آموزش و تجربه : مدرسه دیجیتال پویان

فناوری، علم، هنر، معماری و دکوراسیون، شبکه های اجتماعی، ابزار و ترفندهای کاربردی

منو اصلی

منو اجتماعی

ازون ساز و ازون ژنراتور

برگزیده

پرورش ماهی امروزه جزو لاینفک صنعت غذایی جهان به شمار می‌رود. سیستم‌هایی با تراکم بالاتر در سراسر جهان در حال جایگزین کردن روش‌های سنتی هستند و همه به دنبال بهره‌برداری حداکثری از منابع آبی و فضایی هستند که در اختیار دارند. تراکم بالاتر در مقابل مزایایی و سود بیشتری که ایجاد می‌کند چالش‌های مخصوص خود را نیز پدید می‌آورد. یکی از مهم‌ترین چالش‌های ایجاد شده در سیستم‌های متراکم پرورش ماهی تصفیه آب است. فرایند تصفیه آب روز به روز بیشتر به تکنولوژی وابسته و در مقابل بهینه‌تر می‌شود. یکی از تکنولوژی‌هایی که در صنعت شیلات در زمینه تصفیه آب پر کاربرد و موثر است دستگاه ژنراتور ازون است. کارکرد این دستگاه مبتنی بر تولید و تزریق گاز ازون به درون آبی است که قصد تصفیه آن را داریم. از آنجایی که گاز ازون ماندگاری کمتری نسبت به اکسیژن دارد، امکان خرید آن به صورت آماده از کارخانه مانند دیگر گازهای مورد استفاده در صنایع مختلف جود ندارد. لذا برای تصفیه و ضدعفونی آب با استفاده از گاز ازون راهی بجز استفاده از دستگاه ازون ژنراتور وجود ندارد. به عنوان یکی از موثرترین روش‌های تصفیه و بهبود کیفیت آب، ژنراتور ازون ممکن است به راهکار شما نیز برای تصفیه آب تبدیل شود.  آبزیبان سعی کرده است با ارائه یک نوشتار همه جانبه و جمع آوری یک پکیج اطلاعاتی در این مورد برای شما، حافظ وقت گرانبهای شما باشد. با ما همراه باشید.

گاز ازون

گاز ازون یکی از روش‌های طبیعت برای پاکسازی محیط است. مولکول ازون تشکیل شده از 3 اتم اکسیژن می‌باشد که به واسطه انرژی دریافتی از خورشید و از یک مولکول اکسیژن ((o2  و یک اتم رادیکال (o) در استراتوسفر به وجود می‌آید. ازون ایجاد شده در استراتوسفر در زندگی ما نقشی حیاتی بازی می‌کند. قطعا درمورد لایه ازون و خطرات نازک شدن آن شنیده‌اید. اگر لایه ازون وجود نداشت اشعه‌های خورشیدی و کیهانی مشکلات عدیده‌ای را برای موجودات زنده ایجاد می‌کردند. علاوه بر مهار اشعه‌های مضر، ازون قوی‌ترین نابود کننده ویروس‌ها، قارچ‌ها و باکتری‌هاییست که در طبیعت وجود دارد. علاوه بر آن، گاز آبی رنگ ازون به دلیل محلول در آب بودن، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای پاکسازی و تصفیه هوا و آب است. برای مثال، بعد از رعد و برق تنفس آسانتر و با آسودگی بیشتر است زیرا رعد و برق باعث تولید گاز ازون در جو شده و همین مسئله موجب تصفیه و تازه‌تر شدن هوا می‌شود. یکی از دلایل برتری ازون درجه سمیت پایین‌تر نسبت به بقیه ضدعفونی کننده‌ها (مانند کلرین) است. همچنین، ازون آلودگی زیستی کمتری دارد.

یکی دیگر از مطالب سایت :   قالیشویی تهران : کارخانه قالیشویی بانو

 

مزایای ازون:

  1. پسماند شیمیایی از خود در اب بجا نمی‌گذارد.
  2. (در آب تصفیه شده) بو و مزه شیمیایی بجا نمی‌گذارد.
  3. پوست، بینی و گوش را خشک نکرده و باعث حساسیت پوستی نمی‌شود.
  4. آلاینده و فراورده جانبی به آب اضافه نمی‌کند.
  5. میکروارگانیسم‌های موجود در هوا و آب را از بین می‌برد.
  6. سرطانزا نیست.
  7. آهن، سولفور، منگنز و هیدروژن سولفات را اکسید می‌کند.

 

ازون استراتوسفری طی فرایند پیچیده‌ای ممکن است برای موجودات سطح زمین نیز دردسرساز شود. برخلاف ازون استراتوسفری، ازون موجود در لایه تروپوسفر آلاینده محسوب می‌شود که منابع طبیعی آن گیاهان، خاک و مولکول‌های ازون استراتوسفری که وارد تروپوسفر می‌شوند هستند. ازون موجود در تروپوسفر ناپایدار است و طی فرایندی اکسیژن جدا شده از آن با الاینده‌هایی مثل نیتروژن اکسید، ترکیبات آلی فرار و… واکنش می‌دهد. نیتریک اکسید آزاد شده توسط خودروها، کامیون‌ها و… به سرعت به نیتروژن دی اکسید تبدیل شده و موجب تشکیل مه دود می‌شود. مولکول‌های ازون موجود در تراپوسفر می‌توانند به راحتی با بافت‌های زیستی واکنش دهند و آنها را از بین ببرند.

ازون ساز و ازون ژنراتور

لایه ازون چیست؟

لایه ازون جزو بخش‌های پایینی اتمسفر زمین است. همانطور که پیشتر اشاره کردیم، لایه ازون توانایی جذب حدودا 97 تا 99 درصد پرتوهای فرابنفش ساطع شده از خورشید که برای زندگی روی زمین خطرناک است را دارد. اگر لایه ازون نبود حیات بر روی کره زمین با مشکلات جدی مواجه می‌شد.