رابطه دوستی دختر و پسر از نظر روانشناسی

Boys and Girls Friendship

دوستی دختران و پسران از دید روانشناسی قابل بررسیه؟ در ادامه با ما همراه شید تا به بررسی این موضوع از دید روانشناسی بپردازیم:

به گزارش آلامتو و به نقل از سپیده دانایی؛ «اونا که می دانند، هیچ کاری واسه آگاهی و آموزش بقیه نمی کنن و اونا که نادانند هیچ تلاشی در آموختن ندارن، اون طور که گویی واقعیت بیشتر از اوهام اونا رو می ترسوند.» (آلندی)

ایران جزو جوون ترین کشورای دنیاست. درصد خیلی از جمعیت این سرزمین در گروه سنی ۱۵ تا ۲۵ سال قرار دارن. بیشتر دانشجویان ما مجرد هستن و در دانشگاه های جور واجور در کنار هم به تحصیل می پردازند.

در متن تغییر های جسمی و روانی و با آمیزهٔ شورمندانهٔ جوونی و عشقه که دوستی با جنس مخالف و پیوند با اون پیدا می شه و اول شعله های خود رو در وجود جوون برمی افرزود و پس از اون آتیش به خرمن آرامش خونواده و سنت های جامعه می زند! گذشتهٔ درازآهنگ این دل دادگی ها که یافته های استوار روانشناسی مهر تأیید بر اون می زند، می رساند که هیچ زمان و مکانی رو نمی توان نشون داد که از گرمی عشق و زمزمه عشاق خالی باشه!

با این بیان چون دوستی جوانان با جنس مخالف ریشه در طبیعت انسانی اون ها داره و واقعیتیه که با جلوه گری های مثبت و منفی خود رو بر ما می نمایاند و تحمیل می کنه، نه می توان با این کشش تند و بهنجار مقابله کرد و نه درسته که عنان این میل سرکش رو در اختیار خود جوانان قرار داد.

جوونی با همهٔ زیبایی و شکوه، دوران نابخردی و بی پرواییه و جوون به فرمودهٔ امام علی (ع): «آرزومند بیشتر از توان»، « سوداگر غرور» و «به خاک افتادهٔ شهوت ها» است. از طرف دیگه غریزهٔ جنسی، نیرومندترین کششیه که خدا در وجود آدم قرار داده، به گونه ای که بعضی از مفسران قرآن کریم یکی از نمونه های روشن آیهٔ شریفهٔ «خلق الانسان ضعیفا»(نساء، ۲۸) رو ناتوانی آدمی در برابر سرکشی های این میل دونسته ان و نیایش «خدایا؛ چیزی که در توان ما نیس بر گرده ما منه» (بقره، ۲۸۶) رو دربارهٔ اون ذکر کرده ان.

عالمان دین و شاعران و نویسندگان حکیم هم در این مورد نکات نغز گفته ان و اخطار ها داده ان: «شهوت اگه غالب شه و قوت تقوی اون رو مقاومت نکنه و مدافعت نکنه، به ارتکاب کبیره کشد و به اقتحام فاحشه انجامد.» (غزالی)

پسر چون زده بر گذشتش سنین

ز نامحرمان گو بالاتر نشین

بر پنبه آتیش نباید فروخت

که تا چشم به هم زنی خونه سوخت

(سعدی)

روان شناسا معاصر، در شروع هزارهٔ سوم میلادی با طرح مباحثی مثل روان شناسی مثبت گرا، هوش هیجانی، روانشناسی دینی و روان شناسی خوش حالی، این مطلب رو مدلل کرده ان که آدم سالم، خوش بخت و مثبت گرا کسیه که بتونه بر تکانه ها و وسوسه های نفسانی خود کنترل بزنه.

و این تنها شعر و اندرز گذشتگان نیس، بلکه تجربه های گران و تلخ آدم مدرن فریاد می زند: «در ۱۹۷۰، ۲۹ درصد دختران ۱۵ ساله تا ۱۹ ساله امریکایی رابطهٔ جنسی داشته ان.

