آموزش و تجربه : مدرسه دیجیتال پویان

فناوری، علم، هنر، معماری و دکوراسیون، شبکه های اجتماعی، ابزار و ترفندهای کاربردی

منو اصلی

منو اجتماعی

راهنمای کامل رمز ارز دیجیتال

برگزیده

ویژگی های رمز ارز دیجیتال چیست؟

مهمترین ویژگی های ارز دیجیتال یا رمز ارز به شرح زیر است:

  • دیجیتالی: ارزهای دیجیتال تنها به شکل دیجیتالی و روی کامپیوترها موجود هستند. هیچ اسکنان یا سکه فیزیکی ندارد. برای رمز ارزها هیچ نوع پولی بعنوان پشتوانه در بانک های مختلف مانند بانک مرکزی وجود ندارد.
  • رمزنگاری شده: هر کاربر دارای کد منحصربفردی است که سبب پیشگیری از دسترسی سایر کاربران به اطلاعات او می شود. این عمر رمزنگاری نامیده می شود و قابل هک شدن نیست. زیرا رمز ارزها بر بستر کریپتوکارنسی هستند و رمزنگاری و مخفی شده اند.
  • همتا به همتا: براساس آموزش ارز دیجیتال، رمز ارزها بصورت آنلاین منتقل می شوند. کاربران این ارزها ازطریق بانک، پی پال یا غیره باهم ارتباط برقرار نمی کنند. این کاربران بدون هیچ واسطه ای با هم معامله می کنند. بعبارتی در این دنیا هیچ ناظر شخص ثالث مورداعتمادی وجود ندارد.
  • عدم نیاز به اعتمادسازی: نیاز به اعتمادسازی به هیچ شخص یا سازمان دیگری برای نظارت یا کنترل دارایی شما وجود ندارد. اطلاعات و کنترل کامل پول هر کاربر بطور کامل تحت اختیار خود اوست.
  • غیرمتمرکز: ارزهای دیجیتال دارای سرور مرکزی نیستند. این ارزها بین شبکه ای متشکل از هزاران کامپیوتر توزیع یافته اند. از آنجایی که این شبکه ها فاقد سرور مرکزی هستند، به آنها شبکه غیرمتمرکز می گویند.
  • دارای نام مستعار: با داشتن یک نام مستعار و بصورت ناشناس می توانید رمز ارزها را معامله کنید. یعنی به منظور استفاده از رمزارزها یا به تملک درآوردن آنها نیاز به ارائه اطلاعات شخص خود ندارید.
  • جهانی: هر کشور دارای ارز مختص خود به نام فیات است و انتقال این ارزها در سطح جهانی کاری دشوار است. اما رمز ارزها در سرتاسر جهان براحتی ارسال می شوند. به همین دلیل به ارزهای بدون مرز نیز شهرت دارند.

 

اکسچنج کن​

تفاوت پول معمولی با ارز دیجیتال چیست؟

تفاوت های زیادی میان ارزهای دیجیتال و پول معمولی وجود دارد. مهمترین تفاوت ارز دیجیتال با پول سنتی برای تازه واردها، فیزیکی نبودن این ارز ها بر خلاف پول معمولی است.

اما یکی دیگر از مهم ترین تفاوت ها در نحوه ی انتقال و خرید و فرو بسیار آسان است. تفاوت دیگر، همیشگی بودن و از دست نرفتن آن است. مثلا اگر شما 100 هزار تومان پول نقد به صورت اسکناس داشته باشید، احتمال خراب شدن و گم شدن و حتی دزدیده شدن آن بسیار بالا است. اما این ارز ها این گونه نیستند و از بین نمی روند.

تفاوت دیگر میان این دو، نحوه بدست آوردن آنها است که در ارزهای معمولی، با انجام کار و یا درخواست کسی، پول بعنوان کارمزد به شما پرداخت می شود. پول معمولی فقط و فقط در ضراب خانه چاپ می شود و کسی حق به وجود آوردن نوع جدید آن را غیر از دولت ندارد. اما ارزهای دیجیتال اینگونه نیستند و هرکس با توجه به قدرت ماینر و زمان صرف شده برای ماینینگ، ارزهای دیجیتال را استخراج می کند. هر متخصص یا افرادی که در این صنعت زبردست هستند یا شرکت هایی که لازم می دانند، می توانند ارز دیجیتال تولید کنند.

