مدیریت : روانشناسان سازمانی و صنعتی

  1. جامعه شناسا

جامعه شناسا از راه مطالعه رفتار گروه در سازمان مخصوصا سازمانهای رسمی و پیچیده ، بیش ترین سهم رو در علم سازمانی دارن . زمینه هایی از رفتار سازمانی که جامعه شناسا سهم با ارزشی در اون دارن عبارتست از : جست و خیز گروه ، فرهنگ سازمانی ، نظریه وساختار سازمانهای رسمی ، فناوری سازمانی ، بوروکراسی ، ارتباطات قدرت ، اختلاف و رفتار میان گروهی .

  1. روانشناسان اجتماعی

رواشناسان اجتماعی که خود علمی میان رشته ایه و مفاهیمی از روانشناسی و جامعه شناسی رو باهم ترکیب می کنه ، بر تاثیر رفتار افراد بر همدیگه تمرکز داره . یکی از زمینه های کلی ای که بسیار مورد مطالعه روانشناسان اجتماعی قرار گرفته ، تغییره . اونا چگونگی ایجاد تغییر و کاهش مشکلات رو واسه پذیرش تغییر بررسی کردن . گذشته از این ، روانشناسان اجتماعی سهم کلی ای در مورد اندازه گیری ، شناخت و تغییر نگرشها ، الگوهای ارتباطی ، پیدا کردن راههایی که با فعالیت گروهی بشه نیازای فردی رو برطرف کرد و فراگردهای اراده کردن گروهی، دارن.

مشکلات

  1. مردم شناسا

مردم شناسا واسه شناخت آدما و فعالیتای اونا جوامع رو بررسی می کنن . مثلا مطالعه اونا روی فرهنگا و محیطا به مدیران کمک می کنه تا فرق در ارزشهای اساسی ، نگرشها و رفتار میان ادما از کشورای جورواجور و در سازمانهای جور واجور رو بشناسه. شناخت امروز ما از فرهنگ سازمانی ،   محیطای سازمانی و فرقای فرهنگای ملی  بیشتر حاصل کار مردم شناسا یا کسانیه که روش اونا رو به کار می گیرن .

  1. محققان علم سیاست

محققان علم  سیاست ، رفتار افراد و گروه ها رو در محیط سیاسی مطالعه می کنن . مدیریت اختلاف ، پخش قدرت و چگونگی سوء به کار گیری قدرت واسه منافع فردی ، عناوینی هستن که به رفتار علم سازمانی کمک می کنن . مدیران و دانشجویان مدیریت به طور رو به رشد نسبت به این واقعیت آگاه تر  می شن که سازمانها ، دارای موجودیت سیاسی هستن.  بدون نگاه از دید سیاسی نمیشه به شناخت دقیق رفتار افراد در سازمان رسید .

دانشجو

الف – اولین هدف از مطالعه رفتار سازمانی شناخت و تشریح رخدادهاییه که به طور منظم رخ میدن ، دوم تشریح علل این رخدادا و سوم کنترل وضعیتا به طریقیه که رفتار مطلوب موندگاری یافته و رفتار بد تکرار نشه .

ب – هدف مطالعه رفتار سازمانی رسیدن به تاثیر سازمانیه .

ج – مدیران با شناخت و مدیریت رفتار فردی ، فراگردای  گروهی ، و فراگردهای سازمانی می تونن به تاثیر سازمانی برسن  ( رابینز ، ۱۹۹۳ ، ۱۸ – ۲۰ ).

پس  در این تحقیق محقق بر اون هستش تا  به این سوال اساسی جواب دهد که ، عوامل سازمانی موثر بر بروز اعمال خلاف شئون انتظامی کدوما هستن ؟

اننتظار میره جواب به این سوال بتونه در پیشگیری از بروز این جور اعمال موثر واقع شه.  بررسی عوامل موثر بر بروز رفتارای خلاف شئون انتظامی کارکنان گشت از این جهت یه موضوع سازمانیه چون گشت انتظامی به عنوان لایه اول حفاظتی بین جرم و جامعه که می تونه درجلوگیری از بروز جرم و ایجاد نظم و امنیت در جامعه اثر زیادی داشته باشه ، مهم ویژ ه ایه. از اونجایی که چگونگی انجام وظیفه عوامل گشت کلانتری در مأموریتای انتظامی با روحیات متفاوت و ضعف کارکرد بعضی ازآنان همیشه ازمشکلات سازمان بوده و گاه اعتراض وعدم رضایت شهروندان رو به دنبال داشته ، نگرانی خاطر سلسله مراتب رو جفت و جور می آورد . از جمله مواردی که در مورد کارکرد افسران گشت مورد بی توجهی واقع شده ، نپرداختن به نقش عواملی چون : انگیزه ، آموزش ، امکانات و لوازم ، سنوات خدمتی ، تحصیلات و … است. که ندیده گرفتن این موارد باعث بروز اعمال خلاف شئون در افسران گشت و کلا در اعمال پلیس می شه که در این تحقیق به بررسی این موارد می پردازیم .

