۸ راز با ارزش در شبکه سازی و ارتباطات قدرتمند

مطمئنا تا حالا بیشتر از یه میلیون بار شنیدین که پیشرفت شغلی، در سایه کسانیه که می شناسین. دقیقا به همون اندازه که علم و سواد در پیشرفت شغلی شما موثره، ارتباطات هم نقش رد ناپذیری دارن. اینجاس که نقش کلیدی شبکه سازی و ارتباطات روشن می شه.

اما تسلط بر این مهارت لازم خیلی بیشتر از نشستن دور یه میز و رد و بدل کردن کارت ویزیته. واقعا این توانایی یه هنره.

از اونجایی که این روزا زمینه های بسیار مختلفی هست که مردم بتونن خودشون رو به بازار معرفی کنن، لازمه که راه هایی واسه جلب توجه در میون این تعداد انبوه در بازار پیدا کنین.

دکتر «ایوون میسنر»، نویسنده کتاب "شبکه سازی مثل یه حرفه ای" در این باره میگه: "از اونجایی که این روزا زمینه های بسیار مختلفی هست که مردم بتونن خودشون رو به بازار معرفی کنن، لازمه که راه هایی واسه جلب توجه در میون این تعداد انبوه در بازار پیدا کنین."

وقتی که شبکه سازی با مهارت انجام قبول کنه، نه فقط فرصتای کاری رو مثل آب خوردن جفت و جور می کنه، بلکه باعث تولید مشتریان جدید و هم اینکه پیدا کردن افراد مستعدتری واسه استخدامای آینده می شه.

در ادامه بهترین روشای شبکه سازی گرد هم آورده شده تا بتونین با به کار گیری این نکات حرفه ای شبکه قدرتمندی بسازین، تو ذهن و فکر کسی که می خواین نفوذ کرده و همون جا لنگر بندازین. با سایت ما همراه باشین.

۱- ببخشین قبل اینکه دریافت کنین

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که می تونین انجام بدین، اینه که در همون اول، از شخص مورد نظر درخواست انجام لطفی رو داشته باشین. در این صورت شما اسلحه رو به سمت اون نشونه رفته اید. یکی از مهمترین کلیدای موفقیت در شبکه سازی، دادن قبل از گرفتنه.

بزرگترین اشتباهی که می تونین انجام بدین: در همون اول، از شخص مورد نظر درخواست انجام لطفی رو داشته باشین. در این صورت شما اسلحه رو به سمت اون نشونه رفته اید.

«کیت فِرازی»، کارشناس پیشرفت روابط حرفه ای میگه: "این موضوع جوری مهمه که هر چقدر هم تاکید کنم بازم کافی نیس– اگه می خواین رابطه ای با کسی شروع کنین، نشون دادن چگونگی سود بردن اونا از این رابطه، لازمه." «فرازی»، نویسنده کتاب "هیچوقت تنها نخورین: و دیگه رازای موفقیت یه رابطه در زمان" اضافه می کنه: "وقتی که واسه دیدار کسی به منزلش می رید، کمتر دست خالی هستین، پس به چه دلیل هنگام ملاقات با یه شخص، با به کار گیری سخاوتمندی تون، یه اتحاد بالقوه رو ایجاد نکنین؟"

اونطور که «فرازی» میگه، احتیاجی نیس که این سخاوت جوری هم مفصل باشه. شاید این سخاوت، خیلی راحت فوروارد کردن ایمیل شامل یه مقاله، یا معرفی فردی مربوط به زمینه مورد علاقه شخص باشه.

پس کی زمانش می رسه که زمین بازی رو تعویض کرده و شمام از اون چیزی بخواین؟ این بستگی به تشخیص خودتون داره. اما یادتون باشه هر گونه درخواست خیلی زود، می تونه روابط شما رو پایان بده؛ به همراه خطر از دست دادن تموم منابعی که تا حالا سرمایه گذاری کرده بودین. «میسنر» میگه: "مردم بیشتر می گن: پرسیدنش که ضرری نداره؟ مگه نه؟…اما بهتره بدونین درخواست و درخواست قبل از ایجاد کامل یه رابطه، یعنی نابود کردن فرصت پرورش اون."

هر گونه درخواست خیلی زود، می تونه روابط شما رو پایان بده.

پس به شبکه سازی مانند یه حساب بانکی نگاه کنین. باید سپرده گذاری کنین، سرمایه رو پرورش داده و بعد برداشت کنین. یه نمونه: یکی از آدمایی که با «میسنر» رابطه داشت، ماهی یا هر دوماه یه بار با اون تماس می گرفت و در مورد روند پیش روی پروژه ها سوال می کرد، و می پرسین که می تونه کمکی در این مورد کنه؟ بعد از اینکه در طول یه سال چندین بار این کار رو انجام داد، یه بار از میسنر درخواست کمک کرد. میسنر میگه: "و من جواب دادم بله!، با اینکه اون حتی در مورد نوع تقاضایش هم چیزی به من نگفته بود. اون به اندازه کافی روی این رابطه سرمایه گذاری کرده بود و من خوشحال بودم که بتونم کاری واسه اون انجام دهم."

