داستان موفقیت اوبر؛ آغازگر عصر تاکسی های اینترنتی ارزان

شاید تا حالا اسم اوبر رو نشنیده باشین اما حتما اسمای اسنپ، تاچ سی و … رو زیاد شنیدین جالبه که بدونین اوبر شروع کننده عصر تاکسیای اینترنتی ارزانه.

انجام سفرهای درون شهری به خصوص در شهرهای شلوغ و پرجمعیت و واسه آدمایی که خودروی شخصی ندارن، معمولاً با دشواریایی مانند شلوغی زیادتر از اندازه وسایل حمل و نقل عمومی یا نبود عبور تاکسی خالی همراه بوده و هزینه مالی و وقتی بالایی رو به اونا تحمیل می کنه.

مشکلاتی مثل این در همه جای دنیا هست و دقیقاً موضوعیه که اولین بار کار و کاسبی اوبر، راه حلی منطقی و ارزون واسه اون پیدا کرده.

ماجرای اوبر از جایی شروع شد که «تراویس کالانیک» و «گرت کمپ» واسه شرکت تو یه کنفرانس به پاریس رفته بودن اما واسه حضور در محل کنفرانس، مدت زیادی منتظر عبور یه تاکسی خالی موندن.

سرفصل محتوا

  • «گرت کمپ» ایده اصلی اوبر رو مطرح کرده بود
  • تراویس کالانیک؛ مرد شماره یه اوبر
  • شروع اوبر
  • دوران رشد اوبر
  • اوبر؛ حال و آینده

«گرت کمپ» ایده اصلی اوبر رو مطرح کرده بود

اتفاق نامبرده باعث تشکیل ایده سرویس تاکسی یاب اینترنتی شد و کار و کاسبی «UberCab» در سال ۲۰۰۹ بوسیله کالانیک و کمپ شروع به کار کرد. نیاز به اشاره س که به گفته تراویس کالانیک، ایده اولیه واسه گرت کمپ بوده و پروتوتایپ محصول بوسیله کمپ، اسکار سالازار و کنراد ولان طراحی شده و تراویس نقش مشاور ارشد رو رو دوش داشته.

جالبه بدونین شرکت UberCab پس از یه مدت به «Uber» تغییر نام داد و الان خدمات خود رو در بیشتر از ۶۰۰ شهر دنیا ارائه میده که این خدمات علاوه بر تاکسی اینترنتی شامل سرویس سفارش غذا هم می شن.

حتما بخونین:با اسرار موفقیت بعضی از کارآفرینان جوون آمریکایی آشنا شید

تراویس کالانیک؛ مرد شماره یه اوبر

تراویس کالانیک در تاریخ ۶ آگوست ۱۹۷۶ در لس آنجلس آمریکا به دنیا اومد. پدرش دونالد کالانیک به عنوان مهندس شهرساز در شهرداری کار می کرد و مادرش نویسنده بخش تبلیغات روزنامه «Daily News» لس آنجلس بود. کالانیک در دوران جوونی علاقه بسیاری به کارآفرینی داشت و آخرسر در سال ۱۹۹۸، تحصیلات دانشگاهی در UCLA رو رها کرد و به کار و کاسبی «!Scour» (موتور جست و جوی فیلم و موسیقی) ملحق شد.

کالانیک کار و کاسبی نامبرده رو به کمک تعدادی از دوستان دوره دانشجویی خود پیشرفت داد که بیشتر اونا مأمور پایش بخش فنی بودن. این وسط تراویس نقش بازاریاب تیم رو اجرا می کرد و تونست سرمایه لازم واسه گسترش فعالیت تیم رو تأمین کنه. اما پس از یه مدت Scour با مشکلات حقوقی مواجه شد و کالانیک پس از اعلام ورشکستگی مجموعه، اون رو رها کرد.

حتما بخونین: راهنمای برندسازی دیجیتالی با جیب خالی واسه استارتاپا و کار و کاسبی های کوچیک

تراویس کالانیک قبل از اوبر شکستای زیادی رو تجربه کرده بود.

