ققنوس در شهر؛ نگاهی به سرگذشت سوپرخودروهای مرسدس بنز و بررسی SLS AMG در تهران

پرده اول

با پایان جنگ جهانی دوم و از باقیمونده ویرانهای آلمان غربی،  شرکت مرسدس بنز که به مدت یه دهه هیچ محصول جدیدی رو تولید نکرده بود درزمان یه دهه آینده با معرفی ۳ خودروی مسابقه ای سرنوشت این شرکت رو واسه همیشه عوض کرد.

مهم ترین رقابتای اتومبیل رانی جهان یعنی مسابقه ۲۴ ساعته لومانز فرانسه هم بیشتر از ۱۰ سال به دلیل جنگ برگزار نشد و با از سر گیری این رقابت سالیانه، اسمای جدیدی مثل فراری و جگوار به عنوان مدعیان اصلی مطرح شده بودن.

مرسدس در اولین قدم با معرفی W194 موفقیت خیلی عجیبی رو در بیشتر مسابقات اتومبیل رانی به نام خود ثبت کنه. مرسدس تونست در مسابقه لومانز سال ۱۹۵۲ میلادی قهرمون این رقابتا شه. در ادامه مرسدس از ۳۰۰ SLR  که خودروی قدرتمندتری به نسبت W194 بود رو واسه مسابقات ایستادگی مثل لومانز و میلامیگا رونمایی کرد.

۳۰۰ SLR یه خودروی مسابقه ای کامل بود و تونست در مسابقه میلامیگا ۱۹۵۵ رتبه اول و دوم رو به دست بیاره اما تصادف یکی از ۳۰۰ SLR حاضر در مسابقه ۲۴ ساعت لومانز در همون سال که منتهی به مرگ ۸۳ نفر و زخمی شدن ۱۸۰ نفر شد. پایانی بر حضور ستاره پر فروغ آلمانی در رقابتای اتومبیل رانی واسه سه دهه آینده بود. اما این تازه شروع مرسدس برخواسته از جنگ بود.

مکس هافمن به عنوان نماینده مرسدس در آمریکا پس از مشاهده پتانسیل خودروهای مسابقه ای این شرکت، پیشنهاد داد تا مدل شهری W194 هم به وسیله مرسدس بنز ساخته شه و این خودرو به جای اروپا در آمریکا و نمایشگاه نیویورک رونمایی شه. مدیر وقت مرسدس بنز با این پیشنهاد موافقت می کنه.

۳۰۰SL در نمایشگاه  نیویورک ۱۹۵۴ به جهانیان معرفی شد. شاسی فضایی، تعلیق جداگونه هر چهارچرخ، بدنه آلومینیومی، موتور ۶ سیلندر خطی با حجم ۳ لیتر و سیستم تزریق مستقیم سوخت، روغن کاری کارتل خشک در بخش فنی از ۳۰۰SL یه خودروی شهری با باطنی به طور کامل مسابقه ای ساخته بود. اما مهم ترین نکته این خودرو زبون طراحی استثنائی اون بود.

دربای موسوم به گالوینگ باعث شدن تا ۳۰۰SL رو به عنوان یکی از مهم ترین خودروهای دهه ۵۰ میلادی و شاید تاریخی ترین محصول مرسدس  بنز پس از جنگ جهانی دوم لقب داده شه. مرسدس در اول مدل کوپه رو تولید کرد و پس از اون مدل رودستر ۳۰۰SL رو با قدرت بیشتر تولید کرد. کاپوت کشیده خودرو در کنار فضای کوچیک اتاق و شکل کلی بخش انتهایی خودرو و سقف که حالتی تخم مرغی داره متفاوت از هر خودروی دیگه مرسدس بنز تا اون زمان بود.

ابروهای بغل دستی که از بدنه بیرون زده شده فقط به دلیل مسائل آیرودینامیکی به وسیله طراحان قرار داده نشده بلکه از حرکت جریان آب به سمت شیشه ها جلوگیری می کنه. کلمه SL هم که مخفف" Super-Leicht " سبک وزن بودن این خودرو رو نشون میده. مرسدس بنز هر دو مدل ۳۰۰SL رو با مدل W113 که قیمت پایین تری داشت جانشین کرد. این وسط هم مدل ارزون قیمت تر ۱۹۰SL فقط به صورت رودستر تولید شد تا علاقه مندان بتونن با قیمت پایین تر خودروی محبوب خود رو بخرن.

