رهبران بزرگ چگونه کارمندان پربازده و فوق العاده‌ی خود را راضی نگه می دارند؟

اگه از رهبران با درایت بخش کار و کاسبی سوال کنین مهم ترین دارایی شون کدامه، به شما خواهند گفت کارکنانشون. با این وجود دلیل ترک محل کار ۵۰ درصد از کارکنان، رابطه اونا با رئیسشانه.

نبود برخورداری شرکتا از فرهنگی که ارزشای مثبت و تکریم کارکنان در اون پیش بینی شده باشه عاقبتای واضحی واسه اونا داره. دیو بوکبایندر، کارشناس ارزش گذاری، در مجموعه مقالاتی با عنوان «برگشت سرمایه گذاری روی افراد» در مورد اهمیت وجود اینجور فرهنگی به نکات مهمی اشاره کرده.

بوکبایندر می نویسه: «بر کسی پوشیده نیس که نیروی کار رضایتمند و خوشحال، مشارکت بیشتری از خود نشون میده، و نیرویی که مشارکت بیشتری از خود نشون میده بهره وری بیشتری داره. به رسمیت شناختن این نکته لازمه که این آدما هستن که مسئولیت ترجمه این بهره وری به افزایش ارزش کلی یه شرکت رو رو دوش دارن. برعکس، نیروی کاری که مشارکت پایینی از خود نشون میده هم می تونه ارزشای یه شرکت رو به نابودی بکشونه».

اما چیجوری میشه این ارزش رو به ارزش کلی شرکت اضافه کرد؟

بوکبایندر میگه: «در بخش ارزش گذاری که در اون به آدما به چشم دارایی یا سرمایه های انسانی نگاه می شه، کارکنان «تمایزآفرین» یا کارکنان برجسته شرکت هستن که مهم ترین دارایی اون حساب می شن. منظور بوکبایندر از «تمایزآفرین» کسانیه که سؤالای درستی می پرسن، تصویر کلی رو می بینن، و واسه جمع آوری ایده هایی با نظرگاهای جور واجور، از خارج شدن از شبکه خود هول و هراسی ندارن.

کارکنان تمایزآفرین شرکت شما این رو خوب می دونن که «به اندازه کافی خوب» هیچ وقت به اندازه کافی خوب نیس و از اونجایی که از احساس رسیدن به هدف حال می کنن، مسئولیت هر پروژه ای که به اونا محول می شه رو به جون می خرن.

به گفته بوکبایندر، حفظ این قشر از کارکنان، نه فقط در کوتاه مدت، بلکه در اجرا موفقیت آمیز روش هدف دار بلندمدتتان هم به شما کمک می کنه. ارزش آفرینی در زمان حال، خودشو در آینده به شما نشون میده.

در ادامه می تونین بعضی از چیزایی رو از نظر بگذرونین که واسه کارکنان تمایزآفرین شما مهم ان. فرهنگی در شرکت خود بوجود بیارین که فرصت تمایزآفرینی رو در اختیار این قشر بذاره؛ اینطوری پربازده ترین و مهم ترین کارکنان شما ظرف سالای پیش رو، از کاری که انجام میدن خشنود هستن و بازده بالای خود رو حفظ می کنن.

۱- اهداف اونا رو بشناسین

واسه فهمیدن اهداف شخصی اونا وقت بذارین و راهی واسه گره زدن این اهداف به اهداف سازمان خود پیدا کنین. واسه نمونه، اگه کسی رؤیای به راه انداختن یه کار و کاسبی رو در سر می پروراند، اجازه بدین تلاشای کارآفرینانه اش رو داخل شرکت شما بکنه. با هم جهت کردن اهداف این افراد با اهداف شرکت خود، می تونین کسی که ممکنه با هدف درآمد بیشتر به شرکت شما اومده رو به فردی وفادار و مؤمن به آرمانای سازمان خود تبدیل کنین.

۲- روی اونا سرمایه گذاری کنین

پیشرفت حرفه ای، آموزش، و مربیگری، همه و همه سرمایه گذاری حساب می شن، نه هزینه. اگه آدما رو به چشم هزینه می بینین، اونا هم متناسب با همون نگاه عمل میکنن. هرچه باشه سرمایه انسانی، حتی اگه روی هیچ کدوم از گزارشای مالی شمام خود رو نشون نده، باز یه نوع دارایی حساب می شه. سؤالی که یه مدیرعامل معمولی این وسط می پرسد اینه که «اگه روی کارمندان خود سرمایه گذاری کردیم و از شرکت ما رفتن چه؟» اما یه مدیرعامل با درایت و نورانی می پرسد: «اگه روی کارمندان خود سرمایه گذاری نکنیم و در شرکت ما بمونن چه؟»

۳- رابطه برقرار کنین

کارکنان تمایزآفرین به دنبال این هستن که نه فقط با کار خود، بلکه با کسائی که با اونا و واسه اونا کار می کنن هم ارتباطی عمیق برقرار کنن. اگه مدیر اینجور کارمندی هستین، سبکی واسه رهبری خود انتخاب کنین که با اون سازگاری داشته باشه. اقدامات شمام باید با گفته هاتون هم جهت باشن. یادتون باشه، این جوری افراد شغل خود رو ترک نمی کنن، رئیسشان رو ترک می کنن.

۴- به اونا اجازه بدین مشارکت بیشتری داشته باشن

مسئله کارمندان تمایزآفرین چیزی بیشتر از پوله. اونا به دنبال کار با معنی هستن و دوست دارن بخشی از چیزی باشن که از وظایفشون بالاتر بره. درسته که باید وظایف و مسئولیتای هر فرد رو با دقت مشخص کنین، اما به این دست از کارمندان خود اجازه بدین بدون اینکه هدف قضاوت قرار بگیرن سؤالای کنجکاوانه شون رو سوال کنن و به شناسایی بخشایی که به بهتر شدن نیاز دارن ادامه. اگه این فرصت رو به اونا بدین، احتمال اینکه روز به روز در این کار بهتر شن زیاده.

۵- اونا رو در جمع درستی بذارین

درست به همون دلیل که یه ورزشکار فوق العاده به تنهایی نمی تونه یه تیم رو به موفقیت برسونه، کارکنان تمایزآفرین شمام باید در جمع همی تیمیای با استعداد قرار بگیرن. به بهترین استعدادای خود اجازه بدین در کنار هم قرار بگیرن و از امتیازات این همکاری بیشترین بهره رو ببرن.

روی هم رفته، پربازده ترین کارکنان شما از عوامل داخلی انگیزه می گیرن، نه عوامل خارجی. اونا از جمله کسائی نیستن که فقطً به عشق آخر هفته کار می کنن. با ایجاد فرهنگی که بخشی از ویژگی هاش رو در بالا مطالعه کردین، ممکنه انگیزه لازم واسه گروه تازه ای از کارکنان تمایزآفرین خود رو جفت و جور کنین که از وجودشون بی اطلاعید.

edame

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

ققنوس در شهر؛ نگاهی به سرگذشت سوپرخودروهای مرسدس بنز و بررسی SLS AMG در تهران

چ آبان ۲۲ , ۱۳۹۸
پرده اول با پایان جنگ جهانی دوم و از باقیمونده ویرانهای آلمان غربی،  شرکت مرسدس بنز که به مدت یه دهه هیچ محصول جدیدی رو تولید نکرده بود درزمان یه دهه آینده با معرفی ۳ خودروی مسابقه ای سرنوشت این شرکت رو واسه همیشه عوض کرد. مهم ترین رقابتای اتومبیل […]