 

۲- دنبال یه معارفه هدف دار باشین

هرچقدر اعتبار بیشتری داشته باشین، احتمال اعتماد شخص مورد توجه به ارزش شما بیشتر می شه.

اگه فردی که شما امید به ایجاد رابطه با اونو دارین شخص مهمیه، تلاش کنین رد پایش رو در فیس بوک، توییتر، لینکدین و شبکه های اجتماعی دیگه پیدا کنین. ببینین دوستی دارین که با اون مستقیما در رابطه باشه، یا دست کم کسی رو می شناسین که در سازمانی کار کنه که اون اونجا مشغوله؟

برنامه خودتون رو به اون توضیح بدین. –شما یه طرفدار پروپاقرص این شرکت هستین و بسیار علاقمندید روابط استراتژیکی با اینجور نقش کلیدی در اون شرکت داشته باشین.– و بخواین اگه ممکنه شما رو در اولین اتفاق شبکه سازی پیش رو، به شخص مورد نظر معرفی کنه.

«میسنر» میگه: "اگه بتونین این شخص رو پیدا کنین، [مطمئن باشین که] تایید شخص سوم به شما قدرت زیادی می بخشه. نتیجه ای که می گیرین اینه که وایسید و گسترش پهنای اعتبارتان رو نظاره کنین." و هرچقدر اعتبار بیشتری داشته باشین، احتمال اعتماد شخص به ارزش شما واسه وقتی که در اختیارتون میذاره، بیشتر می شه.

 

networking

۳- فقط کارت جمع نکنین

در بازی شبکه سازی، به دنبال کیفیت هستین نه کمیت. ساده تر بگیم، اگه فقط در فکر جمع کردن بیزینس کارت باشین، در آخر جا کارتی تون خواهد ترکید!

«میسنر» به یاد می آورد وقتی خانوم جوونی رو ملاقات کرده بود که ادعا می کرد یه شبکه گستر حرفه ایه. فوت وفن "نورانی" اون چی بود؟ اون و شریک کاری اش اتاق رو به نصف تقسیم کرده و یه قسمت رو تا جایی که ممکن بود، از کارتای بیزینس انباشته بودن. بعد تموم اطلاعات رو تو یه پایگاه داده وارد کرده و به مخاطبین جدیدشون ایمیل می زدن. میسنر میگه: "واقعا اونا مردم رو اسپم می کردن." اون اضافه می کنه: "شبکه سازی با به کار گیری این جوری فرصتای تلفنی ایمیلی و اینترنتی (cold calling) یه خطای بسیار بزرگه."

به جای ایجاد یه شبکه گسترده و اسپم کردن افراد، تلاش کنین ارتباطات عمیق شخصی تری پرورش بدین.

به جای ایجاد یه شبکه گسترده، تلاش کنین ارتباطات عمیق شخصی پرورش بدین. «میسنر» میگه: "مردم همیشه دنبال روشنی هستن، چیزای نورانی، اما من باور راسخی دارم که شش چیز رو هزار بار انجام دهم نه اینکه هزار چیز رو شش بار."

راه حلی که «فرازی» در این مورد پیشنهاد میده اینه: ایجاد یه نقشه فعالیتای مربوط به ارتباطات واسه هر هدف حرفه ای که دارین. وقتی که می خواین یه شغل جدید رو شروع کنین یا اینکه بیس مشتریان تون رو بسازین، یه لیست از کسائی که می تونن در رسیدن به موفقیت مورد نظرتون کمک کنن، جفت و جور کنین: دوستان، همکاران، کسائی که امیدوار به ملاقاتشان هستین، و یا حتی آدمایی که تشویق می کنین و فقط به صورت آنلاین پیگیرشان هستین.

اون میگه: "دلایل اهمیت هر کدوم از این افراد رو بنویسین و اینکه چیجوری می تونین رابطه تون رو از صفر به پنج برسونین." این جوری شما یه روش هدف دار واسه تعقیب اهدافتون دارین و مرجعی نوشته شده دارین که واسه هر کاری از کی می تونین درخواست کمک کنین.

 

۴- پیگیری کنین… وبازهم پیگیری کنین

بعد از کلید خوردن یه رابطه جدید و قوی، خیلی از مردم توپ رو رها می کنن. اونا رسیدگیای پس از آشنایی اولیه رو انجام نمی دن؛ ملاقات انجام می شه ولی هیچوقت اعمال نفوذ در رابطه صورت نمی گیره.