پرده دوم

در سه دهه بعدی سری SL به فراخور زمان در نسلای مختلفی به وسیله مرسدس بنز تولید شد و به خصوص مدلای رودستر اون علاقه مندان بسیاری رو به سمت خود جذب کرد.

این وسط اما هیچ وقت یه سوپراسپرت واقعی با عملکردی در حد خودروهای مخصوص اتومبیل رانی از طرف مرسدس بنز مثل اون سه گانه نورانی مرسدس در دهه ۵۰ میلادی تولید نشد.

این وسط مرسدس با همکاری مشترک مک لارن دوباره نام SLR رو زنده کرد و از اون جا که مک لارن در مسابقات فرمول یه حضور داشت و از قوای محرکه مرسدس بنز استفاده می کرد این همکاری مشترک شکل گرفت و قرار شد مک لارن در بخش شاسی و سیستم تعلیق خودرو کار کنه و مرسدس هم قوای محرکه لایق این مدل رو تولید کنه.

این خودرو به صورت اختصاصی واسه مرسدس در خاک انگلستان و مقر فعلی مک لارن تولید شد. SLR که به موتور ۸ سیلندر ۵٫۴ لیتری سوپرشارژ شده مجهز بود با بیشترین حد قدرت ۶۱۷ اسب بخار و ۷۸۰ نیوتن متر گشتاور در مدل پایه اونو میشه جانشین به نسبت شایسته ای واسه ۳۰۰ SLR افسانه ای لقب داد.

پرده سوم

پس از گذشت حدود نیم قرن ازرونمایی ۳۰۰SL و ترک مسابقات فرمول یه مستقیما. مرسدس در سال ۲۰۱۰ با برگشت به مسابقات فرمول یه با راننده افسانه ای یعنی مایکل شوماخر و نیکو رزبرگ آلمانی دوباره اومده بود تا برگی دیگه از تاریخ این شرکت بزرگ رو رقم بزنه. اما نکته مهم تر برگشت دوباره محصول افسانه ای مرسدس یعنی ۳۰۰SL بود.

مرسدس در سال ۲۰۱۰ از SLS با دربای گالوینگ به عنوان جانشین خلف ۳۰۰SL رونمایی کرد. SLS به طور کامل به وسیله بخش اجناس رده بالای این شرکت یعنی AMG ساخته شده. کلمه SLS هم مخفف "Super Leicht Sport" است. مرسدس در ادامه حیاط این محصول، مدلای مختلفی از اونو تولید کرد. به طور مثال در سال ۲۰۱۲ مرسدس از نسخه تموم الکتریکی اون تحت یه مدل کانسپت در نمایشگاه پاریس رونمایی کرد.

در آخر نسخه رده بالای Black Series با تولید محدود به وسیله مرسدس بنز تولید شد که امروزه ارزش و قیمت خیلی بالایی داره. در هر صورت SLS در سالایی که قوانین واردات به سختی چند سال گذشته نبود. در تعداد کمتر از انگشتان یه دست و با شرایط و مجوزهای خاص که به وسیله دولت قبل داده شده بود در ایران عرضه شد و در ادامه دو نسخه Black Series هم از اون به کشور ما راه پیدا کرد. در هر صورت شرایطی دست داد تا تو یه روز بارانی، ساعاتی رو با یکی از اولین SLSای راه پیدا کرده به کشورمون بگذرانیم و در ادامه به توضیح این برگشت تاریخی و این خودرو می پردازیم.

پروژه طراحی SLS از سال ۲۰۰۵ شروع شد. مارک فترستون به عنوان رهبر طراحی خارجی  شرکت مرسدس در اول یه مدل ¼ از این خودرو رو به عنوان گالوینگ جدید طراحی کرد. در ادامه شش مدل ¼ به وسیله تیم طراحی مرسدس بنز طراحی شد. در آخر یکی از این مدلا انتخاب و یه مدل اندازه واقعی از اون پس از ۶ ماه ساخته شد و مرسدس تقریبا به مدلی که به دنبال اون بود رسید.

مارک فترستون درباره طراحی این خودرو میگه

ما به دنبال یه طراحی بدون زمان مثل ۳۰۰SL بودیم. ما فقط یه سوپرخودرو مدرن و امروزی نمی خواستیم. بلکه باید هم به گذشته خود وفادار می بودیم و هم به دنبال نسل جدیدی از مشتریان بودیم. واسه این کار ما از طراحی هواپیماهای جور واجور و جتای جنگنده الهام گرفتیم. به خصوص در بخش طراحی داخل اتاق، من به کاکپیتای مختلفی نگاه کردم. طراحی و جایگاه خاص شیشه جلو نشون دهنده بخشی از این الهام گیریه.