این اندازه در ۱۹۸۰ به ۴۲ درصد و در سال ۱۹۸۸ به ۵۲ درصد رسیده. در سال ۱۹۹۲، ۷۰ درصد پسران ۱۸ ساله و ۵۶ درصد دختران همین سن، نزدیکی جنسی رو تجربه کرده بودن. این اندازه در ۱۹ سالگی واسه هر دو جنس به ۷۶ درصد رسیده.»

شاید فکر کنیم که این فعالیت گستردهٔ جنسی نوجوانان و جوانان آمریکایی به اون ها لذت و سرزندگی جوونی می بخشه و توان و بازدهی علمی و کاریشون رو افزایش می دهد. هوفمان و همکارانش یادآور می شن: «نمره های پایین درسی و آرزوهای پایین تحصیلی، رابطهٔ نزدیکی با فعالیت زودتر از موعد متعارف جنسی داره.

چون بیشتر نوجوانان و جوانان به روش سالم رابطه جنسی برقرار نمی کنن، خطر دچار شدن به ایدز در کمین اون هاست. خطری که تا سال های بعد شدیدا اون پی نمی برند.»

ترک تحصیل، درگیری های خانوادگی، بیکاری و مشکلات اقتصادی، ضربه های عاطفی و هم یه جور رانده نامحسوس اجتماعی، مادران و فرزندان بیگناه اون ها رو به طرف مریضی های جسمی و روانی زیاد می برد و گاه دختران رو به خودکشی وامی داره… .

مشکلات پسران جوون هرچند شدیدا گرفتاری های دختران نیس، اما اون ها هم از نظر تحصیلی، شغلی و عاطفی آسیب های زیادی می بینن. به گفتهٔ سعدی وقتی «نفس خواهان و شهوت غالب» آید، امیدی به رهایی و سلامت نمونه.

واسه دوستی ها و قرارهای عاشقانه این همه جوون سرحال و پرانرژی که وجودشون پر از کشش و التهاب به جنس مخالفه چیجوری می اندیشیم و چه طرح و برنامه ای داریم؟ به نظر می رسد چهار گرایش بین مسئولان سیاسی و اجتماعی و کارشناسان فرهنگی و علمی هست:

گروه اول چشم رو بر واقعیت نمایان و رو به گسترش این پدیده، با همهٔ آسیب هایی که از نظر فردی، خانوادگی و اجتماعی به دنبال می آورد می بندند و اون رو رفتاری شخصی و خصوصی می دانند که هرکی طوری با اون برخورد می کنه و آخرسر خود راهی رو واسه برون رفت از گرفتاری های مقطعی اون می گشاید.

گروه دوم روابط آزاد دختران و پسران رو نشانی از مدرنیته و دموکراسی به حساب می بیارن و از عقب ماندگی های بزرگترها و تنگ نظری های برنامه ریزان حکومتی شدیدا انتقاد می کنن که جلوی آزادی و شادی جوانان رو می گیرند و اون ها رو از قافله تمدن دور نگاه می دارن!

گروه سوم هر نوع رابطه بین دختر و پسر و زن و مرد رو جز در صورت اضطرار، ممنوع می دانند. چون رابطهٔ میون این دو، رابطهٔ آتیش و پنبه س و واسه دوری از خطر، عقل حکم می کنه که این دو، هرچه بیشتر از همدیگه دور نگه داشته شن.

بر این پایه هر نوع ارتباطی میان دو جنس مخالف، ممکنه باعث جرقه ای شه که کنترل اون در اختیار هیچ کدوم از دو طرف نباشه. از این گذشته، اثرات منفی شنیدن صدای نامحرم و هر نوع مصاحبت با جنس مخالف در روح آدم قابل رد نیس.

گروه چهارم هم دیدگاه آسون گرایانه گروه دوم رو مخالف با علم و تجربه می دانند و هم دیدگاه گروه سوم رو تا حدود زیادی بی انصافی و زیاده روی گرایی به حساب می بیارن و با استناد به نظر شهید مطهری، روایاتی رو که بر منع زنان در جامعه دلالت داره، پیشنهاد های اخلاقی و نه فتواهای فقهی معرفی می کنن.