در این حالت می تونین از راه هدف دار «کیم ماری برنچ» استفاده کنین. اون که مدیر عامل و رییس یه سازمان شبکه سازی واسه کار و کاسبی بین المللی با نام LeTipه، بدون این دست اون دست کردن بعد از گفتگو با شخص مورد علاقه شون، یه شماره از ۱ تا ۱۰ پشت کارت بیزینس اونا می نویسه. این ارقام نشون دهنده توانایی بالقوه مخاطبین واسه کمک به پیشرفت در کارشه. هر شخصی که امتیاز ۷ یا بالاتر رو داشته باشه، «برنچ» یه یادداشت کوتاه و به درد بخور درباره اش می نویسه. مثلا "سفر به لندن، پسر ۳ ساله، درحال شروع یه شغل جدید."

روز بعد «برنچ» یه ایمیل به شخص مورد نظر می فرستد و در مورد گفتگویی که داشتن، بیان خوشحالی می کنه.

روز بعد «برنچ» یه ایمیل به شخص مورد نظر می فرستد و در مورد گفتگویی که داشتن، بیان خوشحالی می کنه. در ایمیلش به یکی از نکاتی که در کارتش نوشته بوده مراجعه می کنه، مثل "امیدوارم در لندن اوقات فوق العاده ای داشته باشین." در آخر تلاش می کنه به روشی کمکی کنه. مثلا لینکی به یه مقاله باحال در مورد سفر به لندن بده یا پیشنهاد آشنایی با یکی از دوستانش که در لندن و در همون شرکتی کار می کنه که اونا خواهند ملحق شد.

یادتون نره که ارتباطتونرو حفظ کنین. فرازی میگه: "به خاطر قوی تر شدن رابطه، "پینگ" گرفتن منظم در شبکه ارتباطی تون لازمه. برنامه ای واسه در تماس بودن با افراد مورد نظرتون بسازین. روزانه X مقدار زمان واسه شبکه وقت بذارین یا اینکه هر هفته با X نفر از اونا رابطه برقرار کنین."

فرکانس و عمق این تعاملات بستگی به قدرت رابطه داره. واسه ارتباطات معمولی، ری توییت یا کامنتای گاه به گاه بسه. واسه ارتباطات عمیق تر بهتره به چیزایی مثل ایمیل یا ملاقات حضوری فکر کنین.

 

۵- اشتیاقای مخاطب خود رو سبک سنگین کنین

قبل از دیدن کسی که می خواین با اون رابطه برقرار کنین، یه تحقیق اینترنتی انجام بدین تا ببینین اون عمیقا به چه چیزایی علاقه داره. از خیریه ها گرفته تا هر جایزه و افتخاری که به دست آورده.

«فرازی» میگه: "انجام دادن این کار باعث می شه نه فقط علاقه رو راست خودتون رو به شخص نشون بدین، بلکه می قبولانید که اونو فقط به عنوان یه رابط واسه کار و کاسبی نمی ببینن." فرازی اضافه می کنه: "هم اینکه، این کار کمک می کنه تا بفهمین که چیجوری خدمتی می تونین ارائه بدین. اگه بتونین به طور خاص چیزی که واسه اونا مهمه رو پیشنهاد بدین، اونا واسه رابطه با شما روی خوش تری نشون میدن."

«میسنر» از این فوت وفن واسه مصاحبه با «ریچارد برنسون» استفاده کرد. اون بعد از اینکه فهمید برنسون تازگیا یه سازمان غیر انتفاعی به نام B-Team رو راه اندازی کرده، خودشو به عنوان داوطلب معرفی کرد. در طول اجرا با «برنسون» که قبلا هم یه بار اونو ملاقات کرده بود، گفت: "من فهمیدم که شما درحال انجام کاری به اسم B-Team هستین. درباره اش توضیح می دید؟"

«میسنر» به خاطر می آورد که "اون روشن شد". "من از اون پرسیدم که چیجوری میتونم به این پروژه کمک کنم و پیشنهاد دادم واسه بلاگم با اون مصاحبه کنم." این یه حرکت شبکه سازی برد برد بود: خیریه «برنسون» مشهورتر می شد در حالی که «میسنر» با اون مصاحبه کرده بود.

 

۶- استخر شبکه تون رو عمیق تر کنین

هرچه که شخصی خودشو به شما مثل تر حس کنه، واسه رابطه برقرار کردن احساس راحتی بیشتری داره، واسه همینه که شبکه های طبیعی برابر هستن. میسنر میگه: "ما تمایل داریم با کسائی بیرون بریم که مانند خودمون هستن؛ همجنس، هم نژاد و گذشته تحصیلی برابر. اما تنوع، کلید رشد یه شبکه شخصی قویه."