آشنایی بیشتر با انواع ارز های دیجیتال:

ارزهای دیجیتال در ابتدا معمایی بزرگ برای خیلی ها بودند ولی حالا با توضیحات ساده و آموزش ارز دیجیتال می توان فهمید که ارز دیجیتال چیست.

تعداد بسیار زیادی از ارز های دیجیتال در جهان وجود دارند که می توانید از آنها استفاده کنید اما چند مورد از آنها خیلی محبوب و معروف تر هستند. در ادامه به توضیح معروف ترین و محبوب ترین ارزهای دیجیتال می پردازیم.

ارز های دیجیتال مشهور

از معروف ترین ارزهای دیجیتال ( رمز ارز ) می توان بیت کوین، لایت کوین، اتریوم ، بیت کوین کش، ریپل، ترون، استلار و غیره را نام برد.

بیت کوین

تاریخچه بیت کوین بعنوان معروف ترین ارز دیجیتال چیست؟ موسس بیت کوین ساتوشی ناکاموتو است. او ابتدا سایت را راه اندازی کرده و سپس ایمیلی به مشتریان فرستاد و کار این ارزهای دیجیتال را شروع کرد.

امروزه ارزش بیت کوین از ارزش دیگر ارز های دیجیتال بیشتر است و به یکی از غول ها و یا بهتر است بگوییم پادشاهان ارزهای دیجیتال یا رمز ارز ها تبدیل شده است.

خرید و فروش بیت کوین بدلیل شهرت و استفاده فراوان بسیار راحت تر است. درگاه ها و سایت های بیشتری برای خرید و فروش بیت کوین وجود دارد.

لایت کوین بعنوان ارز دیجیتال چیست؟

لایت کوین توسط چارلی لی که کارمند گوگل نیز بوده ساخته شد. این ارزهای دیجیتال دارای دو الگوریتم هستند. اگر چه سیستم الگوریتم ساده تر و بهینه تری نسبت به بیت کوین دارد ولی هنوز برای رسیدن به بیت کوین فاصله بسیار زیادی دارد. زیرا طرفداران بیت کوین بسیار بالا هستند و اکثرا در بیت کوین سرمایه گذاری می کنند. اما لایت کوین به نسبت خود و هم گروهی هایش نسبتا معاملات خوبی را به ثبت رسانده و رشد و سود بسیاری داشته است.

اتریوم

در آموزش ارز دیجیتال اتریوم بعنوان یک ارز دیجیتال چیست؟ ویتالیک بوترین سازنده اتریوم است. اتریوم ابتدا ساده و الان تکامل یافته تر است. اتریوم نیز یکی از برترین و نام آشناترین ارز های دیجیتال یا رمز ارزهای جهان است که جای خود را بخوبی یافته است. اتریوم در چند سال اخیر میزان معامله بسیار بالایی را برای خود به ثبت رسانده و این یکی از شاخصه های مهم تجاری بودن اتریوم است. اتریوم بعد از بیت کوین نام آشناترین ارز دیجیتال است که مردم می شناسند و شاید بارها و بارها نامش به گوش شما خورده باشد. به خاطر نام آشنا بودن این ارزهای دیجیتال، مردم بعد از بیت کوین معمولا به اتریوم روی می آورند. اما همه اینگونه نیستند و هر معامله گر یا صاحب ماینری باتوجه به شرایط و جایگاه و مقدار پول خود و با توجه به آینده آن ارز دیجیتال، یکی را انتخاب می کند.

بیت کوین کش

سازنده بیت کوین کش راجر ور است که به مسیح بیت کوین معروف است زیرا او بیت کوین را از فشار های حجمی تقاضا و عرضه نجات داد و باعث شد بیت کوین تا چندین برابر بهینه شود. در حال حاضر، خیلی از سیستم های معاملاتی قابلیت معامله بیت کوین کش را دارا است. معمولا بیت کوین کش برای معامله های بزرگی استفاده می شود که با بیت کوین انجام می شوند و این کار برای فشار نیاوردن به معاملات بیت کوین انجام می شود.

استلار

استلار بعنوان ارز دیجیتال چیست؟ استلار یکی از انواع رمز ارزها است و یک شبکه همتا به همتا مانند بیت کوین و غیرمتمرکز است. همچون سایر ارزهای دیجیتال بر بستر تکنولوژی بلاک چین است. هیچ نهاد مرکزی و تصمیم گیرنده ای در این شبکه غیرمتمرکز موجود نیست. تمامی جرئیات تراکنش ها در این ارزهای دیجیتال بر روی بلاک چین ذخیره می گردد. بلاک چین مانند یک دفتر کل عمومی است و هرکسی توانایی مشاهده این دفتر کل و جزئیات تراکنش ها را دارد.

