آموزش و تجربه : مدرسه دیجیتال پویان

فناوری، علم، هنر، معماری و دکوراسیون، شبکه های اجتماعی، ابزار و ترفندهای کاربردی

منو اصلی

منو اجتماعی

قیمت ورق آجدار

برگزیده

ورق آجدار

ورق آجدار : بر روی سطح این محصول برجستگی هایی به اشکال مختلف اعم از شکل بادام، عدسی، لوزی یا الماس مانند برای کاهش اصطکاک سطح تعبیه شده است. برخی الگوهای ایجاد شده بر روی این محصول به گونه ای است که در هنگام بارندگی آب باران در داخل آن ها جمع می گردد. بنابراین نوع بادامی شکل با توجه به شکل خاص آن مانعی در برابر جمع شدن باران نداشته و بیشترین مصرف را در صنایع دارد. موارد مصرف این محصول بیشتر در سطوح شیب دار یا نزدیک پرتگاه جهت جلوگیری از لیز خوردن افراد و یا اشیا می باشد. در ادامه ضمن معرفی بیشتر این محصول، مطالبی در خصوص کاربرد، نحوه تولید و سایر خصوصیات آن آورده شده است.

ورق آجدار در صنعت با نام هایی از قبیل ورق شطرنجی، ورق کف سازی و یا ورق برجسته نیز شناخته می شود. این محصول در جنس های آهنی، استیل، گالوانیزه و آلومینیومی در بازار موجود است. این ورق ها یکی از محصولات مهم در سبد تولیدی کارخانجات می باشد. به دلیل جوشکاری مطلوب این محصولات در مصارف صنعتی و غیر صنعتی کاربرد زیادی دارند. همان طور که ذکر شد این ورق بیشتر برای سطوح شیب دار و یا نزدیک پرتگاه که احتمال سر خوردن افراد وجود دارد مورد استفاده قرار می گیرد. سقف های شیروانی نمونه ای از کاربرد ورق آجدار می باشد.

همان طور که می دانید کاربرد این محصول در مکان هایی که اصطکاک کمی داشته و احتمال لیز خوردن افراد زیاد است می باشد. از دیگر کاربردهای این محصول می توان به موارد زیر اشاره کرد.

کاربرد های ورق آجدار

راه سازی – کف زمین های در حال عملیات ساخت – استفاده در کف اتاق کامیون ها و وانت بارها – ساخت حفاظ هایی برای مناطق حساس نظامی – جداسازی و دانه بندی در خطوط تولید مواد غذایی – سقف و دیواره های آسانسور – کاربرد در ساخت قطعات لوازم خانگی – کاربرد در ایستگاه های اتوبوس – پل ها – ساخت پله های اضطراری – ساخت دستگاه های صنعتی کارخانجات و …

ورق آجدار را می توان یکی از پرمصرف ترین انواع ورق گرم دانست. این ورق از انجام فرایند آج سازی بر روی ورق سیاه ساده بدست می آید. سطح ورق آجدار را اشکال برجسته و یکسان فرا گرفته تا موجب اصطکاک در کف شود. درواقع وظیفه اصلی این ورق این است که در مکان هایی که امکان لغزش افراد وجود دارد با ایجاد اصطکاک از سر خوردن آن ها جلوگیری کند.

مقاومت بالا، خاصیت ضد لغزش و اصطکاک زیاد از مهم ترین ویژگی های این نوع ورق است. همین ویژگی ها باعث شده تا ورق های آجدار در ساخت کف و دیوار های آسانسور، راهرو های مترو، پله های اظطرای و کف سازی ایستگاه های اتوبوس کاربرد فراوانی داشته باشند. همچنین این ورق را با نام های ورق برجسته، ورق شطرنجی و ورق کف سازی نیز می توان یافت.

عوامل موثر بر قیمت ورق آجدار

به طور کلی یک سری از عوامل مانع از ثبات قیمت ورق آجدار می شوند. به همین علت بسیار مهم است که پیش از خرید این محصول از قیمت روز آن اطمینان حاصل نمایید. برخی از این عوامل به صورت غیر مستقیم بر قیمت این محصول تاثیر می گذارند که عبارت اند از:

  • نوسانات اقتصادی
  • قیمت آهن
  • هزینه مواد اولیه مصرفی

علاوه بر این ها چند عامل تعیین کننده دیگر وجود دارد که به طور مستقیم بر قیمت این نوع ورق موثر می باشند. در ادامه به شرح و توضیح این عوامل پرداخته شده است:

   1. نوع ورق آجدار

قیمت انواع ورق آجدار بر حسب شیوه تولید متفاوت است که در هنگام خرید این موضوع را با توجه به نوع مصرف در نظر می گیرند. ورق آجدار دو نوع متفاوت دارد که در این قسمت به توضیح هر کدام می پردازیم:

  • ورق آجدار فابریک

در فرایند تولید نوع فابریک از دو ورق استفاده می شود. لایه ی زیرین کاملا صاف و صیقلی بوده و روی آن یک لایه آج اضافه می گردد. به دلیل افزودن یک لایه آج به ورق، وزن ورق آجدار فابریک نسبت به نوع پرسی آن بیشتر است. عامل وزن بر قیمت تمام شده این محصول موثر بوده و با افزایش آن قیمت نیز افزایش می یابد.