پس به دنبال روابط با مردم به طور کامل متفاوتی باشین. اونا می تونن شما رو به خوشهای اجتماعی با برندی جدید معرفی کنن. این کار نه فقط باعث می شه که شما به شکل بالقوه به افراد بانفوذی دسترسی پیدا کنین که قبل از این ممکن بود هیچوقت ملاقات نکنین، بلکه از جعبه خودتون هم بیرون می رید.

یکی از راه های مهم واسه شبکه سازی جور واجور اینه که شبکه تون رو "پایین تر" ببندین.

واسه نمونه میسنر عضو یه سازمان پشتیبانی از کار و کاسبی بانوانه. اونا به مردان هم اجازه عضو شدن میدن، پس اون از یه دوست خانومش خواست تا اونو در یکی از جلسات پشتیبانی کنه. میسنر میگه: "هرکسی منو به یاد می آورد چون که من یکی از دو یا سه مرد عضو این انجمن بودم و تونستم کار و کاسبی زیادی رو از این روش به دست بیارم."

یکی از راه های مهم واسه شبکه سازی جور واجور اینه که شبکه تون رو "پایین تر" ببندین. بیشتر مردم روی شبکه بندی بلند بالا تمرکز می کنن. ساختن یه رابطه دوستانه با کسی که روی نردبون در پله ای بالاتر از خودشون وایس تاده.  اما رابطه با مردم جوون و باهوش هم هوشمندانه س، چون که ممکنه اونا بتونن راه هایی واسه رسیدن به چیزایی باشن که در حرفه شما به کار بیاد و شمارو بالا بکشه.

 

۷- زیادتر از اندازه در پروفایل خود دلالی نکنین

اگه صفحه لینکدین شما مثل یه فروشگاه بازه، و شما دعوت هرکسی رو واسه دوستی قبول می کنین، شاید معروفیت خودتون رو در برابر آسیب قرار دادین.

دوستان شما در لینکدین روی شخصیت شما اثر دارن و این جوری برداشت می شه که شما با اتصال به کسی، مهارت اونو تضمین می کنین. پس همونطور که شما به هر کسی که در گوشه و کنار خیابون افتاده، کار نمی دین، پس نباید درخواست دوستی از آدما به طور کامل ناشناس رو قبول کنین.

به همین ترتیب، به گفته «برنچ»: "شمام باید فقط به کسائی پیشنهاد دوستی بدین که یه رابطه مشترک با هم دارین." هم اینکه اینکه هنگام درخواست دوستی باید پیغامی بنویسین و به نامه ای که لینکدین میفرستد اکتفا نکنین. و اگه هیچ رابطه مشترکی نداشتید، بهتره به وسیله ایمیل شخصی و نامه با شخص در رابطه باشین.

 

۸- دنبال زمینه های مشترک باشین

یه راه میانبر واسه ایجاد یه دوستی با ریشه های عمیق هست: بفهمین شما و شخص مورد نظر چه اشتراکاتی دارین. مثلا به یه مدرسه می رفتید و یا هردو عاشق اسنوبرد هستین.

«برنچ» میگه: "دقیق شدن و فوکوس کردن روی شباهتای فی ما بین، سریع ترین راه واسه ایجاد یه رابطه دوستانه س. پس از پرسیدن سوالای شخصی که به فرد اجازه میده در مورد خودش صحبت کنه نترسین: شما مال کجا هستین؟ بچه دارین؟"

بعد نوبت به شما می رسه که از خودتون بگید. یکی از همکاران «برنچ» پس از گفتن اینکه از ۱۴ سالگی از هواپیما می پریده س، تونست چندید رابطه محکم رو پایه ریزی کنه. کسائی که اسکای دایو انجام می دادن یا به این ورزش علاقه داشتن فورا به سمت اون کشیده شده بودن. این کار مانند ریختن دانه های دوستی تو یه زمین آماده کشت و پرورش یافته شده بود.

با امید به اینکه از این نکات استفاده کرده و رابطه های کاری خوب و مفیدی رو شروع کنین.

edame

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

۱۰ دشمن و زامبی ترسناک دنیای رزیدنت اویل؛ از آنچه می‌هراسیم

چ آبان ۲۲ , ۱۳۹۸
دنیای رزیدنت اویل غنی، پرجزئیات و پر از حقایق باحال و فرق داره که مرور اونا شاید چندین روز زمان ببره. شاید کمتر اثری رو بشه پیدا کرد که مثل رزیدنت اویلا این همه قهرمون خوب و متفاوت داشته باشه. باحال اینجاس که کفه مقابل این قهرمانان دوست داشتنی هم […]