ریشه های خیانت مردان

این دیدگاه عقیده داره که روابط زن و مرد نباید به گونه ای باشه که تمتعات جنسی در اون سهمی داشته باشه. چون تمتعات جنسی منحصراً در چهارچوب زندگی زناشویی مجازه و کشاندن اون از محیط خونه به اجتماع، موجب ضعیف کردن فعالیت های اجتماعی می شه و درکنار عوامل دیگه، در کاهش آمار ازدواج اثر مستقیم و زیادی داره.

رها کردن دختران و پسران جوون، در کثافت عشق های آزاد رو اگه معدودی خودباختهٔ غرب زده قبول کنن، دیگه مورد قبول محققان و برنامه ریزان اجتماعی نیس.

روان شناسا معاصر، در شروع هزارهٔ سوم میلادی با طرح مباحثی مثل روان شناسی مثبت گرا، هوش هیجانی، روان شناسی دینی و روان شناسی خوش حالی، این مطلب رو مدلل کرده ان که آدم سالم، خوش بخت و مثبت گرا کسیه که بتونه بر تکانه ها و وسوسه های نفسانی خود کنترل بزنه، لذت های آنی رو به تأخیر بندازه، رابطهٔ جنسی رو تا زمان ازدواج برقرار نسازد، خودمون دار باشه و به جای پرداختن به منافع شخصی خود، با بقیه همدردی کنه و به پشتیبانی اون ها بپردازه.

سخت گیری و اعمال محدودیت های زیاد که مانع آزادی و خلاقیت افراده هم مانع تربیت و رشد آدم های مثبت و خودنگهدار می شه. اینجاس که ناگزیریم میونه روی رو پیشه کنیم و در این موضوع یعنی برخورد با مسئلهٔ روابط دختران و پسران گرایشی اعتدالی رو برگزینیم.

اما نکتهٔ مهم اینه که مدافعان دیدگاه اعتدالی، جز نقد و رد بقیه نظرها، طرح روشنی واسه جهت دادن روابط دختران و پسران، هم جهت با ارزش های فرهنگی و دینی جامعه ندارن!

راستی چه تعداد از دختران و پسران نوجوون و جوون با جنس مخالف رابطه دارن؟ شکل های جور واجور رابطه ها کدامه؟ اولین رابطه های عاشقانه از چه سنی شروع می شه؟ زمینه های فردی، خانوادگی و اجتماعی این رابطه ها چیه؟ ویژگی های روان شناختی کسائی که با جنس مخالف رابطه دارن، با کسائی که رابطه ندارن چه فرق هایی داره؟ این سؤالات و ده ها سؤال اساسی و راه گشای دیگه رو فقط از راه تحقیق های میدونی و با به کارگرفتن وسایل دقیق امتحان، می توان جواب داد و تبیین کرد.

امیده سازمان های دولتی مسئول، به کمک صاحب نظران و تحقیق گران زمان آگاه، پس از ترسیمی واقع بینانه از رفتار نوجوانان و جوانان ایرونی در این مورد، برنامه روشنی رو واسه سبک زندگی جوانان ما برابر با الگوی اسلامی ایرونی ارائه بدن.

چیجوری سلامت روحی خود رو افزایش بدیم؟

چیجوری بر ذهن خود مسلط شیم؟

خبرهای داغ روز روانشناسی سپیده دانایی عشق

فاضلی

Next Post

رابطه عاشقانه‌تان را تضمین کنید

شاید واسه شمام پیش اومده باشه، وقتی که مشغول یه صحبت تلفنی مهم هستین، نامزدتون وارد خونه می شه: در این حالت با اشاره دست اون رو با داخل هدایت و پس از ۱۰ دقیقه، در حالیکه از اون صحبت خسته هستین تازه با همدیگه سلام و احوالپرسی می کنین. […]