رموز ایجاد محتوای جذاب؛ ترغیب دیگران برای به اشتراک گذاشتن

محتواهایی که در سایت­ خود قرار می­ بدید، خوب و یا حتی بعضی وقتا، بسیار عالی و به درد بخور هستن. اما چیجوری محتوایی باحال جفت و جور کنیم تا مخاطبان­ ما، اون رو به اشتراک بذارن؟ اینجاس که باید با رموز ایجاد محتوای جذاب آشنا شیم.

محتوای جذاب و حیرت­ آور، این شانس رو دارن که بوسیله بازدید کنندگان، به اشتراک­ گذاشته شن.

بازاریابان محتوا هر روز از این شانس استفاده می کنن، تا محتوای وبلاگ خود رو در شبکه اجتماعی منتشر کنن. اون­ها می دانند که منتشر کردن منظم پست­ ها و محتوای اون­ها، بسیار اهمیت داره.

حتما بخونین: بازاریابی محتوا چیه؟ نکات، مراحل و امتیازات content marketing

هر روز، اندازه زیادی محتوای جدید منتشر می ­شه. محتوای شما واسه برجسته بودن در میان رقبا و اشتراک گذاری مطالب سایت بوسیله کاربران، باید مهم و جذاب باشه. اون اونقدر ­که خواننده رو درگیر کنه، تا نتونه از خوندن اون، صرف ­نظر کرده و مطلب اونقدر براش باحال باشه که اون رو به اشتراک بزاره.

چیجوری می ­توانیم به این جایگاه برسیم؟ با ما همراه باشین تا در این مقاله به شما راه و روش اون رو بگیم.

سرفصل محتوا

  • ۱- محتوای اصلی
  • ۲- عناوین جذاب
  • ۳- در صورت امکان، تبدیل متن به موارد چشمی
  • ۴- قابل اجرا بودن
  • ۵- تعیین منبع
  •  ۶- درگیرکردن خواننده
    • سطح نوشته
    • داستان ­گویی
    • سوال کردن
  •  ۷- بهبود تعامل با مخاطبان
  • ۸- پست طنز یا نقل و قول در شبکه­ های اجتماعی
  • ۹- محتواهای بروز شده محبوب هستن
  •  نتیجه گیری

۱- محتوای اصلی

افراد تمایل دارن تا محتواهایی که بقیه نوشته­ ان رو جستجو کنن و واسه راحتی اون رو دوباره نویسی کرده و منتشر کنن. اگه از محتوای اصلی یه ماه یا بیشتر بگذره، به دلیل بازنویسی شدن اون بوسیله صاحبان دیگه سایت ­ها، محتوا دیگه جدید نخواد بود.
مطالبی که بقیه نوشته ­ان رو جستجو کنین، تا بتونین از محتوای اون­ها ایده موضوعی بگیرین. اما راهی رو پیدا کنین تا محتوای منحصر بفرد و جدید تولید کنین. اگه محتوای شما قدیمی باشه، هیچ فردی سایت شما رو دنبال نمی کنه و در آخر اشتراک گذاری مطالب سایت رو باید ندیده بگیرین.

حتما بخونین: چیجوری با تولید محتوا مشتری جدید پیدا کنیم؟

تلاش کنین، محتواهای مهم رو انتخاب کرده و اون­ها رو به اینفوگرافی یا مجموعه ای از اسلایدها تبدیل کنین. محتواهای جذاب و جدید، خواننده یا بازدید کننده رو بیشتر از محتوای بازنویسی شده، درگیر می­ کنه. پس لطفا کمی خلاقیت به خرج بدید!

۲- عناوین جذاب

این حقیقت هست که ۸۰% مردم، قبل از خوندن محتوا، عنوان اون رو می خونن و تنها ۲۰% از اون­ها، به سراغ اصل محتوا می روند.

اولین کاری که باید انجام بدین اینه، که عناوین جذاب واسه پست­ های خود انتخاب کنین تا خواننده کنجکاو شه روی اون کلیک کنه. پس عنوان پست، عنصری بسیار رقابتیه و باعث اشتراک گذاری مطالب سایت می شه.
هم اینکه زیر عنوان­ ها هم باید با دقت نوشته شن… چون مطالبی که در زیر عنوان به صورت اختصار نوشته می­ شن، به خواننده می­ گوید که با خوندن این متن به چه اطلاعاتی می رسه.