ریپل

در آموزش ارز دیجیتال جالب است بدانید ریپل بلز که سازنده ریپل هست اسم خود را روی ارز دیجیتال خود گذاشت. ریپل هم یکی دیگر از ارزهایی است که موازی با دیگر ارزها به جلو می رود. به نظر می رسد ریپل آینده خوبی داشته باشد. ریپل با استفاده از زبان سی پلاس پلاس و سیستم عامل لینوکس توسعه یافته است. ریپل در واقع شهرت کمتری دارد و این به معنای کم بودن معاملات و ماینرهای آن است.

ترون

آیا نام ترون را شنیده اید و می دانید جایگاه آن در ارز دیجیتال چیست؟ جاستین سان کارآفرین چینی سازنده ترون است. ترون در سال 2017 رونمایی شد. یکی از تفاوت های مهم ارز ترون با سایر ارز های معروف این است که با ماینرهای گرافیکی بدست نمی آید. تنها باید این ارزهای دیجیتال را خریداری کنید تا بتوانید از آن استفاده کنید و یکی از راه های سرمایه گذاری است. اگر جزو افرادی هستید که علاقه ای به پرداخت هزینه اضافی برق یا اجاره ماینر ندارید، شاید ترون یکی از گزینه های مناسب برای شما باشد. اگر هم معامله گر خوبی هستید، ترون یک منبع سودآور برای شما است و فرصت های زیادی برایتان ایجاد می کند.

تولید و استخراج ارز های دیجیتال

همانطور که پیش تر در آموزش ارز دیجیتال گفته شد، نحوه تولید رمز ارز هایا همان ارز های دیجیتال از الگوریتم های پیشرفته و پیچیده ای تبعیت می کند که رمز تولید می کنند. این رمزها نوع خاصی از رمزها هستند که فقط توسط استخراج کننده های مخصوص قابل هش شدن و رمزگشایی هستند.

نحوه استخراج ارزهای دیجیتال توسط دستگاه های ماینر یا همان استخراج کننده است که نسبت به سرعت و عملکرد در حال رقابت هستند.

واحد این ماینرها هش بر ثانیه یا بر ساعت است که هر چه بالاتر باشد، سرعت بیشتری در رمزگشایی دارد و بهینه تر و بهتر است. در ادامه دقیق تر بررسی می کنیم مراحل استخراج ارز دیجیتال چیست؟

مراحل استخراج ارزهای دیجیتال

  1. تراکنشی توسط کاربر ازطریق کریپتوکارنسی هایی که در کیف پول خود دارد، انجام می شود. هدف کاربر، ارسال ارز دیجیتال یا توکن موردنظر خود به شخصی دیگر است.
  2. انتشار این تراکنش توسط برنامه کیف پول است و در این لحظه باید منتظر بود تا این بلاک چین توسط یک ماینر انتخاب شود. تا زمانی که هیچ ماینری آن را انتخاب نکرده باشد، این تراکنش در استخر تراکنش های تایید نشده معلق خواهد ماند.
  3. ماینرهای درحال فعالیت در شبکه، تراکنش ها را از این استخرها انتخاب کرده و آنها را به شکل یک بلاک می سازند. یک بلاک متشکل از مجموعه تراکنش هایی است که در این لحظه هنوز تایید نشده اند. همچنین برخی اطلاعات اضافی مانند امضایدیجیتال، زمان سنج و غیره در این بلاک هستند.
  4. برطبق آموزش ارز دیجیتال، با انتخاب تراکنش ها و افزودن آنها به بلاک خود، بلاکی از تراکنش ها توسط ماینرها ایجاد می شود. آنها در بلاک چین برای افزودن این بلاک از میان تراکنش ها، نیازمند یک امضا هستند. نام دیگر این امضا، proof of work است که با حل یک مسئله پیچیده ریاضی ایجاد شده و برای هر بلاک از تراکنش ها منحصربفرد است.
  5. ماینری که قادر به یافتن اولین امضای دارای شرایط بلاک خود باشد، اقدام به انتشار این بلاک و امضای آن برای سایر ماینرها خواهد کرد.
  6. در این مرحله باید سایر ماینرها، امضا را با استفاده از داده های بلاک پخش شده اعتبارسنجی کنند. باید بررسی کنند آیا هش خروجی منطبق با امضای موجود هست یا خیر. درصورت تطابق، اعتبار آن توسط سایر ماینرها تایید می شود و این بلاک به بلاک چین اضافه می شود.
  7. پس از اضافه شدن یک بلاک به زنجیره، با اضافه شده هر بلاک دیگر پس از آن، یک تاییدیه برای آن بلاک محسوب می شود. تا اینجا دریافتید مراحل استخراج ارز دیجیتال چیست؟ اما روش های نرم افزاری نیز درمورد استخراج ارزهای دیجیتال وجود دارد که در ادامه بیان می کنیم.
یکی دیگر از مطالب سایت :   خرید بازی و یوسی