  • ورق آجدار پرسی
یکی دیگر از مطالب سایت :   خرید یخچال فریزر بوش با بهترین قیمت از نمایندگی بوش

در این فرایند، به کمک دستگاه پرس بر روی ورق اصلی، سطح ورق طرح می پذیرد و آجدار می شود. دانستن این نکته نیز ضروری است که در این نوع به مرور زمان از خاصیت اصطکاک ورق کاسته می شود.

   2. جنس ورق آجدار

همانطور که در بخش فرایند تولید ورق آجدار نیز به آن اشاره شد، در روش فابریک یک لایه آج به یک ورق ساده متصل می گردد و یا در روش پرسی، یک ورق ساده، آجدار می شود. جنس آن ورق ساده می تواند از انواع ورق ها باشد. این تفاوت در جنس ورق باعث تفاوت قیمت ورق آجدار می شود. ورق آجدار با جنس های مختلف به ترتیب زیر است:

  • ورق آجدار استیل

از این ورق به علت مقاومت بالای آن، در محیط هایی با رطوبت بالا استفاده می گردد. به علاوه قیمت ورق آجدار استیل به علت جنس آن بیشتر از سایر ورق های آجدار است.

  • ورق آجدار آلومینیومی

ورق آجدار آلومینیوم نسبت به سایر ورق های مشابه وزن کمتر و انعطاف پذیری بیشتری دارد. از ویژگی های بارز این ورق نیز می توان به مقاومت بالای آن اشاره کرد. این ورق آجدار در وضعیت رول و شیت در بازار عرضه شده و به صورت رنگی و ساده یافت می شود. قیمت ورق آجدار آلومینیوم بسته به میزان تقاضای این محصول بالا می باشد.

  • ورق آجدار گالوانیزه

ورق گالوانیزه دارای پوششی از فلز روی است و همین امر باعث مقاومت بالا در برخورد با زنگ زدگی می شود. برای تولید ورق آجدار گالوانیزه، فرایند آج زنی روی ورق گالوانیزه صورت می گیرد. قیمت ورق آجدار گالوانیزه نیز بسته به خاصیت ضد زنگ بودن آن منطقی می باشد.

  • ورق آجدار آهنی

در تولید این ورق، فرایند آج زنی روی آلیاژهای آهن با گرید های st44، st37 و st52 صورت می گیرد. می توان گفت قیمت ورق آجدار آهن در مقایسه با دیگر ورق های آجدار ارزان تر است.

   3. ضخامت

یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت ورق آجدار ضخامت آن می باشد که هرچه ورق ضخیم تر باشد امکان افزایش قیمت آن نیز وجود دارد. دامنه ضخامت ورق های آجدار معمولا از 2 میلیمتر تا 10 میلیمتر است. در میان برند های فعال در این حوزه، تنها کارخانه فولاد مبارکه قادر به تولید ورق های آجدار فابریک در ضخامت 2 میلیمتر می باشد.

   4. عرض

ورق آجدار معمولا در عرض های 1، 1.5 و 1.25 متر تهیه می شود . اما این محصول در عرض های دیگر نظیر 1*2، 1.25*2.5 و 1.5*6 نیز در بازار مقاطع فولادی یافت می شود. عرض ورق ها نیز یکی از عوامل تعیین کننده در قیمت ورق آجدار است. شما می توانید قیمت تمام شده ورق آجدار بر اساس عرض و ضخامت را در لیست قیمت های این صفحه مشاهده نمایید.

  5. کارخانه تولید کننده

بیشترین سهم تولید ورق های آجدار متعلق به کارخانه فولاد مبارکه اصفهان می باشد. این کارخانه توانسته این نوع ورق را در ضخامت های مختلف با کیفیت بالا تولید نماید. قیمت ورق آجدار فولاد مبارکه با توجه به کیفیت و میزان تقاضا معقول می باشد. کارخانه فولاد گیلان نیز دیگر تولید کننده داخلی و برند ترک نیز از برند های خارجی ورق آجدار می باشد. لیست قیمت تمامی این کارخانه ها در این صفحه برای شما ارائه شده است.