اگه بخوایم توصیفی کوتاه از طراحی بدنه SLS داشته باشیم میشه اونو آشنای ناشناس دونست.

جلو پنجره خودرو حتما یادآور ۳۰۰SLه. کاپوت بلند بالای اون طولی در حدود ۲ متر داره و در دو طرف بدنه طرح آبششی با دو خط افقی دیده می شه. این طرح در دو طرف کاپوت خودرو هم کار شده و انگار نقش خروجی هوا رو بازی می کنه.

دربای گالوینگ افسانه ای این بار با چاشنی انفجار کار شده در لولاهای اون مجهز شدن تا امکان جدا شدن دربا در زمان چپ شدن خودرو به روی سقف رو شدنی می کنه تا سرنشینان بتونن با ایمنی بیشتری از خودرو خارج شن. هرچند همین سیستم در حدود ۴۰ کیلوگرم به وزن خودرو اضافه کرده.

در بخش انتهای خودرو هرچند فرم کلی سپرهای بغل دستی از خطوط نرم مثل ۳۰۰SL استفاده میکرد اما مطمئنا این بخش بیشترین تغییرات رو به نسبت ۳۰۰SL داشته. خطوط تند و تیز روی درب صندوق دیده می شه.

چراغ عقب با کشیدگی خاصی کار شدن در بخش پایینی سپر هم از  طرح مثلثی سه گانه و خروجی اگزوز با قاب کرومی استفاده شده. روی درب صندوق هم اسپویلر متحرک که نقش ترمز هوایی رو هم بازی می کنه قرار داده شده. قبل از این مرسدس بنز در مدل SLR از اسپویلر متحرک استفاده کرده بود. حتی آینهای دو طرف هم روی درب گالوینگ قرار داده شده که به طور کامل مشابه با ۳۰۰SLه.

در داخل اتاق اولین چیزی که توجه شما رو جلب می کنه. ستونای کلفت SLS به نسبت ۳۰۰SLه. تونل گیربکس که بین دو سرنشین قرار داره و محل عبور شفت اصلی انتقال قدرت به چرخای عقبه دو صندلی رو از همدیگه جدا می کنه. فرمون خودرو به صورت D-cut طراحی شده  و طرح پشت آمپری دارای دو بخش اصلی سرعت سنج و دور سنج موتوره. در بین این دو یه صفحه نمایش دیجیتال قرار داره.

اهرم تعویض دنده در بخش مرکزی کنسول قرار گرفته و در کنار اون کلیدهای مربوط به تنظیمات سریع خودرو مثل کلید استارت، دکمه AMG، تنظیم صدای اگزوز، حالت رانندگی قرار داره و مثل همه اجناس دیگه مرسدس تماشاگر کار شدن پد و کلید تنظیمات خودرو در همین بخش هستیم. در بخش بالایی کنسول هم صفحه نمایش مرکزی قرار داره که خروجی تهویه مطبوع دایروی شکل هم در دو طرف اون کار شده.

مرسدس در بخش قوای محرکه از موتورV-8 با کد M 159 در نقش قلب تپنده SLS استفاده کرد. این موتور با حجم دقیق ۶٫۲۰۸ cc توانایی تولید بیشترین حد قدرت ۵۶۳ اسب بخار در بیشترین حد دور ۶۸۰۰ و بیشترین حد گشتاور ۶۵۰ نیوتن متری در در دور ۴۷۵۰ رو داره. مرسدس واسه کاهش هرچه بیشتر مرکز ثقل SLS از سیستم روغن کاری خشک (Dry Sump) در این موتور استفاده کرده.

قوای محرکه SLS آرایش transaxle داره. در این آرایش موتور تا جای ممکن عقب تر از محور جلو قرار داده می شه و به وسیله یه شفت قدرت تولیدی موتور به دفرنسیال عقب فرستاده میشه. اما مرسدس واسه به بیشترین حد رسوندن توازن وزنی به صورت هوشمندانه ای جعبه دنده ۷ سرعته دو کلاچه نیمه خودکار رو به محور عقب انتقال داده. هم اینکه مرسدس واسه کاهش وزن هرچه بیشتر شفت قدرت رو به کلی از فیبرکربن ساخته.

ترمزهای SLS هم به صورت استاندارد از نوع دیسکی  و آهن پرداخت شده هستن که در جلو برابر ۳۹۰  میلی متر و در عقب برابر ۳۶۰ میلی متر هستن. کلیپر ترمز جلو دارای ۶ پیستون آلومینیومی و کلیپر عقب دارای ۴ پیستونه. اندازه چرخای عقب هم ۲۰ اینچی و چرخای جلو از نوع ۱۹ اینچی هستن.