 

 

 

جدول ( ۱-۱ ) : مطالعه محیطی ( درصد جرایم اتفاق افتاده در سال ۹۱ در شهر تبریز)

 

درصد جرایم
تعداد جرمبرخورد ناجور مأموران با مردم )تعداد جرم( رشوه )تعداد جرم( غیبت )تعداد جرم( تمارض )عامل ها
۵۱۹۱۱۵۵  سالسابقه خدمتی
۶۷۸۴بیشتر از ۵  سال
۵۱۹۱۱۵درجات پاییندرجه
۵۸۶۳افسران و  بالاتر

 

۱-۳  توصیف آماری درخصوص جرایم اولویت دار و شایع درکارکنان انتظامی شهر تبریز

طبق جدول ( ۱-۱ ) با در نظر گرفتن آمارهای احصاء شده ، بررسی آمارسال ۹۱   تخلفات و جرایمی که به منزلت اجتماعی پلیس خدشه وارد می کنه ، نشون میده که رفتار کارکنان مخصوصا در سنوات پایین خدمتی در مواجه با مخاطبان مثل شهروندان و متهمین دچار مشکل بودن طوری که به نگرانی اصلی فرماندهی انتظامی استان تبدیل شده . براساس مطالعاتی که از تحقیقات انجام شده در گذشته  انجام شده ، بررسی آمار تخلفات و جرائم کارکنان نشون دهنده سطح بالایی از تخلفات و جرائم بین افسران و درجه داران جدید الورود و در درجات پایینه. معمولا افراد پلیس که در خط مقدم بر خورد با مردم قرار دارن ، جوون ترین اعضاء جامعه انتظامی کشور بوده و تجربه کمی دارن و همین نیروها هستن که واسه اتخاذ حساس ترین تصمیمات فرا میگن و در خطرناک ترین موقعیتا قرار می گیرن و سرنوشت خیلی از مردم بی گناهی که در برابر جرم وجنایت قرار گرفتن در لحظات اولیه وقوع جرم در دست این افراد قرار داره. پس این قشر باید نمونه بارزی ازانسانهای تکامل یافته و صالح و حتی امکان مبرا از خطا و اشتباه باشن تا بتونن به خواسته به حق مردم جامه عمل بپوشونن اما الان با موشکافی آمارهای تخلفات و جرائم کارکنان این آمارها نشون دهنده سطح بالایی ازتخلفات و جرائم در ناجاه که در هر صورت ندیده انگاشتن این موجب بروز لطمات جبران ناپذیری در نیروی انتظامی میشه  .

موشکافی

لیکرت[۱] با بهره گرفتن از تحقیقات گذشته دانشگاه میشیگان ، تحقیقات زیادی واسه کشف الگوهای رفتاری عام مدیران و فرماندهان بسیار تولید کننده در مقایسه با بقیه مدیران انجام میده و می فهمه که سرپرستان که بهترین عملکردها رو دارن کسائی هستن که توجه کلی خود رو بر ابعاد انسانی مسائل کارکنان متمرکز کرده و تلاش می کنن از راه   تعیین هدفای کارکرد بالا ، تاثیر سازمانای کاری رو زیاد کنن این سرپرستان کارمند محور نامیده می شن و بقیه سرپرستانی رو که فشار دائمی واسه تولید بیشتر می آوردن ، کار محور می نامیدن و بهره وری واحد اونا بیشتر کم بوده ( لیکرت ،  ۱۹۶۱ ، ۷ ).

از نظر هاکمن[۲] و اولدهام[۳] : کارکرد شغلی می تونه از راه عوامل موقعیتی مانند ویژگیای محیط کار ، سازمان و همکاران تحت تاثیر قرار گیرد. ( هاکمن و اولدهام ، ۱۹۸۰ ، ۱۵ )

عوامل داخلی به متغیرهایی مانند ویژگیای شخصیتی ، نیاز ، نگاه ، باورها و انگیزهایی اشاره داره که موجب تمایل آدما به عکس العمل نشون دادن در مقابل عوامل موقعیتی به روشی از پیش تعیین شده می شه. ( هاوس و بقیه ، ۱۹۹۶ ، ۲۲۰ )

[۱]  Likert

[۲] Hackman

[۳] Oldham

99

Next Post

راهنمای خرید موتور برق ( motorbaargh.ir )

س ژوئن 2 , 2020
عوامل زیر بیانگر کیفیت برق تولیدی موتوربرقها است : – دامنه تغییرات فرکانس – دامنه تغییرات ولتاژ – تغییرات شکل موج سینوسی موتوربرقهای با تکنولوژی اینورتر (Inverter) : در این موتوربرقها آلترناتور با موتور یکپارچه شده‌ است که این امر باعث کاهش وزن و حجم موتوربرق گشته است. در این […]

You May Like