۳- در صورت امکان، تبدیل متن به موارد چشمی

خوانندگان قبل از خوندن متن، نگاهی خلاصه به نوشته ها می اندازند. اگه محتوا شامل اینفوگرافی یا موارد چشمی دیگه، مثل تصاویر و ویدئوها باشه، احتمال اینکه متن رو بخونن، بیشتره.
پس کاری که شما باید انجام بدین، اینه که عنوان و زیر عنوان بسیار مناسب و جذاب واسه محتواهای خود انتخاب کنین، و هم اینکه محتوا شامل موارد چشمی باشه.

محتواهای چشمی و رنگی، خواننده رو ۸۰% بیشتر درگیر می کنه.
افراد حدوداً ۱۰% اون چیزی که خونده ­ان رو به خاطر می بیارن؛ اما حدود ۶۵% اطلاعات برابری رو که چشمی بوده رو به خاطر میارن.
محتوا با تصاویر، بازدید کننده ­های بیشتری رو جذب می کنه.
هر وقتی که براتون ممکن بود، محتوا رو به موارد چشمی تبدیل کنین. عکس ­ها، اسلایدها، تصاویر و اینفوگرافی واقعاً خوب نتیجه میدن. با رعایت این نکته، بازدید کننده بیشتری دارید و به احتمال بیشتری پست شما به اشتراک گذاشته می شه.

حتما بخونین: بهترین محتوایی که تاثیر خوبی بر سئو داره چیه؟

یه مثال مهم در ایجاد محتواهای چشمی در اینستاگرام، Foundr Magazine با بیشتر از یه میلیون دنباله کننده س. صاحب اون، دست کم یه بار در روز پست می­ گذارد و در شروع کار، ظرف ۱۰ ماه، تعداد دنبال ­کنندگان اون از صفر به صد هزار نفر رسید. در زیر یکی از پست­ های اون رو می­ ببینن.

Foundr Magazine- اشتراک گذاری مطالب سایت

ایجاد محتواهای تصویری یکی از موارد مهم در جذب مخاطب و به اشتراک گذاری مطالب سایت بوسیله مخاطبانه.

۴- قابل اجرا بودن

هیچی خسته کننده ­تر از خوندن محتوایی با نصیحت­ ها و پیشنهاد ­های زیاد نیس… در حالی­ که هیچ نکته و راه کاری در اون ارائه نشده باشه.
مثلا اگه من به شما بگم که یکی از بهترین راه ­ها واسه افزایش محتواهای واکنشی، نظرسنجی و ویدئوه و موضوع رو در همین جا تموم کنم؛ اولین سوالی که به ذهن شما میاد، اینه که چیجوری من می­ توانم این کار رو انجام دهم؟ اگه من در این مورد چیزی نگویم، چه اتفاقی می افتد؟ شما متن رو دوباره مطالعه نمی کنین و هم اینکه واسه رسیدن به جواب این سوال­تون، در سایت­ های دیگه جستجو می­ کنین.

اما اگه در پست به شما راه حل و نکاتی رو بگم و هم اینکه اگه سایت­ هایی رو معرفی کنم که بتونین، نکات بیشتری درباره این نوع محتواها در اون سایت­ ها بخونین؛ محتوا واسه شما قابل اجرا هستش.

با به کار گیری توضیحات من درباره سایت ­هایی که معرفی می­ کنم، مثلاً اینکه واسه مبتدیانه یا سایت مجانیه؛ حتی سریع تر می تونید به اطلاعاتی که می ­خواهید، دست پیدا کنین.

۵- تعیین منبع

منبع اطلاعات و آماری که گزارش کرده ­اید رو بگید؛ چون در این حالت اعتبار گفته شما تایید می ­شه. پس در مواردی که اطلاعاتی رو گزارش می­ بدید، لینک اون رو در پست خود بذارین تا بازدید کننده با بررسی اون بتونه حتی به اطلاعات بیشتری درباره موضوع برسه.