سیستم تعلیق هم در جلو و عقب  از نوع دو بازوی جناغیه. هم اینکه این خودرو از محدود کننده لغزش دیفرانسیل استفاده میکرد. در آخر وزن اون به ۱۶۲۰ کیلوگرم می رسه.

مرسدس SLS اما خالی از مشکل نبود. به دلیل طراحی خاص بدنه ورود و خروج از اون راحت نبود و با قرار گرفتن بروی صندلی بدون بلند شدن امکان بستن دربای خودرو نبود.

دید رو به بیرون خودرو به دلیل کاپوت بلند بالای جوری باحال خوب نبود و دید عقب هم شرایط مشابهی داره و با این که صندلی از تنظیمات برقی برخورداره اما در رانندگیای دراز مدت خیلی راحت نیس. SLS دارای سه حالت جور واجور رانندگی یعنی راحت، اسپرت و اسپرت پلاسه و با انتخاب دکمه AMG در کنار دست راننده تنظیمات خودرو در تهاجمی ترین حالت ممکن قرار میگیره.

کلا SLS یکی از راحت ترین سوپراسپرتا هستش و می تونه مناسب ترین گزینه واسه رانندگی در جاده های طولانی باشه اما صندلیای اون همونطور که قبلا گفتیم این راحتی رو پس از یه مدت از شما صلب می کنه. هرچند در مدلای بعدی مثل GT و Black Series مشکل صندلی ناراحت و تنظیمات اون بهبود زیادی پیدا کرد.

فرمون خودرو راننده رو از وضعیت محور جلو و اندازه چسبندگی لاستیکا آگاه می کنه اما شرایط وزنی اون ممکنه راننده رو کمی گیج کنه. شاسی تموم آلومینیومی سفت و سخت و تعلیق مناسب و موتور قوی AMG می تونه تموم چیزی باشه که از یه سوپرخودرو GT انتظارش رو دارین.

اما در واقعیت مسئله کمی فرق داره. در اول عرضه، SLS خودروی محبوب جرمی کلارکسون با مشکل انتقال قدرت روی زمین مواجه شد. در واقع SLS زیادتر از اندازه رفتاری سرکشانه از خود نشون می داد و محور عقب اون به کمک گشتاور بسیار زیاد به سرعت دچار بیش فرمانی و از دست دادن چسبندگی می شد. جعبه دنده ۷ سرعته دو کلاچه هم کارکرد خیلی صحیحی از خود نشون نمی داد و تاخیر در تعویض دنده به خصوص در زمان سنگین کردن دنده ها مشخص بود.

اما موتور خودرو بین دوره های ۴۰۰۰ تا ۷۰۰۰ rpm کارکرد عجیب ای از خود نشون میده و همون چیزیه که از یه محصول ساخت AMG توقع دارین. در شتاب گیریای ثانویه SLS قدرت خود رو نشون میده و کیلومتر تعداد رو به سرعت در می نوردد.

در واقع SLS بیشتر از اون که یه خودروی مخصوص پیستای اتومبیل رانی مثل اجداد خود باشه، مناسب یه رانندگی تند و تیز به نظر می رسه.

هرچند مرسدس در مدلای قوی تر یعنی GT و به خصوص مدل تولید محدود Black Series این مشکلات رو به مقدار بسیار زیادی حل کرد و در ادامه با اتمام تولید SLS و معرفی AMG GT با قیمت پایین تر، اما قابلیتای بسیار زیاد در پیستای اتومبیل رانی و همینطور جاده های شهری، به یکی از بهترین سوپرخودروهای فعلی بازار و حریف بسیار قوی و سرسختی واسه مدلای جور واجور پورشه ۹۱۱ تبدیل شده. مدل مسابقه ای SLS هم در رقابتای GT3 شرکت و در رقابت ۲۴ ساعته اسپا در بلژیک به قهرمانی رسید.

edame

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

خرید و فروش ضایعات :آهن،مس،آلومینیوم،پلاستیک و...

پ آذر ۷ , ۱۳۹۸
 تمامی اجسامی که در اطراف ما وجود دارد و از انها استفاده میکنیم ممکن است رویداد هایی مانند: شکستن، تبخیر شدن، زنگ زدن (برای آهن آلات)، آب رفتگی و صدمه دیدن و سایر موارد دیگر، برای آنها رخ دهد که این رویداد ها باعث ضایع شدن و از بین رفتن […]