گزاراش سایت ما از IOT Cup ؛ هکاتون اینترنت اشیاء

IOT Cup رویدادی از نوع هکاتونه که از ۳۰ تیر تا ۱ مرداد در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد. همونطور که از نام این اتفاق بر میاد، شرکت کننده ها باید در مورد اینترنت وسایل (Internet of things) با هم رقابت می کردن. IOT Cup اولین اتفاق مربوط به اینترنت وسایل در ایرانه و در سه روز برگزاری اون، افراد با مهارتای مختلفی در بخشای نرم افزار، سخت افزار، کار و کاسبی دور هم جمع شدن تا به ایده هاشون جامه عمل بپوشونن.

در بین اتفاق، افراد با تجربه به شرکت کنندگان مشاوره دادن تا بتونن در آخر مسابقه، دست کم محصول اولیه (MVP) خودشون رو ارائه کنن. پدرام عطایی یکی از مربیان این اتفاق بود که تحصیلات خود رو در مورد مهندسی برق و مهندسی پزشکی به اتمام رسونده و تجربه کار در مورد اینترنت وسایل رو هم داره. اون عقیده داره آینده از اونِ اینترنت وسایل میشه و واقعیت مجازی رو به افول می ذاره چون که هیچ چیزی نمی تونه جای تعامل انسانی رو بگیره.

قبل از برگزاری اتفاق اصلی، فراخوانی واسه ارسال ایده ها داده شد که از بین ایده های ارسالی، ۳۲ ایده و در نتیجه، ۳۲ تیم مجوز شرکت در مسابقه رو گرفتن. قرار بود ۵۰ تیم پذیرش بگیرن که به خاطر فضای محدود، ۳۲ تیم پذیرفته شدن. دلیل بررسی ایده ها قبل از اتفاق، سخت افزاری بودن ایده های مربوط به اینترنت اشیاءه. در آخر ۱۵ تیم به مرحله ارائه ایده واسه سرمایه گذاران راه پیدا کردن.

اما از فضای برگزاری اتفاق بگیم. هکاتون اینترنت وسایل به وسیله یه گروه جداگونه از افراد علاقه مند برگزار شد. اول قرار بود دانشگاه شهید بهشتی میزبان IOT Cup باشه اما به دلیل مشکلاتی، اتفاق در دانشگاه علم و صنعت و با اعتبار شخصی برگزار شد. فضای بسیار محدودی به تیما اختصاص داده شده بود و همه اونا کنار همدیگه تو یه سالن کوچیک کار می کردن.

هر تیم ۲ میز کوچیک داشت و تراکم سالن بالا بود. اینجور فضایی رو نمیشه مناسب یه اتفاق در این ابعاد دونست. این در حالیه که رویدادهای مشابه با ابعاد کوچکتر، از کیفیت و فضای بهتری بهره مند هستن. با این وجود، تیما رقابت بسیار تنگاتنگی با همدیگه داشتن.

در ادامه با تعدادی از تیمای شرکت کننده به طور خلاصه آشنا میشیم:

شریف خوان

تیم شریف خوان با ایده هوشمند سازی بررسی کنتور برق اومده بود. یه ماژول روی کنتور برق نصب می شه که وضعیت اونو بررسی می کنه و به اپلیکیشن موبایل یا پنل اداره برق می فرستد. اینطور دیگه نیاز نیس مأمور اداره برق، خونه به خونه کنتورها رو بررسی کنه و می تونه از راه دور روی موبایلش وضعیت اونو ببینه.

Techro

تِک رو یه ماژول واسه هوشمند سازی شیر آب ساخته که با نصب کردن اون می تونین از مقدار مصرف آب روی اون شیر باخبر شید. این ماژول به اپلیکیشن موبایل وصل می شه و نمودارهایی رو واسه مصرف بهینه آب به شما ارائه می کنه.

MP&G

تیم MP&G روی یه قمقمه هوشمند کار می کرد که می تونه مقدار آب داخل خودشو اندازه بگیره. این قمقمه یه اپلیکیشن موبایل داره که وضعیت سلامت شما رو بررسی می کنه و در مواقع نیاز به شما پیشنهاد می کنه آب بخورین. علاوه بر این، روی اون یه حسگر ضربان قلب هم تعبیه شده.

به گفته اعضای این تیم، «قمقمه هوشمند واسه ورزشکاران و همه آدمایی که به سلامتی خود اهمیت میدن، خوبه. ـــ نمونه خارجی اون حدود ۲۰۰ هزار تومنه اما نمونه بومی سازی شده ما حدود ۱۰۰ هزار تومن قیمت داره.»