روش نرم افزار تولید ارز دیجیتال چیست؟

براساس آموزش ارز دیجیتال روش مرسوم دیگری هم وجود دارد که به صورت نرم افزاری به دو شکل انجام می گیرد:

  1. در این روش در نرم افزار های مخصوص به ازای دیدن تبلیغ یا کاری که شرکت تولیدکننده نرم افزار می خواهد، به شما بیت کوین یا هر نوع ارز دیگری پرداخت می کند. اما شاید این سوال برای شما ایجاد شود که خود آنها چگونه بیت کوین را بدست می آورند؟ باید در جواب گفت که آنها خود دستگاه های ماینری دارند که این کار را انجام می دهد.
  2. در این روش نرم افزاری یا سایت و حتی تلفنی و حضوری، شما دستگاه های ماینر را برای خود اجاره می گیرید. و بسته به قرار داد شما کل یا مقداری از استخراج ارز های دیجیتال متعلق به شما خواهد بود.

اما باید توجه داشت که کلاهبرداران و سود جویانی هستند که ممکن است با روش های مختلف شما را به دام بیندازند. شما باید قبل از هر کاری تحقیق کرده و از سایت ها و اپلیکیشن ها و نرم افزار های مطمئن و قابل اعتماد استفاده کنید.

و یک توصیه مهم برای استفاده از سایت های خرید و فروش ایرانی برای شما داریم. آن توصیه این است که آن ها حتما دارای نماد اعتماد الکترونیک باشند و آن را از سایت نماد اطمینان استعلام بگیرید. سایتی که نماد اعتماد و اطمینان دارد، سایتی است که مراجع قانونی و ذی ربط، آنها را تایید کرده اند و نسبت به بقیه سایت ها امنیت بیشتر و قابل اعتمادتر است.

مزایای استفاده از ارز های دیجیتال

اما در آموزش ارز دیجیتال مزایای استفاده از ارز دیجیتال چیست. مزایای استفاده از این ارزها آنقدر زیاد هستند که نمی توان همگی را در این جا بیان کرد. اما تعدادی از آن ها در اینجا عبارتند از:

  • این ارزها برای همیشه در دسترس هستند.
  • این ارزها  خراب نمی شوند، مفقود نشده و دزدیده نمی شوند.
  • محلی امن برای سرمایه گذاری هستند.
  • ارزش پول با این روش از دست نمی رود.
  • براحتی می توان در خرید اینترنتی از آنها استفاده کرد.
  • به علت تقاضای بالا، می توان آن را در زمانی کوتاه تبدیل کرد.
  • به عنوان سرمایه می توان از آن استفاده کرد.
  • روشی برای کسب درآمد قانونی حلال و پر درآمد است.
  • به دست آوردن آن بسیار راحت است.
  • براحتی خرید و  فروش می شود .

ویژگی‌های ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال شامل ویژگی‌هایی هستند که آن‌ها را از ارزهای فیزیکی متمایز می‌کنند. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ارزهای دیجیتال تنها به شکل دیجیتال موجود هستند و معادل فیزیکی ندارند.
  • ارزهای دیجیتال می‌توانند متمرکز یا غیرمتمرکز باشند. رمزارزهایی مانند لایت‌کوین، کاردانو و سولانا نمونه‌ای از ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز هستند. این درحالی است که پول فیزیکی کاملا توسط سیستم متمرکز تولید و توزیع می‌شود.
  • ارزهای دیجیتال همانند ارزهای فیزیکی برای انتقال ارزش استفاده می‌شوند. اما مفهوم انتقال ارزش در آن‌ها گسترده‌تر از ارزهای فیزیکی است. به عنوان مثال یک ارز دیجیتال در بازی رایانه‌ای می‌تواند عمر بازیکن را افزایش دهد یا امکانات بیشتری در اختیار او بگذارد.
  • کریپتوکارنسی یا رمزارز به دسته‌ای از پول و ارزهای دیجیتال گفته می‌شود که در آن‌ها از رمزنگاری (کریپتوگرافی و کد گذاری شده) برای تراکنش‌های مالی استفاده شده‌است. ارزهای دیجیتال مدت‌ها قبل از اینکه اولین ارز مجازی به وجود بیاید، به عنوان یک ساختار تئوریک وجود داشت تا بتواند جایگزینی برای مدل فعلی مبادلات و پول‌های رایج بشود.