تراویس در سال ۲۰۰۱ شرکت «Red Swoosh» رو به عنوان بزرگترین پایگاه انتقال داده اینترنتی دنیا با بیشتر از ۳ میلیون سرور فعال تأسیس کرد. اما بازم شانس با اون یار نبود و با ارزون شدن قیمت پهنای باند در سطح جهان، شرکتای بزرگ ً احتیاجی به سروری جداگونه واسه انتقال سریع اطلاعات روی بستر اینترنت نداشتن و کالانیک مجبور شد شرکت خود رو به ارزش ۱۹ میلیون دلار بفروشه.

کالانیک آخرسر با تشکیل اوبر طعم موفقیت رو چشید و تونست با دقیق شدن و فوکوس کردن روی سرویس تاکسی یاب اینترنتی، اوبر رو در سطح جهانی مطرح کنه.

شروع اوبر

اپلیکیشن موبایل «UberCab» در سال ۲۰۰۹ فعالیت رسمی خود رو شروع کرد. قبل از ظهور اوبر، چند سرویس اینترنتی واسه سفارش آنلاین لیموزین وجود داشتن؛ اما اپلیکیشن جدید به خاطر کاهش هرچه بیشتر هزینه های حمل و نقل درون شهری پا به میدون گذاشته بود.

حتما بخونین: شیائومی؛ چهارمین تولیدکننده موفق موبایل دنیا

اولین رقابت اوبر پیدا کردن مشتریان بیشتر بود چون که با افزایش سفرهای درون شهری از راه UberCab، این نام بیشتر شنیده می شد و با ثبت نام رانندگان بیشتر، کار و کاسبی شرکت هم رونق می گرفت. به همین منظور اوبر در هفته های اول فعالیت کمترین سود ممکن رو از هر سفر دریافت می کرد و از طرفی با تکیه بر تواناییای گفتگو کالانیک، تونست چند سرمایه گذار رو به تزریق پول در شرکت تشویق کنه.

اما پس از یه مدت شرکت اوبر با اولین مشکل جدی خود رو به رو شد: مقامات شهری سان فرانسیسکو به اتهام راه اندازی یه شرکت تاکسیرانی بدون مجوز از اوبر شکایت کردن و جریمه ۵ هزار دلار به ازای هر سفر و ۹۰ روز زندان رو واسه مدیران شرکت (در صورت نبود تعلیق فعالیت) تصویب کردن.

در جواب به اتهام فوق، تراویس کالانیک اول نام شرکت رو از UberCab به Uber عوض کرد و بعد با مراجعه به اداره حمل و نقل شهرداری سان فرانسیسکو، توضیح داد که اوبر یه پلتفرم ایجاد رابطه بین مسافران و خودروهای علاقه مند به سرویس دهی بوده و یه شرکت تاکسیرانی جداگونه نیس. با حل این مشکل، اوبر با به کار گیری روشای نوآورانه وارد مرحله رشد خود شد.

دوران رشد اوبر

از اونجایی که اوبر در بازار حریف جدی نداشت، به سرعت پیشرفت کرد و در سال ۲۰۱۱، تقریباً هر ماه وارد چند شهر جدید در آمریکا می شد. این وسط یکی از راه های هدف دار مؤثر اوبر واسه افزایش درآمد، کاهش قیمتا در ساعات خلوت و افزایش اون در زمان بالاترین درجه ثبت سفارش بود.

اوبر هم اینکه واسه محاسبه مبلغ پرداختی از راه متفاوتی استفاده می کنه؛ واسه سفرهایی که در اون میانگین سرعت خودرو بیشتر از ۱۸ کیلومتر در ساعت باشه هزینه براساس فاصله محاسبه شده و در صورت کمتر بودن سرعت، مبلغ براساس زمان حضور مسافر در خودروی اوبر منظور می شه.