مثلا، من به شما بگم که یکشنبه و سه ­شنبه، بهترین زمان واسه پست مطالب در فیس بوکه. باید لینک شکل زیر رو در مطلب بذارم تا خواننده به این گزارش، اعتماد کنه و حتی با کمک لینک، اطلاعات بیشتری به دست آورد.
مهم بودن این نکته اینه که خوانندگان و دنبال­ کنندگان شما، باید به اون چیزی که می­ گویید، اعتماد داشته باشن. اطمینان کنن که شما اطلاعات دقیق و درست رو در اختیار اون­ها قرار می ­بدید. با قرار دادن لینک منبع، اثبات می­ کنین که گفته شما معتبره.

البته همه محتواهایی که منتشر می کنین، ممکنه نیاز به منبع نداشته باشن؛ اما در مواردی که آمار و اطلاعات خاصی رو بیان می کنین، گذاشتن منبع واسه بازدید کنندگان بسیار اهمیت داره.

حتما بخونین: تاثیر محتوا با کیفیت و بهینه بر سئو سایت

 ۶- درگیرکردن خواننده

علاوه بر انتخاب عنوان و زیر عنوان و هم اینکه جفت و جور محتوای مناسب، نکته دیگه اینه که مطالب شما باید خواننده رو درگیر کنه.

ً شما وقت زیادی رو واسه انتخاب عنوان، آماده­ کردن محتوا و جفت و جور عکس، ویدیو یا هر مورد چشمی دیگه صرف کرده ­اید، تا مطالب واسه مخاطب قابل درک باشه. اما علاوه بر کیفیت محتوا، باید چند نکته رو در جفت و جور محتوا در نظر بگیرین:

سطح نوشته

اول از همه باید بیان نوشته، ساده و قابل فهم باشه تا مخاطب خیلی راحت بتونه، گفته­ های شما رو درک کنه و پس از اون به اشتراک گذاری مطالب سایت بپردازه.

داستان ­گویی

خوانندگان، عاشق داستان هستن… اگه ممکن بود، در محتوای­ خود، داستانی درباره شرکت، تیم تون و یا مشتری هاتون بیارین. با این کار، خوانندگان بیشتری رو به دست میارید.
همیشه نیاز نیس که داستان شما در فرم و قالب یه نوشته یا متن باشه.

اینستاگرام و فیسبوک، مکان­ های مناسبی هستن تا عکس­ های خود رو به همراه لینک سایت­تون در اونجا بذارین. چون با اینجور پست ­هایی، می­ تونید سایت خود و فعالیت­ هاتون رو به مخاطب معرفی کنین.

حتما بخونین: بهترین روش هدف دار به کار گیری هشتگ در اینستاگرام

سوال کردن

در انتهای پست، مخاطب رو تشویق کنین که نظر خود و بازخورد رو از مطلب شما بگه. اگه محتوای پست شما مهم و بروز باشه، اندازه تبدیل بیشتری دارید و رتبه سایت شما در موتورهای جستجو خوب میشه.

 ۷- بهبود تعامل با مخاطبان

مطلب شما همیشه نباید جدی باشه… می ­تونید از محتواهای سرگرم کننده و باحال واسه سایت­ خود استفاده کنین. اگه محتوا، مخاطبان رو درگیر کنه و پست واسه اون­ها جذاب و هیجان انگیز باشه، به احتمال بیشتری مطالب شما رو به اشتراک­ می ذارن.

مثلا، امروزه ریش ­تراش دیگه یه محصول جذاب و جدید نیس. اما شرکت فیلیپس، روشی رو انتخاب کرد تا واسه مخاطبان و بازدید کنندگان خود سرگرمی بسازه.

در یکی از پست‏ ها­، هروقت بازدید کننده روی هر کدوم از مدل­ های ریش، کلیک می­ کرد، مردی در ویدیو، داستانی رو با اون مدل ریش تعریف می­ کرد. داستان اون با شیو کردن اون مدل ریش و آماده شدن واسه بیرون رفتن شروع می­ شد و بعد داستان اتفاقاتی که براش افتاده بود. این ویدیو خلاقانه، میلیون­ ها بازدید رو گرفت.

