آموزش و تجربه : مدرسه دیجیتال پویان

فناوری، علم، هنر، معماری و دکوراسیون، شبکه های اجتماعی، ابزار و ترفندهای کاربردی

منو اصلی

منو اجتماعی

چرا کولر ماشین من خنک نمی کند؟ چند دلیل برای کار نکردن کولر خودرو

عمومی

خنک نکردن کولر خودرو به دلایل مختلفی از جمله خرابی کمپرسور یا نشت مایع خنک کننده رخ می‌ دهد. هنگامی که کولر خودرو دچار مشکل می‌ شود به خصوص در فصل گرما راننده و سرنشینان خیلی اذیت می‌ شوند. بنابراین بهتر است که همواره از این قطعه مراقبت‌ های لازم به عمل آید و در صورت خراب شدن، آن را به کمک تعمیرکاران حرفه‌ ای، تعمیر کنید.

 

 

 

علل کار نکردن و خنک نکردن کولر خودرو :

۱) پایین بودن سطح مایع خنک کننده خودرو

به اندازه‌ ای که روغن برای موتور حیاتی است، مایع خنک کننده موجود در خودرو نیز برای کولر ماشین ضروری می‌ باشد. بنابراین در صورت نشتی این مایع و یا تمام شدن آن، کولر خنک نمی‌ کند و در واقع نشتی مایع خنک کننده از جمله  معمول‌ ترین مشکلات مربوط به کولر خودرو است و از آنجایی که این مایع در سراسر سیستم گردش می‌ کند، امکان دارد در هر نقطه‌ ای از مسیر نشتی کرده و در نتیجه کولر به خوبی کار نکند.

نکته‌ ای که حائز اهمیت است این می‌ باشد که نشتی معمولاً در محل اتصالات شلنگ‌ ها اتفاق می‌ افتد در نتیجه لازم است این اتصالات، به دقت بررسی شود. آنچه که لازم  ذکر کنیم، این است که نشتی مایع خنک کننده در زمستان بیشتر از تابستان اتفاق می‌ افتد چرا که در ماه ها و فصل‌ های سرد سال از این سیستم استفاده نمی‌ شود و یا کمتر استفاده می گردد.

نشتی مربوط به کولر خودرو ممکن است علاوه بر شیلنگ ها مربوط به کمپرسور نیز باشد. اگر شما سطح مایع خنک کننده را مورد بررسی قرار می‌ دهید و متوجه شدید سطح آن پایین است، نباید مقدار بیشتری از مایع خنک کننده به آن اضافه کنید زیرا با این کار مشکلات جدیدی در این قسمت خواهید داشت. بنابراین بهتر است که با کارشناسان تعمیر کولر خودرو در امداد خودرو ارومیه تماس بگیرید و از تکنسین با تجربه این امداد خودرو جهت رفع مشکلات مختلف خودرو خود مانند مشکلات مربوط به خنک نشدن کولر کمک‌ های لازم را دریافت نمایید.

 

۲) به دلیل شکسته شدن کندراسور کولر خودرو

کندراسور قسمتی است که مایع خنک کننده در آنجا به بخار فشرده تبدیل شده و به مایعی با فشار خیلی بالا تبدیل می‌ گردد. این قسمت تقریباً مانند رادیاتور کار می‌ کند و به خنک کننده مایع، اجازه جریان یافتن به داخل اواپراتور می‌ دهد در نتیجه گرما جذب می‌ شود. بنابراین هنگامی که این قسمت دچار مشکل می‌ شود اثراتی بر روی خودرو از جمله نشت مایع خنک کننده از یکی از قسمتی  آن، خواهد گذاشت.

 

۳) کمپرسور کولر گازی به درستی کار نکند

همانطور که گفتیم کمپرسور قسمتی است که مایع خنک کننده را به گردش در می‌ آورد. بنابراین وقتی که این قسمت دچار مشکل شده و عملکرد درستی نداشته باشد هوا خنک نمی‌ شود. دلایلی وجود دارد که ممکن است باعث شوند کمپرسور خودرو شما به درستی کار نکنند که از جمله می‌ توان به پایین بودن سطح گاز آن، مشکل الکتریکی یا گرم شدن زیاد از حد موتور اشاره کرد.

 

۴) مسائل مربوط به برق خودرو

از دیگر علل کار نکردن کولر می‌دانید که قسمت‌ های مختلفی از خودرو از برق استفاده می‌ کند که یکی از این قسمت‌ ها نیز کولر آن است‌. بنابراین در صورت مشکل در برق خودرو کولر نیز کار نمی‌ کند.

 

۵) مشکلات مربوط به اپراتور کولر

هسته اپراتور در سیستم تهویه مطبوع خودرو مانند یک رادیاتور کوچک اقدام می‌ کند که اگر این تبخیر کننده که در عمق داشبورد جای گرفته است، دچار مشکل شده و نشتی دهد در نتیجه کولر به خوبی خنک نکند. همچنین زباله‌ های مختلفی مانند برگ‌ ها ممکن است از طریق دریچه‌ های ورودی هوا به داخل اپراتور کشیده شوند و در نتیجه باعث خوردگی این قسمت شده و آن را از کار بیندازد و در نتیجه کولر به خوبی خنک نکند که در این صورت می‌ توانید اپراتور را تعویض کنید.

 

۶) دمنده هوای سرد

از دیگر مشکلاتی که باعث می‌ شود کولر خودرو خنک نکند شکسته شدن دمنده است و از آنجایی که این قسمت وظیفه حرکت هوا از طریق دریچه ماشین را بر عهده دارد اگر شکسته شود کولر خنک نمی‌کند. برای رفع این مشکل می‌ توانید از تکنسین با تجربه ما کمک بگیرید زیرا می‌ توانند تشخیص دهد که مشکل این قسمت چیست و آن را تعمیر نماید.