    کریپتوکارنسی‌ها ماهیت فیزیکی ندارند و تنها در کامپیوترها تعریف می‌شوند. هیچ بانکی برای رمزارزها وجود ندارد تا سکه یا اسکناس آن را تولید کند.

    رمز ارزها سرور مرکزی ندارند. آن‌ها معمولاً در میان شبکه‌ای از هزاران کامپیوتر توزیع شده‌اند. شبکه‌هایی که سرور مرکزی نداشته باشند، شبکه‌های غیر متمرکز نامیده می‌شوند برخی از ویژگی‌های رمزارزها این است که تعداد واحدهایشان محدود است. برای مثال در بیت کوین محدودیت ۲۱ میلیون واحد است. پس از رسیدن به ۲۱ میلیون واحد، هیچ بیت کوین دیگری تولید نمی‌شود

    انواع رمز ارزها

    اولین رمز ارز مبنی بر سیستم بلاک چین بیت کوین بود، که هنوز هم به‌عنوان پرکاربردترین، محبوب‌ترین و باارزش‌ترین رمز ارز شناخته می‌شود. امروزه، هزاران رمز ارز جایگزین با عملکردها و خصوصیات متفاوت وجود دارند. برخی از آنها نسخهٔ کلون شده یا فورک شده بیت کوین هستند، در حالی که گروهی از آنها نیز رمز ارزهای کاملاً جدیدی هستند که از پایه به‌صورت مستقل ساخته شده‌اند.

    بیت کوین در سال ۲۰۰۹ توسط یک شخص یا یک گروه با نام مستعار “ساتوشی ناکاموتو” عرضه شد. تا ماه نوامبر سال ۲۰۱۹، بیش از ۱۸ میلیون بیت کوین در بازار مورد معامله قرار گرفته و ارزش کلی بازار این رمز ارز در حدود ۱۴۶ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

  • آلت کوین چیست؟

    آلت کوین (Altcoin) به تمام ارزهای رمزنگاری شده‌ای گفته می‌شود که پس از بیت کوین معرفی شده است. می‌توان گفت که علت وجود آلت کوین‌ها این بود که داشتن جایگزین‌هایی بهتر برای بیت کوین انتخاب خوبی به نظر می‌رسید.

    اصطلاح آلت کوین به هر ارز رمزپایه‌ای غیر از بیت کوین اشاره دارد. بر اساس آخرین شمارشی که در اوایل سال ۲۰۲۰ انجام گرفت، بیش از ۵۰۰۰ ارز رمزپایه وجود دارد. طبقه گفته CoinMarketCap در فوریه ۲۰۲۰، آلت کوین چیزی بیش از ۳۴ درصد از کل بازار ارزهای رمزنگاری شده را تشکیل می‌دهد.

    برخی از علاقه‌مندان با آلت کوین‌ها پروژه‌هایی را راه‌اندازی می‌کنند و برخی نیز آن‌ها را پایه کسب و کار خود قرار می‌دهند. می‌توان قوانین بیت کوین را در آلت کوین جدید تغییر داد، به نحوی که تغییرات اعمال شده عملکرد آن را به بهترین شکل کاربردی و خاص کند.

    آلت کوین‌ها به طور کلی برای رفع نقص‌های موجود در بیت کوین با چارچوب‌های مشابه به آن طراحی شده‌اند؛ خواه این نقص‌ها سرعت باشد، خواه هزینه استخراج یا عوامل دیگر باشد.

     

    سازندگان آلت کوین بر اساس قوانینی که بیت کوین به آنها پایبند است، فضایی را برای رقابت آلت کوین‌ها با بیت کوین ایجاد کرده‌اند. علاوه بر فناوری امن بلاک‌چین، یکی از مزایای استفاده از آلت کوین به عنوان یک روش پرداخت، کارمزدهای نسبتاً پایین تراکنش‌ها است که برای هر تراکنشی به صورت مجزا اعمال می‌شود.

