رابطه خلاقیت سازمانی و ویژگی¬های جمعیت¬شناختی با بهره¬وری وظایف سازمانی کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان فارس۹۳- قسمت ۷

فرد خلاق از ظرافت دید و نکته سنجی زیادی برخوردار است و اغلب قادر است با اظهارنظرها و بیان نکته­ها و خلق موقعیت­های جالب را به عهده دارد.
اعتماد به نفس بالا:
نسبت به خود و توانمندی­هایش آگاهی دارد و معتقد است که ایده­ها و نظراتش ارزشمند هستند.
ابتکار و تخیل قوی و حساسیت:
ایده­های او معمولاً با ایده­های دیگران بسیار متفاوت است و در مواردی که دیگران به راحتی و روزمرگی از آن می­گذرند ذهن خیال پرداز قوی دارد.
زیبایی دوستی:
فرد خلاق به آسانی مجذوب زیبایی می­ شود و نسبت به آن توجه و دقت زیادی می­ کند و به فعالیت­های هنری علاقه­مند است.
تردید:
اغلب بسیاری از قوانین رایج جامعه برای او جای سؤال باقی می­گذارند. این مشکوک بودن و عدم اعتماد فرد خلاق معمولاً ناشی از علاقه درونی او به تغییر – اصلاح امور عادی و خلق ایده­های بهتر است (کیم، ۲۰۱۱).
استیز علاوه بر ویژگی­های فوق موارد زیر را نیز بر این ویژگی­ها می­افزاید:

 

جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت abisho.ir مراجعه نمایید.

 

 

 

    • سلامت روانی و ادراکی
    • نتیجه تصویری درباره سلامت روانی

 

    • توانایی ایجاد تعداد زیادی ایده به طور سریع

 

    • دلگرمی و امید به آینده

 

    • علاقه به سادگی و بی­تکلفی در نوع لباس و جنبه­ های گوناگون زندگی

 

    • روحیه انتقادی

 

    • آرامش و آسودگی خیال

 

    • توانایی برقراری ارتباط عمیق و صمیمانه

 

    • شهامت

 

    • قدرت

 

    • جلب حس اعتماد و اطمینان دیگران

 

  • مسئولیت­ پذیری و توانایی سازمان دادن به فعالیت­های گوناگون و حساسیت به مسائل و مشکلات اجتماعی (کیم، ۲۰۱۱).
  •  تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

 

۵-۲-۱-۲- نقش خلاقیت در بهره­وری سازمان و توسعه نیروی انسانی
هرچند عوامل متعدد و درهم بافته­ای باعث می­شوند تا بهره­و­ری یک سازمان افزایش یافته و در سطح دلخواه نیز ثابت باقی بماند همچون ارزیابی عملکرد کارکنان و انتخاب افراد مناسب و متعهد در تصدی پست­های مدیریت و دوره­ های آموزشی مفید؛ همسویی اهداف سازمان و اهداف کارکنان و هم­خوانـــی تحلیــل مشاغل و ویژگــــی­های شخصیتی شغــل (شناختی– هیجانی و رفتاری) ایجاد انگیزش و بالا بردن کیفیت کاری ایجاد رضایت شغلی و پائین آوردن فشار روانی در سازمان و ایجاد محیط فرهنگی مناسب از دیگر عوامل مؤثر در بهره وری بوده و با این رویکرد آموزش خلاقیت و نوآوری می ­تواند در کلیه این عوامل تأثیرات مثبت نهاده و طبق فرایند حل خلاق مسئله در شرایط ایده آل شامل مراحل (حقیقت­یابی، ایده­یابی و راه­حل­یابی).

 

 

    • حقیقت­یابی: تشخیص مشکل بنیادی از مشکلات حاشیه­ای و زائیده مشکلات اصلی

 

    • ایده­یابی: ایده­های جدید و انگیزه­های نو و مغایر با عادات و انتظارات

 

  • راه­حل­یابی: انتخاب کم هزینه­ترین و سریع­ترین راه برای رسیدن به هدف

 

سازمان می ­تواند با حل مسائل مربوط به هر یک از عوامل ذکر شده با تغییرات وارده به سیستم همسو شده و به هدف بهره­وری بیشتر دست یابد.
حال اگر مطلب فوق را بصورت معادله زیر نشان دهیم:
نوآوری + بهره­وری= بهبود مستمر عملکرد
مشاهده می­ شود خلاقیت و به موجب آن دستیابی به نوآوری و بالا رفتن اثر بخشی و کارآیی (بهره­وری نیروی انسانی) می ­تواند جهت حرکت سازمان را نسبت به تغییرات جهانی هم محور و به سمت توسعه ملی بالنده سازد (فورد و جیویا[۱۶]، ۱۹۹۵).
۶-۲-۱-۲- انگیزش و خلاقیت و بهبود عملکرد
هرگونه تغییر و تحولی را که تأثیرات مثبت داشته باشد بهبود می­نامیم. تغییر و بهبود را در دو شکل کلی می­توان دید یکی تغییرات و اصلاحات جزئی که باKailzen و یا تحول دائمی معروف است و دیگری اصلاحات و تغییرات کلی و وسیع که به نوآوری معروف می باشد. هرگاه نوآوری همراه با کایزن باشد در طی زمان استانداردهای جدید بالاتر از استانداردهای قبلی قرار می­گیرند و نمودار بهره­وری به صورت تشویقی دیده می­ شود که نشان دهنده بهبود عملکرد در سیستم است.
نوآوری + بهره­وری = بهبود عملکرد و یا کیفیت مستمر
تغییر عامل مهم انگیزش است و نیاز به راه­حل­یابی در منشاء تغییرات خلق الساعه خلاقیت به بار می­آورد. حرکت از حالت فشار به رضایت باعث نوعی آرامش مطلوب می­ شود که خود بستر تغییر و زمینه­ ساز خلاقیت­های بعدی است.
بهبود اقتصادی هر کشور هنگامی آغاز می­ شود که خواهان عملکرد بالایی باشد این بهبود عملکرد چیزی است که کشورهای جهان به آن نیاز دارند (فورد و جیویا، ۱۹۹۵).
عکس مرتبط با اقتصاد
۷-۲-۱-۲- آموزش عمومی خلاقیت سازمانی 
آموزش اساسی­تری جنبه توسعه منابع انسانی به شمار می­رود. با توجه به زمینه اثر آموزش­ها، آن­ها را به دو بخش تقسیم می­ کنند:

 

 

    • آموزش­های اختصاصی: که موجب ارتقای کیفی و کمی توان فرد آموزش گیرنده در زمینه مشخص می­گردد مانند رشته های فنی و حرفه ای.

 

  • آموزش­های عمومی: آن بخش را دربر می­گیرد که در مجموعه فعالیت­های فرد یا حداقل بخشی از آن­ها اثر مثبت می­گذارد و تکنیک­ها و تمرینات تقویت حافظه، تندخوانی و خلاقیت از آن جمله­اند (میرمیران، ۱۳۸۴).

 

در جهان امروز هر ملتی با تقویت خلاقیت سعی در افزایش سرعت پیشرفت و مشکل­گشایی هر چه سریع­تر دارد. در چنین شرایطی زمینه وسیع و در عین حال اساسی پیشرفت در جنبه­ های گوناگون تمدن و فرهنگ، خلاقیت و نوآوری است که لازم است سریعاً فعالیت در زمینه افزایش آن توسعه یابد. به­ طور کلی هدف از آموزش خلاقیت شامل مراحل زیر است:

 

 

    • شناخت فراگیران از استعداد خلاقیت

 

    • پی بردن به استعداد خلاقیت در خویشتن

 

    • اعتقاد به رشد استعداد خلاقیت و سعی در جهت آن

 

  • بکار گیری توان خلاقیت در حل مسائل ومشکلات زندگی (میرمیران، ۱۳۸۴).

 

۸-۲-۱-۲- شرایط ایجاد خلاقیت سازمانی

 

 

    • فضای خلاق: یکی از راه­های مهم ظهور نوآوری به وجود آوردن فضای محرک خلاقیت است .به­ کارگیری سیستم مدیریت استعداد TMS ابزار مؤثری در سازمان به شمار می­رود. کشف ، جذب ، حفظ و اداره و مدیریت استعدادها از عناصر اصلی این مدیریت است.

 

    • دادن وقت و آزادی فکر برای خلاقیت: برقراری سیستم پیشنهادات و تقویت نظرات و عقاید جدید و ارزش قائل شدن برای افراد خلاق و سخت­کوش (قهرمانان آرام).

 

    • ایجاد روابط گروهی و استفاده از سینرژی و شهود در گروه

 

    • ایجاد فضاهایی برای سرگرمی­های ایده ساز

 

    • ورق زدن کتاب­ها و مجلات و مسائل مطرح در بین جوانان جامعه

 

    • پیاده­روی به­صورت فردی که نوعی آرامش فکری به­دنبال دارد و در آن تداعی آزاد ذهنی انجام شده افکار و ایده­های نو پیامد آن است.

 

  • موسیقی مناسب اثر خارق العاده­ای در تراوش افکار داشته و تصویرسازی ذهن را فعال می­ کند و از آن می­توان در فضاهای هنری و آموزشی جهت تراوش خلاقیت اشخاص بهره جست (میرمیران، ۱۳۸۴).

 

۹-۲-۱-۲- تکنیک­های خلاقیت 
۱-۹-۲-۱-۲- تکنیک چرا
این تکنیک هم برای حل مسائل و هم برای ایده­یابی و ایده­پردازی به­کار می­رود. برای شناسایی و تعریف درست مسئله می­توان از این تکنیک استفاده کرد. سپس ایده­های جدیدی در رابطه با موضوع بدست می­آیند و چرای دیگری مطرح می­ شود و باید توجه داشت که سوالات تا آن­جا ادامه پیدا می­ کند که به یک بصیرت و بینش برسیم و یا در یک باتلاق فرو رویم. این تکنیک را می­توان با تکنیک سؤالات ایده برانگیز ترکیب نمود (حسینی، ۱۳۷۸).

۲-۹-۲-۱-۲- تکنیک یورش فکری[۱۷]
این تکنیک را نخستین بار دکتر آلکس آزبورن مطرح کرد و چنان مورد استفاده و استقبال مردم و سازمان­ها در غرب قرا گرفته که جزئی از زندگی آنان شده است. یورش فکری در واژه نامه بین المللی «وبستر» چنین تعریف شده است: اجرای یک تکنیک گردهمایی که از طریق آن گروهی می­کوشند راه­حلی برای یک مسئله بخصوص با انباشتن تمام ایده­هایی که به­وسیله اعضاء ارائه می­گردد بیابند.
در این تکنیک تمام شرکت­کنندگان به ایده­یابی در محیطی که مؤکداً خالی از عوامل بازدارنده است هدایت می­شوند و همین روحیه آزاد منجر به آن­چه که می­توان آن­را ایده­های خارق­العاده نامید می­گردد.
چهار قانون اساسی در این تکنیک ذکر می شود:

 

 

    1. انتقاد ممنوع

 

    1. چرخش آزاد و جسارت طرح ایده­های خارج از ذهن با استقبال روبرو می­ شود

 

  1. کمیت ایده­ها مورد نظر است

 

ترکیبات ایده­ها و اصلاح آن (حسینی، ۱۳۷۸).

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *