم انجام شه و رکورد بازار خودروای صفر کیلومتر به قوت خود بمونه. پس چیزی که روشنه اینکه نه در کوتاه مدت و نه در دراز مدت، امیدی به کاهش قیمت خودرو در بازار کشور وجود نداره و شرایط بازار در میان مدت (شرایط اردیبهشت و خرداد سال ۹۸) هم رابطه تنگاتنگی با اندازه و تیراژ عرضه خودرو به بازار داره که خود وابسته به رفع مشکلات نقدینگی خودروسازان و پرداخت بدهی قطعه سازانه و این در حالیه که اندازه مطالبات قطعه سازان طی چند ماه گذشته از ۱۵ هزار میلیارد تومن به ۲۰ هزار میلیارد تومن زیاد شده و به نظر نمی رسه که پرداخت حدود ۴ هزار میلیارد تومانی بانک مرکزی به صنعت قطعه سازی هم بتونه در کوتاه مدت مشکلات این صنعت رو حل و فصل کنه.

edame

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

امنیت پیام‌رسان سروش در هاله‌ای از ابهام، آیا تمام باگ‌ها برطرف می‌شوند؟

چ آبان ۲۲ , ۱۳۹۸
دیروز یکی از کارشناسان فنی کشورمون در توییتر از باگی درون پیام رسان سروش خبر داد که به موجب اون شماره کاربران اعضای یه گروه و یا ادمینا میشه دید. این باگ نرم افزاری که به گفته وزیر ارتباطات قبلا هم در این برنامه دیده شده قرار بوده حل و […]