 

۷) مشکلات مربوط به فن خنک کننده

از دیگر دلایل خنک نکردن کولر خودرو مشکل مربوط به فن خنک کننده است. از جمله مشکلات مربوط به این قسمت می‌ توان به سوختن فیوزها اشاره کرد. هنگامی که این قطعه خراب می‌ شود ماشین تنها هوای گرم تولید می‌ کند و کیفیت هوای ماشین خراب شده و کولر نیز به خوبی خنک نمی‌ کند .

یکی دیگر از مطالب سایت :   همه چیز درباره کد تخفیفی‌ها!

 

۸) خرابی ترموستات داخل اتاق

به طور تقریبی همه  خودرو ها ، دارای ترموستات کولر داخل اتاق می‌ باشند، بعد از اینکه دمای اپراتور به  نزدیک صفر می‌ رسد ترموستات کولر درجه کمپرسور را قطع می‌ کند و این مکانیزم برای جلوگیری از یخ زدگی اواپراتور ایجاد شده است چرا که در صورت یخ زدن آن حجم هوای وردی به دریچه‌ ها به شدت کم می‌ شود در نتیجه دما افزایش می‌ یابد.

 

۹) رانندگی پرگاز

از جمله ساده‌ ترین دلایل گرم شدن باد کولر و از کار افتادن آن حالت پر گاز یا تخته گاز است. رانندگان بسیاری  از دنده‌ های سبک‌ تر استفاده کنند و به دلیل  قدرت کمتر اتومبیل در هنگام استفاده از  دنده‌ های سبک، راننده به فشردن پدال گاز مجبور می‌ شود که نتیجه آن حرکت در حالت تمام گاز خواهد بود و این مسئله باعث می‌ شود، کولر خنک نکند.

 

 

نشانه‌ های بارز مربوط به مشکلات کولر خودرو

 

۱) بوهای غیر معمول

تهویه وقتی بوی کپک دهد نشان آن است که فیلتر هوای کابین خودرو شما کثیف شده یا آلاینده ها و حتی آب راکت در آن جمع شده است. همینطور ممکن است با ایجاد شدن کپک در دریچه‌ های خودرو، بوی غیر معمولی را حس کنید.بنابراین اگه متوجه بوی بد شدید خودرو خود را هرچی سریعتر مورد بررسی قرار دهید چرا که مشکلات تنفسی مانند آسم از اثرات و عوارض این بو هستند.

 

۲) صداهای عجیب و غریب

وقتی از کولر استفاده می‌ کنید، تنها صدایی که از آن می‌ شنوید صدای هوا از دریچه‌ های آن می باشد و اگر صدایی غیر از این شنیده شود، نشانی از مشکلات مربوط به این قسمت است که می‌ تواند نشانه فرسوده شدن کلاچ کمپرسور باشد. همچنین ممکن است بلبرینگ قرقره در کمپرسور ساییده شده باشد و صدای جیرجیر ایجاد شود.

 

۳)  آب داخل ماشین

در حالت عادی و هنگامی که کولر به درستی کار  می کند آب از داخل خودرو خارج می‌ شود ولی اگر دچار مشکل شده باشد متوجه می‌ شوید که آب در داخل آن جمع شده است وممکن است در آن کپک و قارچ   رشد کند.

 

نکاتی که باید در ارتباط با کولر خودرو به آنها توجه کنید

 

  • به طور معمول کمپرسور کولر چند ثانیه بعد از روشن شدن آن فعال می‌ شود و در بیشتر اتومبیل‌ ها این قسمت یک کلاج مغناطیسی دارد که در هنگام فعال شدن صدا ایجاد می‌ کند. با روشن کردن کولر معمولا دور موتور چند ثانیه افت می‌ کند.
  • اگر کولر سالم باشد حدوداً یک دقیقه بعد از روشن شدن آن لوله پرفشار داخل اتاق داغ خواهد شد و لوله کم فشار یا همان خروجی از اتاق سرد می‌ شود. دمای طبیعی لوله پرفشار در حالت درجا، حدوداً ۵۰ درجه و لوله کم فشار حدود ۲ تا ۵ درجه است.
  • اگر کولر سالم باشد لوله خروجی که قطر بیشتری دارا است از همه قسمت‌ های مسیر خود از اتاق تا کمپرسور کاملاً سرد خواهد بود. همچنین در یک کولر سالم به هنگام روشن شدن برای چند ثانیه ممکن است صدایی شبیه به جابجا شدن گاز و یا نشت آن به گوش برسد.
  • نشانه‌ ها یی برای زیاد بودن گاز کولر وجود دارد که می‌ توان سرمای بیش از حد کولر، داغ کردن موتور، افت شدید کشش موتور بعد از روشن کردن کولر و موارد دیگری را نام برد.
  • در یک کولر سالم به محض روشن شدن، باد خروجی رادیاتور کولر گرم و حدود ۴۰ تا ۴۵ درجه می‌ باشد‌. همچنین اگر فن بعد از درگیر شدن کلاچ کمپرسور، روشن نشود به این معناست که در مدار فن اشکال وجود دارد و در نتیجه پس از چند دقیقه فشار کولر بالا رفته و کمپرسور قطع خواهد شد.
  • به طور معمول چند ثانیه بعد از روشن شدن کولر فن رادیاتور نیز روشن می‌ شود. اتومبیل‌ هایی که  دو دور یا دو متغیر دارند در ابتدا فن با دور کند کار می‌ کند و پس از بالا رفتن دور موتور بعد از چند ثانیه، دور تند فعال می‌ گردد.