    انواع آلت کوین‌

    • ارز دیجیتال اتریوم (Ethereum)
    • ریپل (Ripple)
    • دش (Dash)
    • لایت کوین ( Litecoin)
    • NEM
    • مونرو ( Monero)

انواع ارز دیجیتال

ارز دیجیتال یک اصطلاح جامع است که برای توصیف انواع ارزهای مختلف موجود در فضای الکترونیکی استفاده می‌شود. به طور کلی سه نوع مختلف ارز دیجیتال وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

رمز ارز‌ها

رمزارزها نوعی از ارزهای دیجیتال هستند که از تکنیک‌های رمزنگاری برای تایید و حفظ امنیت معاملات در شبکه بهره می‌گیرند. رمزنگاری علاوه بر آن در تولید و مدیریت ایجاد این ارزها به کار می‌رود. بیت‌کوین و اتریوم دو نوع معروف از رمز ارزها هستند.

ارزهای مجازی

«ارزهای مجازی» (Virtual Currencies) ارزهای دیجیتال قانون‌گذاری نشده هستند (غیرقانونی نیستند و فقط قانونی برای استفاده از آن‌ها وجود ندارد.) که توسط توسعه‌دهندگان یا یک موسسه متشکل از ذینفعان، کنترل می‌شوند. ارزهای مجازی می‌توانند به صورت الگوریتمی توسط پروتکل تعریف و کنترل شوند. مثال مناسب برای ارزهای مجازی، توکن‌های یک بازی است که مقررات آن توسط توسعه‌دهندگان تعریف و کنترل می‌شود.

ارزهای دیجیتال بانک‌های مرکزی

«ارزهای دیجیتال بانک مرکزی» (Central bank digital currencies | CBDCs) ارزهای دیجیتال قانون‌گذاری شده هستند که توسط بانک مرکزی یک کشور تولید می‌شوند. CBDC می‌تواند مکمل یا جایگزین ارز فیات سنتی باشد. برخلاف ارز فیات که به دو شکل فیزیکی و دیجیتالی وجود دارد، ارزهای دیجیتال بانک مرکزی فقط به صورت دیجیتال وجود دارند. انگلیس، سوئد و اروگوئه از جمله کشورهای هستند که قصد دارند نسخه دیجیتالی ارزهای بومی خود را راه‌اندازی کنند.

مزایای ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال از هر نوعی که باشند به طور عمومی از مزیت‌های یکسانی بهره می‌برند. اولین و مهم‌ترین مزیت آن‌ها در انتقال فوری پول و ثبت سریع معاملات است. به دلیل این‌که ارزهای دیجیتال در یک بستر یکسان و بدون حضور واسطه اقدام به ثبت تراکنش‌ها می‌کنند، انتقال پول در این روش بسیار سریع انجام می‌شود. این مدل از انتقال علاوه بر سریع بودن شفافیت اطلاعات بالایی نیز دارد.

دومین مزیت ارزهای دیجیتال این است که نیازی به تجهیزات ساخت پول‌های فیزیکی در آن‌ها نیست. از آن‌جایی که این پول‌ها در بستر مجازی هستند، امکان پاره شدن و خراب شدن پول نیز در آن‌ها وجود ندارد.

سومین مزیت ارز دیجیتال را می‌توان توانایی آن در تسهیل سیاست‌های پولی و مالی عنوان کرد. توزیع ارزهای دیجیتال در این روش بسیار ساده است. بانک‌های مرکزی در سیستم کنونی، با استفاده از واسطه‌هایی مثل موسسات مالی سعی در مدیریت جریان پول دارند. با استفاده از ارزهای دیجیتال دیگر نیازی به حضور این واسطه‌ها نیست.

آخرین مزیت ارزهای دیجیتال هزینه پایین انجام معاملات است. در شبکه‌های ارزهای دیجیتال افراد به صورت مستقیم و بدون وجود واسطه‌هایی مانند بانک‌ها، ارزهای خود را به یکدیگر انتقال می‌دهند. بنابراین هزینه انتقال در آن بسیار پایین است. حتی هزینه انتقال بین دو شبکه ارز دیجیتال مختلف نیز از شبکه بانکی کمتر است زیرا تراکنش‌ها به صورت الگوریتمی انجام می‌شوند. بنابراین هزینه‌های ثابت برای این تراکنش‌ها مطرح نیست.