ENOBAT

ای نوبت یه سیستم نوبت دهی آنلاین بانکه. در بانکا، پخش آماری مراجعه کنندگان مشخص نیس و به خاطر همین، روش سیستماتیکی واسه نوبت دهی وجود نداره. تیم ای نوبت با به کار گیری ماژولی که ساخته، پخش آماری مراجعه کنندگان رو استخراج می کنه و با در نظر گرفتن اون، می تونه زمانای خلوتی بانک رو تخمین بزنه و در اختیار شما بذاره تا زمان مناسبی رو واسه مراجعه به بانک انتخاب و حتی نوبت خود رو به صورت آنلاین رزرو کنین.

Quartet

تیم کوارتت روی یه حسگر کار می کرد که در پارکینگا و محلای مجاز پارک نصب می شه و با تشخیص جاهای پارک خالی، اونا رو روی موبایل می فرستد. پس پیدا کردن جای پارک راحت تر می شه. البته تا حالا ایده های زیادی با موضوع «پارکنیگ یاب» ارائه شدن اما هنوز نمونه قابل اجرای خوبی وجود نداره. امیدوارم این تیم بتونه خوب از پس اجرای ایده اش بر بیاد.

SU

بچه های دانشگاه شیراز تیم SU رو تشکیل داده بودن. اونا یه ماژول پریز هوشمند ساخته ان که می تونه ایمنی اونو زیاد کنه. مثلاً در وقتی که دما یا رطوبت محیط زیاد شد، پریز به طور خودکار قطع شه. علاوه بر این، قطع و وصل کردن پریزها از روی اپلیکیشن موبایل هم ممکن میشه.

کارُل

این تیم می خوام یه پلتفرم اینترنت وسایل واسه دولوپرها بسازه تا راحت تر بتونن ایده هاشون رو عملی کنن. پلتفرم کارِل شامل کدها و کتابخانه های جور واجور و هم اینکه کیتای سخت افزاری کدنویسی شده.

دارکوب

وقتی از تیم دارکوب درباره ایده شون پرسیدیم، گفتن «در بازکن هوشمند». شاید شمام مثل ما اول در بازکن نوشابه رو تصور کنین اما بچه های دارکوب توضیح دادن که در حال ساختن یه آیفون هوشمند واسه درب ساختمانا هستن که اونو به تلویزیون، موبایل، لپ تاپ و دیگه گجتاتون وصل می کنه و می تونین از هر جای خونه درب اونو باز کنین.

تصور کنین صبح جمعه در خواب ناز هستین و یهو زنگ خونه رو میزنن. اینجاس که در بازکن هوشمند تیم دارکوب به کمک میاد تا دیگه نیاز نباشه از جای خود بلند شید.

لوکسین تِک

تیم لوکسین تک تقریباً تموم محصولاتش رو از قبل ساخته و حتی تعدادی رو هم به فروش رسونده بود. این تیم شکلای جور واجور لوازم الکترونیکی هوشمند رو ساخته؛ تجهیزاتی مثل پریز، کلید و سرپیچ هوشمند. سرپیچ و کلید هوشمند یکی از راهکارهای هوشمندسازی لامپا بدون پرداخت هزینه واسه خریدن لامپای هوشمند گران قیمته.

***

در مراسم اختتامیه، ۳ تیم از بین ۱۵ تیمی که محصول خود رو ارائه کردن، برگزیده شدن. به سه تیم برتر به ترتیب مبلغ ۲۰، ۱۰ و ۵ میلیون تعلق گرفت:

تیم اول: Smart Miror با محصول آینه هوشمند

تیم دوم: Boks با محصول سیستم تبلیغات هوشمند دیجیتال

تیم سوم: Techro با محصول سیستم مدیریت بهینه مصرف آب

به گفته برگزارکنندگان هکاتون اینترنت وسایل، قراره پشتیبانی از تیمای دیگه هم ادامه داشته باشه و برنامه های خاصی واسه رابطه اونا بعد از اتفاق هم در نظر گرفته شده.

edame

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

لقب «بهترین بازی سال ۲۰۱۶» به کدام عنوان خواهد رسید؟

چ آبان ۲۲ , ۱۳۹۸
پرونده سال ۲۰۱۶ هم کم کم بسته می شه و دیگه به جز دو-سه بازی، هیچ عنوان خاصی نیس که شدیدا انتظارش رو بکشیم. واسه گیمرهای علاقه مند، امسال هم بسیار پر مشغله بود و بازیای خوش ساخت خیلی از راه رسیدن و در حالی که انتظاری از یه سری […]