۸- پست طنز یا نقل و قول در شبکه­ های اجتماعی

خیلی از بازاریاب­ های محتوا، ارتباطات­ خود با مخاطبان رو با پست ­های طنز یا نقل قول بهبود می ­بدن. همیشه نیاز نیس محتوایی که ارائه می­ بدید، مربوط به محصول یا خدماتی باشه که می ­فروشید.

وقتی که یه پست طنز و باحال منتشر می­ کنین، احتمال اینکه مخاطب اون رو به اشتراک بزاره، بیشتره و در نتیجه دنبال ­کنندگان سایت شما افزایش پیدا می کنه.

اگه پست طنز شما، جذاب و قشنگتر باشه، بازدیدکنندگان در آینده هم واسه خوندن پست­ های جدیدتون به سایت برمی­ گردند.

به صورت منظم، هر روز یه پست بذارین. اگه هر روز وقت واسه آماده کردن پست جدید رو ندارین، زمان­ هایی که فرصت دارین، پست ­هایی واسه روزای آینده خود آماده کنین. به این شکل درصد اشتراک گذاری مطالب سایت رو بالا می برید.

حتما بخونین: بازاریابی و برندینگ در استوری اینستاگرام

۹- محتواهای بروز شده محبوب هستن

اگه شما یه وبلاگ محتوا ایجاد کرده اید و جنبه آموزشی و اطلاع ­رسانی داره، از راه ایمیل، بروز رسانی شدن مطالب رو به خوانندگان­ خود اطلاع بدید.

مطالب بروز شده، می­ تونه شامل هر چیزی که ارزش خوندن داره، باشه. مخاطبانی که در لیست ایمیل شما ثبت نام می­ کنن، کسائی هستن که به دنبال خوندن نکات و آموزش­ های جدید هستن. پس منتشر کردن این مطالب رو با ایمیل به اون­ها اطلاع بدید.

رسیدن پاتل صاحب وبلاگ Quick Sprout، روزانه پست ­هایی با ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ کلمه منتشر می­ کنه. پست­ هایی که شامل اطلاعات باحال، نکات و داده­ ها هستن و از راه ایمیل به مشترکان سایت، خوندن مطالب رو پیشنهاد می دهد.

حتما بخونین: روش هدف دار محتوای دراز مدت

 نتیجه گیری

هر چقدر هم که محتوای پست شما مهم و اساسی باشه، اما بازدیدکننده، پستی که کاملً پاراگراف­ هایی پر از کلماته رو نخواد خواند و هیچ کسی به سایت واسه دوباره خوندن اون، باز نمی­ شه.

از عنوان­های جذاب استفاده کنین… متن­‏ ها رو بشکنید… با تصاویر، اینفوگرافی یا ویدیو، پست خود رو قشنگ تر کنین. وقتی که خواننده پست شما رو می ­بیند، اگه عنوان اون جذاب باشه، کنجکاو می ­شه تا پست رو بخونه.

اما اول به صورت گذرا پست رو بررسی می­ کنه و تموم پست رو از اول نمی ­خواند. اگه مطالب طوری شکسته شده باشن که قسمت­ های مهم رو سریع ببینه و بخونه، بعد به اول پست بر می­ شه و تموم مطالب رو می خونه و اون رو به اشتراک می ذاره.

حتما بخونین: بررسی کارکرد محتوا و گزارش گیری از اون

مطمئناً محتواهای پست ­های شما خوب و به درد بخور هستن… چون حاصل تحقیق و مطالعه شما روی اون موضوعه. اما با پیاده سازی این ۹ نکته، مطالبی جذاب جفت و جور کنین، تا بوسیله مخاطبان به اشتراک گذاشته شن.

منبع: همیار وردپرس

فاضلی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

سقف متحرک موسوی

د دسامبر 16 , 2019
  سقف متحرک موسوی امروزه افزایش الزامات عملکردی به عنوان یکی از چالش های مهم و اساسی در طراحی ساختمان ها می باشد. یکی از انواع این الزامات، مشارکت انوع ساختمان ها از جمله؛ مراکز تفریحی و ورزشی و ساختمان های با عملکرد چندگانه در ایجاد یک معماری پایدار از لحاظ تطبیق […]