حتما بخونین: کار و کاسبی الکترونیک موفق در ایران:دیجی کالا به نقل از Forbes

ارزش اوبر ۴ سال پس از تأسیس به ۱۸٫۲ میلیارد دلار رسید. پس از در اختیار گرفتن بازار آمریکا، اوبر فعالیت خود رو بین المللی کرد و به عنوان اولین شهر خارجی، پاریس رو انتخاب کرد.

با به کار گیری راه های هدف دار مناسب و بازاریابی هدف دار، کار و کاسبی اوبر تنها پس از ۴ سال به ارزش ۱۸٫۲ میلیارد دلار رسید و به اعتبار جهانی رسید.

مرحله بعدی در روند پیشرفت اوبر، ورود به بازارهای پیچیده اما غنی هند و چین بود. این شرکت تونست تا سال ۲۰۱۴ به چهار شهر اصلی و پرجمعیت چین وارد شه و از طرف دیگه با ارائه سرویس UberX (امکان استفاده همزمان چهار مسافر از یه خودروی اوبر) در هند محبوبیت بالایی به دست بیاره.

البته شرکت اوبر در خیلی از کشورها با مشکلات حقوقی و شکایت رقبای محلی رو به رو شد و در بعضی شهرها هم فعالیت اون ممنوع گشت؛ با این حال اوبر تونست جای پای خود رو در بازارهای جهانی محکم کنه و به بزرگترین ارائه دهنده سرویس تاکسی یاب اینترنتی تبدیل شه.

اوبر؛ حال و آینده

شرکت اوبر الان با ارزش تقریبی ۵۰ میلیارد دلار در بیشتر از ۵۸ کشور دنیا فعال بوده و هرساله ۷٫۵ میلیارد دلار درآمد داره. این شرکت الان بوسیله «دارا خسروشاهی» اداره می شه و گرت کمپ بازم رئیس هیئت مدیره اون هستش. اینم بگیم که اوبر خدمات متنوعی مانند تاکسیای اشتراکی، خودروای مجهز به صندلی کودک، امکان سفارش ون با ظرفیت مسافر بیشتر، تاکسی مجهز به ویلچر و خیلی از موارد دیگه رو ارائه میده.

تصادف گذشته یه تاکسی خودران اوبر با عابر پیاده ادامه فعالیت این سرویس رو در حاله ای از ابهام فرو برده.

علاوه بر موارد فوق، شرکت اوبر برنامه خاص ای واسه راه اندازی سرویس تاکسیای خودران داره و از سال ۲۰۱۵ پیشرفت سیستم خودران خاص اوبر رو شروع کرده. این شرکت ۱۴ سپتامبر سال ۲۰۱۶ اولین ناوگان آزمایشی تاکسیای خودران رو در شهر پیتسبورگ پنسیلوانیا راهی خیابون کرد. البته تصادف گذشته یکی از اتومبیلای خودران اوبر با یه عابر پیاده در آریزونا ادامه فعالیت سرویس مورد بحث رو در حاله ای از ابهام فرو برده.

حتما بخونین: آمازون؛ روند تغییرات از کتابفروشی تا بزرگترین فروشگاه آنلاین جهان

جالبه بدونین اوبر به بخش تاکسیای پرنده هم علاقه مند بوده و می خواد طی ده سال آینده شبکه تاکسی پرنده اختصاصی خود رو راه اندازی کنه؛ تصمیمی که به احتمال زیاد با مسائل بسیاری در مورد ایمنی و مقررات پروازی مواجه می شه.

منبع:SuccessStory

فاضلی

Next Post

ده دلیل محبوبیت اینستاگرام

ش دسامبر 14 , 2019
براساس یکی از تازه ترین تحقیقات بوجود اومده در دانشگاه نیویورک، اینستاگرام، به عنوان یکی از شبکه های مهم و موثر شناخته شده و در مقایسه با شبکه های عکس محور دیگه مانند پینترست، با اختلاف خیلی از محبوبیت برخورداره. در این مقاله به ده دلیل محبوبیت اینستاگرام می پردازیم. براساس […]